UBS: Τι σημαίνει η ψήφος του πρώτου γύρου για τη Γαλλία – Οι επιπτώσεις για αγορές και επενδύσεις
Πηγή Φωτογραφίας: ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Η UBS εξηγεί ότι με τη συμμετοχή σε τρεις υποψηφίους στο δεύτερο γύρο των εκλογών είναι πολύ πιθανό να μην υπάρξει απόλυτη πλειοψηφία στην Εθνοσυνέλευση και η Γαλλία μπορεί επομένως να βιώσει μια περίοδο πολιτικής αστάθειας.
Η απόδοση των διαφόρων κατηγοριών περιουσιακών στοιχείων αντανακλά ήδη την αυξημένη νευρικότητα της αγοράς ενόψει του πρώτου γύρου των βουλευτικών εκλογών. To spread στην αγορά ομολόγων έχει διευρυνθεί (+30 μονάδες για το spread γαλλικού και γερμανικού δεκαετούς ομολόγου τις τελευταίες δύο εβδομάδες) και στις μετοχές, η υποαπόδοση των γαλλικών δεικτών σε σχέση με άλλους ευρωπαϊκούς δείκτες έχει αυξηθεί.
«Από τις 7 Ιουνίου, οι δείκτες της γαλλικής αγοράς μετοχών μειώθηκαν κατά 6,5% για τις μεγάλες κεφαλαιοποιήσεις (CAC 40), και κατά 12% για τις μικρές κεφαλαιοποιήσεις (δείκτης MSCI Small Caps), ενώ οι ευρωπαϊκοί δείκτες (Euro Stoxx 50) έχουν υποχωρήσει κατά 3%. Η αβεβαιότητα σχετικά με τον δεύτερο γύρο μπορεί να συνεχίσει να επιβαρύνει τις επιδόσεις. Στον τομέα των ομολόγων, βλέπουμε καλύτερη σχετική αξία σε επιλεγμένα εταιρικά ομόλογα πολυεθνικών εταιρειών και κρατικά ομόλογα χωρών με λιγότερο αμφισβητούμενες προοπτικές χρέους. Οι μετοχές ενδέχεται να παραμείνουν υπό πίεση μέχρι να βελτιωθεί η ορατότητα. Όσον αφορά το συναλλαγματικό ισοζύγιο, ο αντίκτυπος στις στο ευρώ είναι πιθανό να είναι περιορισμένο, με ένα εύρος διαπραγμάτευσης μεταξύ 1,05 και 1,07 σε σχέση με το δολάριο. Συμβουλεύουμε τους επενδυτές να μην προβούν σε δραματικές μεταβολές στρατηγική χαρτοφυλακίου με βάση τις προσδοκίες τους σχετικά με πολιτικά γεγονότα. Προτιμούμε στρατηγικές για διαχείριση των κινδύνων που περιβάλλουν τις γαλλικές εκλογές, συμπεριλαμβανομένης της διακράτησης ενός καλά διαφοροποιημένου χαρτοφυλακίου και την εξέταση δομημένων επενδύσεων με προστασία κεφαλαίου ή χαρακτηριστικά δημιουργίας αποδόσεων», εξηγεί η ελβετική τράπεζα.
Τι είδαμε στον πρώτο εκλογικό γύρο
«Το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου των βουλευτικών εκλογών στη Γαλλία που διεξήχθη το Σαββατοκύριακο παραμένει αβέβαιο, με τα κόμματα τόσο της δεξιάς όσο και της Αριστεράς του πολιτικού φάσματος να σημειώνουν κέρδη εν μέσω της υψηλότερης συμμετοχής των τελευταίων 25 και πλέον ετών. Η συμμετοχή των ψηφοφόρων, στο 65,8%, ήταν η υψηλότερη από το 1997. Για πρώτη φορά από το 1958, θα υπάρξουν περισσότεροι από 250 αναμετρήσεις με τρεις υποψηφίους (σύμφωνα με τα exit polls, μεταξύ 285 έως 315 από τις 577 έδρες) στον δεύτερο γύρο που θα διεξαχθεί κατά τη διάρκεια του προσεχούς Σαββατοκύριακου. Για να προκριθούν για τον δεύτερο γύρο σε κάθε εκλογική περιφέρεια, ένας υποψήφιος χρειάζεται να κερδίσει πάνω από το 12,5% των εγγεγραμμένων ψήφων. Με βάση τα exit polls, και τα τρία μπλοκ, το Rassemblement National (RN 33,2%), Ensemble (συνασπισμός του Μακρόν 21%) και Nouveau Front Populaire (NFP 28,1%), συγκεντρώνουν σε εθνικό επίπεδο ποσοστά πάνω από αυτό το όριο.
Όταν το ποσοστό συμμετοχής είναι υψηλό, δεν είναι ασυνήθιστο τρεις υποψήφιοι να φτάσουν στην εκλογική αναμέτρηση στο δεύτερο γύρο. Ωστόσο, το 2017 και το 2022, τρεις υποψήφιοι διεκδίκησαν τον δεύτερο γύρο σε πολύ λίγες εκλογικές περιφέρειες. Θα είναι επίσης σημαντικό αν τα κόμματα θα δώσουν σαφείς οδηγίες στους ψηφοφόρους τους σχετικά με το ποιον υποψήφιο να ψηφίσουν στο δεύτερο γύρο. Ο Γκαμπριέλ Αττάλ, ο πρωθυπουργός της Γαλλίας, κάλεσε τα μέλη του κόμματός του που ήρθαν τρίτοι να αποσυρθούν υπέρ του υπέρ ενός “υποψηφίου που υπερασπίζεται τις αξίες της Δημοκρατίας”», υπογραμμίζει η UBS.
«Προς το παρόν, η Αριστερά καλεί τους υποψηφίους της που κατέλαβαν την τρίτη θέση να αποσυρθούν προκειμένου να νικήσουν το RN. Οι Ρεπουμπλικανοί, μέχρι στιγμής, δεν είχαν δώσει οδηγίες για την ψηφοφορία. Μετά τις 2 Ιουλίου, θα είναι πιο σημαντικό να παρακολουθήσουμε τον αριθμό των υποψηφίων στο δεύτερο γύρο παρά τις ψήφους. Μέχρι να υπάρξει μεγαλύτερη σαφήνεια σε αυτό το σημείο, η αβεβαιότητα είναι πιθανότατα θα παραμείνει υψηλή.
Τα σενάρια για την επόμενη μέρα και τον δεύτερο εκλογικό γύρο
«Ενώ το Εθνικό Μέτωπο (RN) θα μπορούσε να γίνει η μεγαλύτερη ομάδα στο κοινοβούλιο, πιστεύουμε ότι θα υπολείπεται των 289 εδρών που απαιτούνται για την για την απόλυτη πλειοψηφία. Ο πρόεδρος Μακρόν θα πρέπει ακόμη να διορίσει έναν πρωθυπουργό προκειμένου να σχηματίσει κυβέρνηση. Ενώ συνηθίζεται ο πρόεδρος να διορίζει πρωθυπουργό από το μεγαλύτερο κόμμα της Εθνοσυνέλευσης, δεν υπάρχει νομική υποχρέωση να το πράξει», εξηγεί η ελβετική τράπεζα.
«Το κόμμα της Μαρίν Λεπέν θα μπορούσε να λάβει 230-280 έδρες, γεγονός που θα έδινε στο κόμμα μια σχετική πλειοψηφία (απαιτούνται 289 έδρες για μια απόλυτη πλειοψηφία). Η αριστερή συμμαχία NFP θα μπορούσε να εξασφαλίσει 125-165 έδρες, ενώ η συμμαχία του Μακρόν θα μπορούσε να λάβει 70-100 έδρες. Οι Ρεπουμπλικάνοι μπορεί να είναι σημαντικοί στην υποστήριξη στη συμμαχία του Macron, καθώς σύμφωνα με την IPSOS μπορεί να λάβουν 41-61 έδρες.
Βλέπουμε τρία πιθανά σενάρια, αναφέρει η UBS:
1. Μια κυβέρνηση μειοψηφίας υπό την ηγεσία του RN με περιορισμένη νομοθετική εξουσία. Αυτό θα οδηγούσε σε μια περίοδο ‘συγκατοίκησης’, όπου ο πρόεδρος και η κυβέρνηση (πρωθυπουργός και μέλη του υπουργικού συμβουλίου) προέρχονται από δύο διαφορετικά κόμματα.
2. Ένα κοινοβούλιο με αδιέξοδο, που θα οδηγήσει σε αδιέξοδο πολιτικής και μια κυβέρνηση αποτελούμενη από μετριοπαθή κόμματα (PS , μετριοπαθής Δεξιά και κόμμα Renaissance).
3. Κυβέρνηση μειοψηφίας υπό την ηγεσία του Εθνικού Λαϊκού Κόμματος (λιγότερο πιθανό από τα δύο προηγούμενα σενάρια), με περιορισμένη νομοθετική εξουσία.
Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του κόμματος RN έδειξαν ότι θα σεβαστούν το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης αν σχηματίσουν την επόμενη κυβέρνηση. Εν τω μεταξύ, το κόμμα Nouveau Front Populaire (NFP) έχει απορρίψει ρητά τους περιορισμούς που επιβάλλουν οι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ. Με μια σχετική πλειοψηφία για το RN ή το NFP, δεν υπάρχει μεγάλη βεβαιότητα για το ποιος θα γίνει ο πρωθυπουργός ή για το ποια θα είναι η φύση του κυβερνητικού συνασπισμού, με μια συνεχή απειλή για τη σχετική πλειοψηφία και πιθανότατα μια ψήφος δυσπιστίας, αν προσπαθήσουν να περάσουν οποιαδήποτε αμφιλεγόμενη νομοθεσία», εξηγεί η τράπεζα.
«Χωρίς απόλυτη πλειοψηφία, η ψήφιση νομοθεσίας είναι ούτως ή άλλως δύσκολη, αλλά υπάρχουν επιλογές. Παραδείγματος χάριν, η κυβέρνηση θα μπορούσε να προσπαθήσει να εξασφαλίσει πλειοψηφία κατά περίπτωση για κάθε νόμο. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να επικαλεστεί το άρθρο 49.3, το οποίο θα της επέτρεπε να περάσει ένα νόμο χωρίς ψηφοφορία. Ωστόσο, αυτή η επιλογή ενέχει τον κίνδυνο να αντιμετωπίσει πρόταση δυσπιστίας. Αν μια κυβέρνηση χάσει την ψηφοφορία εμπιστοσύνης, η απερχόμενη κυβέρνηση θα αναλάβει ρόλο υπηρεσιακής κυβέρνησης μέχρι να οριστεί νέα. Ο πρόεδρος Μακρόν μπορεί να επιλέξει να διορίσει εκ νέου τον ίδιο πρωθυπουργό, οδηγώντας σε επανάληψη αυτού του σεναρίου έως ότου προκηρυχθούν πρόωρες εκλογές. Ωστόσο, σύμφωνα με το άρθρο 12 του γαλλικού Συντάγματος, ο πρόεδρος μπορεί να διαλύσει μόνο την Εθνοσυνέλευση μετά από 12 μήνες», καταλήγει η UBS.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας