SPOTLIGHTS

Attica Group: Καλύτερα πλοία σημαίνει και ακριβότερα εισιτήρια

Attica Group: Καλύτερα πλοία σημαίνει και ακριβότερα εισιτήρια

Πηγή Φωτογραφίας: ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ (EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΙΡΝΗΣ)

«Χωρίς στήριξη από την Πολιτεία θα πρασινίζουμε τον στόλο, αλλά θα πληρώνουμε πρόστιμα επειδή δεν θα προλαβαίνουμε τις ημερομηνίες συμμόρφωσης», αναφέρει η εταιρεία. Μειωμένη κατά 5% η επιβατική κίνηση στο 6μηνο.

Το πρώτο εξάμηνο του 2024 η επιβατική κίνηση στις γραμμές που εξυπηρετεί η Αttica Συμμετοχών (Superfast, Blue Star Ferries, ANEK, Hellenic Seaways) εμφανίζεται μειωμένη 5% κατά μέσο όρο, σε αντίθεση με τα υψηλά ποσοστά ανόδου που κατέγραψε ο όμιλος το Πάσχα και το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος σε σχέση με πέρσι. Η μείωση αυτή αποδίδεται στο γεγονός πως πολλοί από τους τουρίστες παραμένουν στην Αθήνα που έχει εξελιχθεί σε ένα σημαντικό προορισμό και δεν ταξιδεύουν όπως παλιά στα νησιά.

Τα στελέχη της εταιρείας εκτιμούν πως το τρίτο τρίμηνο που είναι και το πιο δυνατό για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες η κατάσταση μπορεί να ανατραπεί και ο όμιλος να καλύψει το χαμένο έδαφος.

Γενικά η χρονιά φέτος σε επίπεδο μεγεθών θα επηρεαστεί και από άλλους παράγοντες εκτός από την επιβατική κίνηση. Η ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ θα έχει one off έξοδα όπως το κόστος της εθελουσίας εξόδου και την αναβάθμιση των πλοίων της ΑΝΕΚ. Επίσης, σε σχέση με πέρσι θα είναι αυξημένο το κόστος για τα καύσιμα περίπου κατά 10%,

Από την άλλη πλευρά η εταιρεία θα εγγράψει κέρδη 22 εκατ. ευρώ από την πώληση της συμμετοχής της 49% στην εταιρεία Africa Morocco Link (AML). Από τη ρευστοποίηση της συμμετοχής και την πώληση δύο πλοίων η εταιρεία θα εισπράξει 49 εκατ. ευρώ τα οποία θα ενισχύσουν το cash flow, θα μειώσουν τη σχέση καθαρός δανεισμός προς EBITDA και θα αξιοποιηθούν για την ταχύτερη υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της εταιρείας.

Αντικατάσταση πλοίων με αρχή από τις γραμμές του Σαρωνικού

Προτεραιότητα του ομίλου όσον αφορά στις επενδύσεις είναι η αντικατάσταση των πλοίων στον Σαρωνικό. Ο σχεδιασμός προβλέπει την αντικατάσταση των 3 ταχύπλοων aero με 2 νέα aero, μεγαλύτερα και με δυνατότητα να λειτουργούν με περισσότερους από έναν τύπους καυσίμων. Η επένδυση αυτή θα προσεγγίσει τα 50 εκατ. ευρώ.

Γενικότερα το «πρασίνισμα» των πλοίων της Attica, όπως και των άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές θα αποτελέσει την αιχμή του επενδυτικού προγράμματος.

Εδώ υπάρχει βεβαίως μια ένσταση από τα στελέχη της εταιρείας: «Μας καλούν να επενδύσουμε αλλά μέσα σε ένα περιβάλλον υψηλών επιτοκίων για να καταπολεμηθεί ο πληθωρισμός και ταυτόχρονα βρισκόμαστε στο στόχαστρο αν αυξήσουμε τα εισιτήρια. Η πράσινη μετάβαση θα γίνει εκ των πραγμάτων με αργά βήματα και δεν θα προλάβουμε τις ημερομηνίες συμμόρφωσης μέχρι το τέλος του 2029. Για κάποιο διάστημα θα επενδύουμε και ταυτόχρονα θα πληρώνουμε πρόστιμα. Αυτό σημαίνει πως δύσκολα θα αποφευχθούν οι ανατιμήσεις στα ναύλα».

Η εταιρεία δεν έχει αυξήσει τα εισιτήρια από το 2022 και όπως όλα δείχνουν ούτε αυτή τη σεζόν θα προχωρήσει σε ανατιμήσεις. Κάτι που δεν αποκλείεται να γίνει από τη νέα σεζόν (Οκτώβριος).

Εκτός Ταμείου Ανάκαμψης οι επενδύσεις στην ακτοπλοΐα

Τα επενδυτικά προγράμματα της ακτοπλοΐας δεν είναι ενταγμένα στο Ταμείο Ανάκαμψης και ούτε η Πολιτεία μέχρι τώρα έχει φανεί αρωγός με κάποιο δικό της πρόγραμμα. Σε αντίθεση με την Ιταλία που έχει δώσει δύο «πακέτα» 500 εκατ. ευρώ το καθένα για το «πρασίνισμα» του στόλου και τη Γερμανία όπου το ναυπηγείο που ρίχνει στο νερό «πράσινο» πλοίο λαμβάνει επιδότηση και χρεώνει λιγότερα τον πελάτη.

Οι ανάγκες της εταιρείας την επόμενη δεκαετία έτσι όπως έχουν σχεδιαστεί για το «πρασίνισμα» των πλοίων και την ανανέωση του στόλου μέσω αντικατάστασης των παλαιών πλοίων ξεπερνά το 1 δισ ευρώ. Αυτό δε σημαίνει ότι θα πατηθεί το κουμπί και θα γίνουν επενδύσεις πάνω από 1 δισ. ευρώ.

«Το επενδυτικό πρόγραμμα Θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες και κυρίως από τις συνθήκες της αγοράς, την πολιτική της πολιτείας με τις άγονες γραμμές, το κόστος χρήματος κ.α. Ολοι όμως πρέπει να καταλάβουμε πως τα καλύτερα πλοία, σημαίνουν αυτόματα και ακριβότερα εισιτήρια», εξηγούν από τον όμιλο.

Πως κυλάει η συνεργασία με τα ναυπηγεία Ελευσίνας

Εν τω μεταξύ, το μνημόνιο συνεργασίας με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας πηγαίνει πολύ καλά. Ήδη έχουν περάσει από τα ναυπηγεία 14 πλοία του ομίλου για συντήρηση, εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers), αλλαγή προπελών κ.α. Το μνημόνιο συνεργασίας προβλέπει και ναυπήγηση πλοίων. Προς το παρών τα ναυπηγεία μπορεί να ανταποκριθούν στην κατασκευή μικρών πλοίων, κυρίως για τις άγονες γραμμές, αλλά όπως προαναφέρθηκε η εντολή για τη ναυπήγηση ενός σύγχρονου πλοίου για τις άγονες γραμμές προϋποθέτει και την κατάλληλη τιμολογιακή πολιτική για ναύλα.

Η Attica προχώρησε πρόσφατα και στην υπογραφή συμφωνίας με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς δύο πλοίων τύπου E-Flexer. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν από τη Stena RoRo στο ναυπηγείο CMI Jinling Weihai της Κίνας και η παραλαβή τους έχει προγραμματιστεί για τον Απρίλιο και τον Αύγουστο του 2027. Με μήκος που φτάνει τα 240 m, τα δύο νέα πλοία της Attica αποτελούν τα μεγαλύτερα που έχουν παραγγελθεί ποτέ από ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Τα νέα πλοία θα είναι πιστοποιημένα methanol ready και battery ready, με μηχανές οι οποίες είναι σχεδιασμένες ώστε να λειτουργούν με 3 διαφορετικούς τύπους καυσίμου και είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία αιχμής ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων ρύπων κατά 60% ανά μεταφορικό έργο, συγκριτικά με τα υφιστάμενα πλοία.

Η συμφωνία προβλέπει τη ναυπήγηση από τη Stena RoRo δύο πλοίων, για λογαριασμό της Attica με σύμβαση γυμνής ναύλωσης, για διάστημα 10 ετών και δικαίωμα αγοράς των πλοίων από το τέλος του 5ου έτους ναύλωσης. Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης την προοπτική επέκτασης για τη ναυπήγηση από τη Stena RoRo, για λογαριασμό της Attica, δύο επιπλέον πλοίων.

Οι επενδύσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο και η παραμονή στο ΧΑ

Στον ξενοδοχειακό κλάδο, όπου ο όμιλος επενδύει μέσω της θυγατρικής εταιρίας Attica Blue Hospitality, ολοκληρώθηκε η εξαγορά του ξενοδοχείου Galaxy Hotel στη Νάξο, όμορου του Νaxos Resort Beach Hotel, που είχε εξαγοραστεί το 2021. Η εταιρεία απέκτησε και επιπλέον πέντε στρέμματα για εργασίες επέκτασης των μονάδων που σύντομα θα λειτουργούν ως μία οντότητα στην παραλία του Αγίου Γεωργίου. Στόχος είναι η δυναμικότητα να ανέλθει στα 200 δωμάτια και σουίτες με πάνω από 500 κλίνες.

Επίσης, η Attica Blue Hospitality έχει στην κατοχή της και το ξενοδοχείο Tinos Beach που βρίσκεται στη θέση Κιόνια της Τήνου στο οποίο γίνονται εργασίες ανακαίνισης και θα λειτουργήσει από την επόμενη τουριστική περίοδο. Για τις εξαγορές των μονάδων έχουν δαπανηθεί συνολικά 27 εκατ. ευρώ.

Το 2023 ο όμιλος είχε έσοδα 588,3 εκατ. (αύξηση 11%), κέρδη EBITDA 126,4 εκατ. (αύξηση 118%) και καθαρά κέρδη 61,2 εκατ. από 17,1 εκατ. ευρώ το 2022. Στα μεγέθη έχει ενσωματωθεί η ΑΝΕΚ μόνο για 26 ημέρες καθώς η συγχώνευση ολοκληρώθηκε στις 4 Δεκεμβρίου του 2023. Τα καθαρά κέρδη έχουν επηρεαστεί θετικά κατά 22,8 εκατ. ευρώ λόγω της συγχώνευσης με την ΑΝΕΚ. Αν εξαιρεθεί το έκτακτο κέρδος από την ΑΝΕΚ το περιθώριο καθαρού κέρδους του ομίλου βρίσκεται στο 6,5%, από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη.

Η εταιρεία σε πρόσφατη ανακοίνωσή της ανέφερε πως το επόμενο βήμα της εισηγμένης θα είναι η ενίσχυση της διασποράς της μετοχής μέσω placement. Η διασπορά ενισχύθηκε στο 13% μετά την απορρόφηση με την ΑΝΕΚ αλλά υπολείπεται των νέων κανόνων του χρηματιστηρίου που απαιτεί τουλάχιστον 15%. Για αυτό σε συνεννόηση με τον βασικό μέτοχο, την Strix Holdings με ελέγχει το 87%, η διοίκηση σε συνεργασία με διεθνή οίκο σχεδιάζει τη διάθεση μετοχών στον κατάλληλο χρόνο. Η στρατηγική ανάπτυξης της εταιρείας είναι συνυφασμένη με την παραμονή του ομίλου στο ΧΑ, διευκρινίζουν τα στελέχη της με αφορμή το πέρας του ενός έτους από την τελευταία δημόσια πρόταση της Strix και τη δέσμευση ότι για ένα χρόνο δεν θα επιδιωχθεί η διαγραφή της μετοχής από το ΧΑ.

Πηγή:businessdaily.gr

Δημοσιογράφος:Βασίλης Κώτσης 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments