Πολιτική

Πέτσας: Η συγχώνευση Attica Παγκρήτιας είναι επωφελής για οικονομία,φορολογουμένους,καταθέτες και μετόχους

Πέτσας: Η συγχώνευση Attica Παγκρήτιας είναι επωφελής για οικονομία,φορολογουμένους,καταθέτες και μετόχους

Πηγή Φωτογραφίας: (ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKINISSI)//Πέτσας: Η συγχώνευση Attica Παγκρήτιας είναι επωφελής για οικονομία,φορολογουμένους,καταθέτες και μετόχους

Μικροπολιτική και έωλη η κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Επειδή δεν είμαστε λωτοφάγοι, πάει πολύ, να εγκαλούν την Κυβέρνηση Μητσοτάκη για τις τράπεζες, εκείνοι που τις έκλεισαν!

Στα πολλαπλά οφέλη της συγχώνευσης της Attica Bank και της Παγκρήτιας Τράπεζας δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα ο κ. Στέλιος Πέτσας, Εισηγητής της πλειοψηφίας κατά την Κύρωση της σύμβασης συγχώνευσης και επένδυσης μεταξύ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης «Thrivest Holding LTD» και κάνει μνεία στις σύγχρονες τραπεζικές προκλήσεις, στα κύρια σημεία της σύμβασης, στους σοβαρούς κινδύνους που απετράπησαν, στα σημαντικά οφέλη, καθώς επίσης και στη μικροπολιτική και έωλη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Σύμφωνα με τον βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος, «παρά τη σημαντική πρόοδο τα τελευταία 5 χρόνια, οι προκλήσεις για τις τράπεζες παραμένουν. Αυτές, μεταξύ άλλων, συνδέονται με την ανάγκη περαιτέρω βελτίωσης της ποιότητας του χαρτοφυλακίου τους σε ένα περιβάλλον κινδύνων που απορρέουν, κυρίως, από το διεθνές περιβάλλον. Επίσης, αφορούν στη διατήρηση της υφιστάμενης κερδοφορίας τους και την ενίσχυση, τόσο ποσοτική όσο και ποιοτική, της κεφαλαιακής τους βάσης, αλλά και την τόνωση του ανταγωνισμού, ώστε να μειωθεί η διαφορά μεταξύ των επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων και να αυξηθεί η παροχή ρευστότητας στην πραγματική οικονομία. Η στρατηγική της αποεπένδυσης του ΤΧΣ από τις εγχώριες τράπεζες, ώστε να ανακτήσουν των ιδιωτικοοικονομικό τους χαρακτήρα, καθώς και η δημιουργία ενός ισχυρού, 5ου τραπεζικού πόλου στο Ελληνικό τραπεζικό σύστημα, θεωρείται ότι θα συμβάλλει αποφασιστικά στην αντιμετώπιση των προκλήσεων στον τραπεζικό κλάδο. Σε αυτό το πλαίσιο, η συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια Τράπεζα είναι καθοριστικής σημασίας. Για να προχωρήσει η διαδικασία συγχώνευσης είναι απαραίτητη η Κύρωση της Σύμβασης η οποία εισάγεται στη Βουλή των Ελλήνων με το παρόν νομοσχέδιο».

Η εν λόγω Σύμβαση προβλέπει: 1ον. Πραγματοποιείται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank κατά 735 εκατ. ευρώ στην οποία θα συμμετάσχουν το ΤΧΣ, ο e-ΕΦΚΑ, η Thrivest μαζί με ιδιώτες επενδυτές και το ΤΜΕΔΕ. Σημειώνεται ότι από το ποσό αυτό η Attica Bank θα αποπληρώσει άμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο Tier2 ομόλογο, ύψους 100 εκατ. ευρώ περίπου, λήξης 2028, του οποίου – αν δεν γινόταν η συμφωνία – θα ήταν εξαιρετικά αβέβαιη η αποπληρωμή. 2ον. Στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα εισφέρουν: – Το ΤΧΣ ποσό 475,1 εκατ. ευρώ (άρθρο 4 παρ. 2α της Σύμβασης), – Ο e-ΕΦΚΑ 47,9 εκατ. ευρώ (άρθρο 4 παρ. 7γ της Σύμβασης). -Το ΤΜΕΔΕ 12 εκατ. ευρώ (άρθρο 4 παρ. 7β της Σύμβασης). 3ον. Η Trhivest με τους ιδιώτες επενδυτές θα εισφέρουν έως 200 εκατ. ευρώ (άρθρο 4 παρ.2β της Σύμβασης), καθώς και το σύνολο των μετοχών της Παγκρήτιας Τράπεζας που απορροφάται από την Τράπεζα Αττικής. Με άλλα λόγια, δύο τράπεζες με επιβαρυμένο παρελθόν, με σωρεία κόκκινων δανείων στο παρόν και με αβέβαιο μέλλον, όχι μόνο διασώζονται, αλλά με την εισροή κεφαλαίων από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα μετασχηματίζονται σε ισχυρό πυλώνα του τραπεζικού συστήματος που θα λειτουργεί με πλήρως διαφανή ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια.

Σύμφωνα με τον κύριο Πέτσα, με τη Σύμβαση απετράπησαν σοβαροί κίνδυνοι και επιτυγχάνονται σημαντικά οφέλη.

Πιο αναλυτικά, το σενάριο μη επίτευξης συμφωνίας θα είχε μια σειρά από πολύ σοβαρές αρνητικές συνέπειες. Ειδικότερα, σήμερα οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας συνολικά για τις δύο τράπεζες υπολείπονται κατά 106 εκατ. ευρώ των συνολικών κεφαλαιακών απαιτήσεων και – σε κάθε περίπτωση – δεν επαρκούν για να επιλυθεί το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Η κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών θα ήταν αδύνατη χωρίς την ολοκλήρωση της συμφωνίας. Δεδομένης της ευάλωτης οικονομικής κατάστασης των δυο τραπεζών, θα ήταν εξαιρετικά πιθανό το σενάριο σημαντικής εκροής καταθέσεων στην περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας. Αυτό θα οδηγούσε νομοτελειακά στην κατάρρευσή τους, καθώς δεν θα είχαν πρόσβαση σε δανεισμό από την ΕΚΤ, ενώ δεν διαθέτουν επαρκή ρευστά διαθέσιμα για την κάλυψη ακραίων εκροών καταθέσεων. Παρά το σχετικά χαμηλό μέγεθος των δύο τραπεζών, τυχόν κατάρρευσή τους θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα του ελληνικού τραπεζικού κλάδου.

Κατά την προσέγγιση του βουλευτή Ανατολικής Αττικής της Νέας Δημοκρατίας, οι κίνδυνοι από την μη επίτευξη της συμφωνίας που αποτυπώνεται στην υπό κύρωση Σύμβαση θα ήταν τεράστιοι. Ο βασικότερος όλων θα ήταν η απώλεια εμπιστοσύνης που με τόσο κόπο χτίσαμε τα τελευταία πέντε χρόνια. Το γεγονός αυτό θα δημιουργούσε αποστροφή των ξένων και εγχώριων επενδυτών για επενδύσεις στην Ελλάδα, ενώ, λόγω ακριβώς αυτής της απώλειας εμπιστοσύνης, θα καθιστούσε πολύ πιο δύσκολη και την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων μας, με ότι αυτό συνεπάγεται για τις προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας και των συμπολιτών μας.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν σημαντικά οφέλη που απορρέουν από την προς κύρωση Σύμβαση στα οποία συμπεριλαμβάνονται: • Η εξουδετέρωση της απειλής για τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, για πιθανό “κούρεμα” καταθέσεων και για το ενδεχόμενο νέας ανακεφαλαιοποίησης. • Η ενίσχυση του ανταγωνισμού προς όφελος καταθετών και δανειοληπτών. • Η δημιουργία μιας νέας τράπεζας με ισχυρή κεφαλαιακή βάση, με μη εξυπηρετούμενα δάνεια που περιορίζονται κάτω από το 3%, δηλαδή σε επίπεδο αντίστοιχο με το μέσο όρο της ευρωζώνης και χαμηλότερο από τον αντίστοιχο δείκτη των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, δίχως αναβαλλόμενο φόρο. • Η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος καθώς το ΤΧΣ αφενός μεν, προστατεύει την αξία της συμμετοχής του (480 εκατ.) στην Τράπεζα Αττικής, που αποκτά πλέον θετικές αποδόσεις (θετικό IRR), αφετέρου δε θα διατηρήσει ισχυρή μειοψηφική συμμετοχή στο νέο σχήμα που έχει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης.

Ωστόσο, όπως τονίστηκε από τον κ. Πέτσα, έχει αναπτυχθεί από την αξιωματική αντιπολίτευση μια μικροπολιτική και έωλη κριτική. Για παράδειγμα, ανακοινώσεις όπως αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, εστιάζουν στα χρήματα της συμμετοχής των ιδιωτών επενδυτών (200 εκατ. ευρώ) και τα συγκρίνουν με τα ποσά που συνεισφέρει το Ελληνικό Δημόσιο συνολικά για ανακεφαλαιοποίηση της Attica Bank. Μιλούν μάλιστα για συνολικό ποσό περίπου 950 εκατ. ευρώ, το οποίο όμως προσεγγίζεται μόνο αν συμπεριληφθεί και η καταβολή των 475,1 εκατ. ευρώ του ΤΧΣ με την παρούσα Σύμβαση.

Είναι μικροπολιτική και έωλη αυτή η κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τους εξής λόγους:

  • πρώτον, αγνοεί όλα τα οφέλη που επέρχονται και τους κινδύνους που απετράπησαν και εκτέθηκαν παραπάνω,
  • δεύτερον, αποσιωπά τον εκμηδενισμό της συμμετοχής του ΤΧΣ στην Attica Bank (480 εκατ. ευρώ, και

τρίτον, αποκρύπτει το γεγονός ότι οι ιδιώτες επενδυτές εκτός από τα μετρητά βάζουν και μια …τράπεζα! Μια τράπεζα μάλιστα αντίστοιχου μεγέθους με την Attica Bank. Με βάση τα μεγέθη του 2023, οι δύο τράπεζες έχουν παρόμοιο ενεργητικό (3,77 δις ευρώ για την Attica Bank, έναντι 3,45 δις ευρώ για την Παγκρήτια), χορηγήσεις (2,68 δις ευρώ, έναντι 2,04 δις ευρώ), καταθέσεις (3,15 δις ευρώ, έναντι 2,6 δις ευρώ) και ίδια κεφάλαια (446 εκατ. ευρώ, έναντι 251 εκατ. ευρώ).

Επίσης, η Παγκρήτια Τράπεζα με κέρδη προ φόρων το 2023 ύψους 90,8 εκατ. ευρώ, κατέγραψε τριπλάσια κερδοφορία από την Attica Bank (28,6 εκατ. ευρώ).

Επιπλέον, η ισχυρή μειοψηφία του 35-37% που θα διατηρήσει το ΤΧΣ στη νέα, μεγαλύτερη, τράπεζα, «μεταφράζεται» σε πάνω από 2,5 δις ευρώ σε όρους ενεργητικού και σε πάνω από 2 δις ευρώ σε όρους καταθέσεων, με τα σημερινά δεδομένα, ενώ είναι προφανείς οι πολύ μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης της “νέας Attica Bank”.

Τέλος, επειδή δεν είμαστε λωτοφάγοι, πάει πολύ, να εγκαλούν την Κυβέρνηση Μητσοτάκη για τις τράπεζες, εκείνοι που τις έκλεισαν!

Συμπερασματικά, ανέφερε ο βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος, η ολοκλήρωση της συμφωνίας μεταξύ ΤΧΣ και Thrivest οδηγεί σε έναν 5ο τραπεζικό πόλο που θα ανήκει κατά πλειοψηφία στους ιδιώτες, με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας για το Τ.Χ.Σ (από 35 – 37%) και του Δημοσίου συνολικά δηλαδή Τ.Χ.Σ. και e-Ε.Φ.Κ.Α., από 38,5% – 40%.

Για όλους τους λόγους που εκτέθηκαν παραπάνω, η Κύρωση της από 18.7.2024 Σύμβασης Συγχώνευσης και Επένδυσης μεταξύ του ΤΧΣ και της Thrivest, αποτελεί τη βέλτιστη λύση, συμβάλλει καθοριστικά στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και στην εμπέδωση της εμπιστοσύνης στην Ελληνική οικονομία, διασφαλίζει τις καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων και υπηρετεί τα συμφέροντα των φορολογουμένων, του Ελληνικού Δημοσίου και των λοιπών μετόχων.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments