Γεωπολιτικά

Προτιμά η Κίνα την Χάρις ή τον Τραμπ;

Προτιμά η Κίνα την Χάρις ή τον Τραμπ;

Πηγή Φωτογραφίας: ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Γιατί οι Κινέζοι στρατηγιστές βλέπουν μικρή διαφορά μεταξύ των δύο υποψηφίων.

Τις τελευταίες εβδομάδες, οι αναταράξεις στην προεκλογική περίοδο των αμερικανικών προεδρικών εκλογών έχουν προσελκύσει την παγκόσμια προσοχή. Ακόμη και πριν από την έναρξη του καλοκαιριού, οι χώρες ζύγιζαν τις επιπτώσεις της επιστροφής του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο και, αντίθετα, τι θα μπορούσε να επιφέρει μια δεύτερη θητεία του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν. Για πολλές χώρες, οι δύο αυτές πιθανότητες παρουσίαζαν σημαντικά διαφορετικές προοπτικές για τη γεωπολιτική και για τον μελλοντικό ρόλο των Ηνωμένων Πολιτειών στις παγκόσμιες υποθέσεις.

Στη συνέχεια, ήρθαν εννέα αξιοσημείωτες ημέρες τον Ιούλιο, κατά τις οποίες ο Τραμπ παραλίγο να δολοφονηθεί και ο Μπάιντεν ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά ότι δεν θα διεκδικήσει την επανεκλογή του. Ανατρέποντας την αμερικανική προεδρική κούρσα και για τα δύο κόμματα, τα γεγονότα αυτά δημιούργησαν περαιτέρω αβεβαιότητα σχετικά με την επερχόμενη κατεύθυνση των Ηνωμένων Πολιτειών. Πολλές χώρες βλέπουν μια ολοένα και πιο έντονη απόκλιση μεταξύ της αναμενόμενης συνέχισης της διεθνιστικής εξωτερικής πολιτικής του Μπάιντεν υπό μία μελλοντική πρόεδρο Καμάλα Χάρις και μιας πολύ πιο απομονωτικής προσέγγισης υπό έναν επανεκλεγέντα πρόεδρο Τραμπ και τον υποψήφιο “σύντροφό” του, Τζέι Ντι Βανς.

Από την Κίνα, ωστόσο, η άποψη είναι κάπως διαφορετική. Πριν από οκτώ χρόνια, η πρώτη κυβέρνηση Τραμπ εγκαινίασε μια πολύ πιο συγκρουσιακή προσέγγιση στις σχέσεις με το Πεκίνο, την οποία πολλοί Κινέζοι παρατηρητές βρήκαν μπερδεμένη. Αντί να αντιμετωπίζουν την Κίνα ως εμπορικό εταίρο και ενίοτε ως αντίπαλο, οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν να την αποκαλούν “αναθεωρητική δύναμη”, στρατηγικό ανταγωνιστή, ακόμη και απειλή. Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι ότι, παρά τις αλλαγές στον τόνο, η κυβέρνηση Μπάιντεν, ενίσχυσε αυτή τη μετατόπιση και την προχώρησε ακόμη περισσότερο σε ορισμένα ζητήματα. Πράγματι, φαίνεται να υπάρχει διακομματική συναίνεση στην Ουάσινγκτον ότι η Κίνα πρέπει τώρα να αντιμετωπίζεται ως σημαντικός αντίπαλος, με μια αυξανόμενη μερίδα αναλυτών να υποστηρίζουν μια ψυχροπολεμική διαμόρφωση.

Για τους Κινέζους παρατηρητές, αντί να προσφέρουν εναλλακτικές προσεγγίσεις για τη χώρα τους και τον κόσμο, τα δύο μεγάλα αμερικανικά κόμματα αντικατοπτρίζουν και τα δύο μια γενική προσέγγιση για την Κίνα που έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια, η οποία είναι έντονα ενημερωμένη από τις εγχώριες πολιτικές ανησυχίες των ΗΠΑ. Αυτό που είναι πιο σημαντικό από τις απόψεις των δύο κομμάτων είναι οι διάφορες διαβαθμίσεις της αμερικανικής ανάλυσης για την Κίνα και τι θα μπορούσαν να σημαίνουν στην πράξη. Οι περισσότεροι Κινέζοι παρατηρητές δεν αναμένουν σημαντικές αλλαγές στην πολιτική των ΗΠΑ έναντι της Κίνας. Προσπαθούν όμως να κατανοήσουν ποια σκέλη της τρέχουσας σκέψης στην Ουάσιγκτον μπορεί τελικά να κυριαρχήσουν.

Παίζοντας στο κοινό της χώρας

Λόγω της πολιτικής δομής της Κίνας και της στενής κυβερνητικής διαχείρισης της κινεζικής κοινής γνώμης, είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς πώς η ηγεσία στο Πεκίνο βλέπει και αντιδρά στη συζήτηση των ΗΠΑ για την Κίνα. Παρ’ όλα αυτά, μπορούν να διατυπωθούν ορισμένα γενικά σημεία σχετικά με τις δυνάμεις που πολλοί στην Κίνα θεωρούν ότι καθοδηγούν αυτή τη συζήτηση.

Πρώτον, οι εξωτερικές ενέργειες μιας χώρας τείνουν να αντανακλούν την εσωτερική πολιτική της. Αυτό το φαινόμενο φαίνεται να ισχύει ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, στις οποίες οι μεγάλες εσωτερικές συζητήσεις μπορούν εύκολα να μεταφερθούν στις εξωτερικές υποθέσεις. Και έχει έρθει να παίξει ιδιαίτερο ρόλο στον τρόπο με τον οποίο η Ουάσινγκτον προσεγγίζει την Κίνα.

Έτσι, τόσο το μάντρα του Τραμπ “Πρώτα η Αμερική” όσο και η ατάκα του Μπάιντεν “εξωτερική πολιτική για τη μεσαία τάξη” καταδεικνύουν περίτρανα τη στενή σχέση μεταξύ εσωτερικής πολιτικής και εξωτερικής πολιτικής στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Τραμπ, το βαθιά πολωμένο πολιτικό κλίμα στις Ηνωμένες Πολιτείες διαμόρφωσε την εξωτερική του πολιτική, ιδίως απέναντι στην Κίνα. Η προσέγγιση “πρώτα η Αμερική” ήταν σε μεγάλο βαθμό μια απάντηση στις ανησυχίες των Αμερικανών ψηφοφόρων για την παγκοσμιοποίηση και τη μετανάστευση. Ως αποτέλεσμα, η κυβέρνηση Τραμπ αύξησε τους εμπορικούς φραγμούς, περιόρισε τη μετανάστευση και περιόρισε τη συμμετοχή των ΗΠΑ σε διεθνείς οργανισμούς, δίνοντας προτεραιότητα στα οικονομικά συμφέροντα και την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.

Ωστόσο, η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει επίσης καταστήσει σαφές ότι οι αποφάσεις της εξωτερικής της πολιτικής αποσκοπούν στην ευθυγράμμιση με τα συμφέροντα των ψηφοφόρων στο εσωτερικό της χώρας και ότι η ευημερία των απλών Αμερικανών έχει επίσης διεθνή διάσταση. Έτσι, η εξωτερική πολιτική του Μπάιντεν μοιράζεται παρόμοιες πολιτικές εκτιμήσεις με εκείνη του Τραμπ, καθώς στοχεύει στην επανεξισορρόπηση των εγχώριων βιομηχανικών πολιτικών και των διεθνών οικονομικών κανόνων για την προώθηση των εγχώριων συμφερόντων. Ορισμένα ζητήματα των ίδιων των ΗΠΑ έχουν τόσο εγχώριες όσο και εξωτερικές συνιστώσες. Η συνεχής εισροή μεταναστών δεν αποτελεί μόνο κινητήρια δύναμη για την ευημερία των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά επηρεάζει επίσης την ασφάλεια των συνόρων τους και τις σχέσεις τους με τον έξω κόσμο. Από την εποχή της διακυβέρνησης Τραμπ, η κρίση της φαιντανύλης στις Ηνωμένες Πολιτείες απαιτεί συνεργασία με την Κίνα και η Κίνα έχει ανταποκριθεί θετικά. Παρ’ όλα αυτά, μέλη του Κογκρέσου εξακολουθούν να κατηγορούν την Κίνα για την είσοδο της φαιντανύλης στις Ηνωμένες Πολιτείες από το Μεξικό.

Ένα δεύτερο χαρακτηριστικό της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια είναι ο αυξανόμενος ρόλος που διαδραματίζει σε αυτήν η Κίνα. Παρόλο που η ένοπλη σύγκρουση της Ρωσίας με την Ουκρανία και ο πόλεμος του Ισραήλ κατά της Χαμάς στη Γάζα τραβούν μεγάλη προσοχή, η Κίνα εξακολουθεί να αποτελεί την κορυφαία προτεραιότητα στην έντονη παγκόσμια στρατηγική της Ουάσινγκτον. Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, πολλοί στρατηγικοί των ΗΠΑ ανανεώνουν τις εκκλήσεις προς την Ουάσινγκτον να επιταχύνει τη στροφή της προς την Ασία. Για παράδειγμα, στο νέο τους βιβλίο με τίτλο ” Χαμένη δεκαετία”, οι αναλυτές εξωτερικής πολιτικής Ρόμπερτ Μπλάκγουιλ και Ρίτσαρντ Φοντέν υποστηρίζουν ότι οι διοικήσεις Ομπάμα, Τραμπ και Μπάιντεν έχουν όλες, με διάφορους τρόπους, αποτύχει στην ανάπτυξη ισχυρών και συνεκτικών πολιτικών προς την Κίνα και την υπόλοιπη Ασία. Παρά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις για τις Ηνωμένες Πολιτείες στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, υποστηρίζουν, είναι ζωτικής σημασίας για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής των ΗΠΑ να επισπεύσουν τη στροφή προς την Ασία.

Η σημασία της πολιτικής για την Κίνα έχει ήδη καταστεί σαφής στην προεδρική αναμέτρηση των ΗΠΑ. Και τα δύο κόμματα ανταγωνίζονται για να παράγουν την ισχυρότερη ρητορική σχετικά με τη σκληρή αντιμετώπιση του Πεκίνου και τον περιορισμό του παγκόσμιου ρόλου του. Και αυτό υποδεικνύει ένα ακόμη χαρακτηριστικό της αμερικανικής συζήτησης για την Κίνα: στο σημερινό πολιτικό πλαίσιο των ΗΠΑ, το παραδοσιακό δυαδικό σύστημα των “περιστεριών” και των “γερακιών” δεν μπορεί να συλλάβει τις πολύπλοκες αντιλήψεις των ΗΠΑ για την Κίνα. Δεδομένης της ευρείας διακομματικής συναίνεσης ότι η Κίνα αποτελεί μείζονα πρόκληση, έχει περισσότερο νόημα να εξετάσουμε το φάσμα των πολιτικών προοπτικών που έχει προκύψει στο πλαίσιο αυτής της γενικής άποψης.

Μια τριμερής συζήτηση

Παρατηρώντας από μακριά, οι Αμερικανοί στρατηγιστές για την Κίνα μπορούν να χωριστούν σε γενικές γραμμές σε τρεις σχολές. Η πρώτη θα μπορούσε να ονομαστεί οι νέοι ψυχροί πολεμιστές. Οι άνθρωποι αυτής της ομάδας πιστεύουν ότι η αντιπαλότητα ΗΠΑ-Κίνας είναι ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος και ότι η Ουάσιγκτον και το Πεκίνο έχουν εμπλακεί σε έναν ψυχρό πόλεμο που απαιτεί ακόμη πιο επιθετικές τακτικές από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Όπως υποστήριξαν ο πρώην αναπληρωτής Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ Ματ Πόττινγκερ και ο πρώην βουλευτής των ΗΠΑ Μάικ Γκάλαχερ στο Foreign Affairs, ο ανταγωνισμός με την Κίνα “πρέπει να κερδηθεί, όχι να διαχειριστεί”. Κατά την προβολή αυτού του επιχειρήματος, οι ίδιοι και άλλοι αντλούν από το παράδειγμα του προέδρου των ΗΠΑ Ρόναλντ Ρέιγκαν, ο οποίος έθεσε τη σοβιετική απειλή ως κορυφαία προτεραιότητα, προκειμένου να επιδιώξει τη νίκη στον Ψυχρό Πόλεμο.

Η δεύτερη σχολή θα μπορούσε να περιγραφεί ως οι διαχειριστές του ανταγωνισμού. Σε αντίθεση με τους Νέους Ψυχρούς Πολεμιστές, όσοι ανήκουν σε αυτό το στρατόπεδο υποστηρίζουν την ιδέα ότι ο ανταγωνισμός ΗΠΑ-Κίνας δεν είναι ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος και, κατά συνέπεια, ότι είναι απαραίτητο να υπάρχει μια στρατηγική για τη συνύπαρξη με την Κίνα. Οι πνευματικές ρίζες αυτής της προσέγγισης μπορούν να εντοπιστούν σε ένα άρθρο που έγραψαν ο Κερτ Κάμπελ και ο Τζέικ Σάλιβαν για το Foreign Affairs το 2019, πριν αμφότεροι ενταχθούν στην κυβέρνηση Μπάιντεν. Όπως υποστήριζαν, η διαμάχη με την Κίνα είναι “μια κατάσταση που πρέπει να διαχειριστεί και όχι ένα πρόβλημα που πρέπει να επιλυθεί”. Μαζί με τον Ρας Ντόσι, ο οποίος ήταν αναπληρωτής ανώτερος διευθυντής για θέματα Κίνας και Ταϊβάν στο Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας από το 2021 έως τις αρχές του 2024, και άλλους, προτείνουν ότι η καλύτερη προσέγγιση της Ουάσινγκτον προς την Κίνα είναι να ηγείται με ανταγωνισμό, ακολουθούμενη από προσφορές συνεργασίας.

Οι τρίτοι θα μπορούσαν να ονομαστούν οι Accommodationists. Αν και μοιράζονται την αντιπάθεια των άλλων σχολών για το πολιτικό σύστημα της Κίνας και την παγκόσμια επιρροή της, τείνουν να ανησυχούν περισσότερο από τους ομολόγους τους ότι ο ανταγωνισμός θα μπορούσε να εξελιχθεί σε αντιπαράθεση. Ως εξέχουσες προσωπικότητες αυτού του στρατοπέδου, οι μελετητές διεθνών σχέσεων Τζέσικα Τσεν Βάις και Τζέιμς Στάινμπεργκ τάσσονται κατά της διεξαγωγής ψυχρού πολέμου με την Κίνα, διότι οι ψυχροί πόλεμοι είναι εγγενώς επικίνδυνοι. Κατά την άποψή τους, οι Πόττινγκερ και Γκάλαχερ προσφέρουν μια απατηλή έκκληση για νίκη, διότι “οι προσπάθειες των ΗΠΑ να επιφέρουν αλλαγές μέσω της πίεσης είναι εξίσου πιθανό να εδραιώσουν την αυταρχική εξουσία όσο και να την υπονομεύσουν”. Οι Βάις και Σταϊνμπεργκ υποστηρίζουν ότι είναι επομένως προς το συμφέρον τόσο του Πεκίνου όσο και της Ουάσινγκτον να μειώσουν τον κίνδυνο πολέμου και να συνεργαστούν σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, όπως η κλιματική αλλαγή και η δημόσια υγεία.

Παρά την ποικιλομορφία αυτή των απόψεων, και οι τρεις σχολές συμφωνούν ότι η Κίνα αποτελεί σημαντική πρόκληση για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Συμφωνούν επίσης ότι η πολιτική των ΗΠΑ έναντι της Κίνας χρειάζεται διακομματικά θεμέλια για να επιτύχει. Παρ’ όλα αυτά, δεν φαίνεται να υπάρχει επικρατούσα άποψη στην Ουάσιγκτον σχετικά με το ποια προσέγγιση είναι η καλύτερη ή ποια πτυχή της πρόκλησης -πολιτική, στρατιωτική, οικονομική ή παγκόσμια διακυβέρνηση- είναι η πιο σοβαρή. Για το Πεκίνο, αυτή η αδιευκρίνιστη συζήτηση σημαίνει ότι είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσουμε πώς αυτές οι διαφορετικές προσεγγίσεις επηρεάζουν τις αμερικανικές πολιτικές και, συγκεκριμένα, πώς θα μπορούσαν να διαμορφώσουν την επερχόμενη αμερικανική κυβέρνηση.

Διαφορετικές τακτικές, ίδιοι στόχοι

Οι Αμερικανοί μπορεί να μπουν στον πειρασμό να αναρωτηθούν αν η Κίνα προτιμά μια κυβέρνηση Χάρις ή μια δεύτερη κυβέρνηση Τραμπ -ή γενικότερα, αν προτιμά τους Δημοκρατικούς ή τους Ρεπουμπλικανούς. Εξάλλου, το 1972, ο πρόεδρος Μάο Τσετούνγκ είπε στον πρόεδρο Ρίτσαρντ Νίξον ότι του αρέσει η πολιτική δεξιά στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε άλλες δυτικές χώρες. Αν και ο Μάο δεν έδωσε λόγο για την προτίμησή του αυτή, φαίνεται πιθανό ότι έβλεπε ότι ο Νίξον και άλλοι δεξιοί δυτικοί ηγέτες έδιναν μεγαλύτερη προσοχή στα οικονομικά συμφέροντα και τα συμφέροντα ασφαλείας των χωρών τους, ενώ οι αριστεροί πολιτικοί έτειναν να βασίζουν τις πολιτικές τους στην ιδεολογία και τις πολιτικές αξίες.

Ωστόσο, είναι δύσκολο να κρίνει κανείς αν οι Δημοκρατικοί ή οι Ρεπουμπλικάνοι έχουν συμβάλει περισσότερο στις αμερικανοκινεζικές σχέσεις. Για παράδειγμα, αν και ο Νίξον, ένας Ρεπουμπλικάνος, έσπασε πρώτος τον πάγο με την Κίνα, ήταν ο πρόεδρος Τζίμι Κάρτερ, ένας Δημοκρατικός, που αποφάσισε να συνάψει διπλωματικές σχέσεις με το Πεκίνο. Από την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας το 1949, υπήρξαν επτά Δημοκρατικοί πρόεδροι και επτά Ρεπουμπλικανοί πρόεδροι στις Ηνωμένες Πολιτείες, και σημαντικές τομές και κρίσεις στις διμερείς σχέσεις σημειώθηκαν και υπό τους δύο.

Η ίδια αβεβαιότητα ισχύει και με τις κινεζικές εκτιμήσεις για τα δύο κόμματα σήμερα. Όταν ο Τραμπ ανέλαβε τα καθήκοντά του, το 2017, η κυριότερη ανησυχία του για την Κίνα ήταν το τεράστιο εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ, και για πρώτη φορά στην ιστορία των ΗΠΑ, το έλλειμμα, καθώς και η τεχνολογική υπεροχή της Κίνας, αντιμετωπίστηκαν ως ζήτημα εθνικής ασφάλειας. Η κυβέρνηση Τραμπ όχι μόνο χαρακτήρισε την Κίνα “αναθεωρητική δύναμη” και στρατηγικό ανταγωνιστή, αλλά και προσδιόρισε το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα ως απειλή για τον αμερικανικό τρόπο ζωής και τον “ελεύθερο κόσμο”. Ξεκινώντας μια επιθετική αλλά ασυνεπής προσέγγιση “ολόκληρης της κυβέρνησης”, η διοίκηση Τραμπ έθεσε ως στόχο να ανταγωνιστεί και να αντιμετωπίσει την Κίνα σχεδόν σε κάθε ζήτημα.

Ξεκινώντας με το εμπόριο, η κυβέρνηση Τραμπ ξεκίνησε με τιμωρητικούς δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές και στη συνέχεια επέκτεινε την εκστρατεία της για να συμπεριλάβει αυξημένο έλεγχο και περιορισμούς στις κινεζικές επενδύσεις, αυστηρότερους ελέγχους στις εξαγωγές υψηλής τεχνολογίας και στοχευμένες δράσεις κατά συγκεκριμένων κινεζικών εταιρειών με μεγάλη παρουσία στο εξωτερικό, όπως η Huawei. Σε θέματα ασφάλειας, η κυβέρνηση Τραμπ έλαβε επίσης νέα μέτρα για να διατηρήσει την υπεροχή των ΗΠΑ σε αυτό που οι στρατηγιστές αποκαλούσαν πλέον σταθερά “περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού”, έναν γεωγραφικό όρο που είχε χρησιμοποιηθεί μόνο περιστασιακά νωρίτερα. Η διοίκηση Τραμπ έδωσε στην Ταϊβάν ειδικές διαβεβαιώσεις ασφαλείας και υποβάθμισε τη μακροχρόνια πολιτική της “μίας Κίνας”- διέθεσε νέους πόρους στην Τετράδα (την ομάδα της Αυστραλίας, της Ινδίας, της Ιαπωνίας και των Ηνωμένων Πολιτειών) σε μια προσπάθεια να εξισορροπήσει συλλογικά την Κίνα- και ενίσχυσε τις στρατιωτικές δραστηριότητες των ΗΠΑ στον δυτικό Ειρηνικό για να αμφισβητήσει τις εδαφικές διεκδικήσεις της Κίνας.

Όσον αφορά την πολιτική σχέση μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας, ο Τραμπ δεν είχε άκαμπτα ιδεολογικές απόψεις για το κινεζικό σύστημα και την ηγεσία, αλλά επέτρεψε στους αξιωματούχους της κυβέρνησής του και στο αμερικανικό Κογκρέσο να ασκήσουν έντονη κριτική στο κυβερνών κόμμα της Κίνας και στην εσωτερική διακυβέρνησή του, ιδίως στις πολιτικές του έναντι της Σιντζιάνγκ και του Χονγκ Κονγκ. Και καθώς η κυβέρνησή του υιοθέτησε ένα ευρύτερο αφήγημα περί “κινεζικής απειλής”, έβλαψε σοβαρά τις ακαδημαϊκές, επιστημονικές και κοινωνικές ανταλλαγές μεταξύ των δύο χωρών που υπήρχαν εδώ και δεκαετίες. Στην πολυμερή διπλωματία, η Ουάσινγκτον άρχισε επίσης να δαιμονοποιεί το Πεκίνο και να αντιμετωπίζει σθεναρά τη διεθνή επιρροή του, προσπαθώντας να περιορίσει τον επεκτεινόμενο παγκόσμιο ρόλο της Κίνας στην Πρωτοβουλία “Ζώνη και Δρόμος” και στην αυξανόμενη συμμετοχή της στα όργανα των Ηνωμένων Εθνών.

Στη συνέχεια, το 2020, εν μέσω μιας περίπλοκης εκλογικής χρονιάς στις Ηνωμένες Πολιτείες, η εξάπλωση της πανδημίας COVID-19 επιτάχυνε την καθοδική πορεία των σχέσεων μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου. Η κυβέρνηση Τραμπ κατηγόρησε την κινεζική κυβέρνηση για την κρίση στη δημόσια υγεία, ανέστειλε τους περισσότερους διμερείς διαλόγους και υιοθέτησε εχθρική στάση απέναντι στην ίδια την Κίνα. Τον Ιούλιο του 2020, η αμερικανική κυβέρνηση διέταξε ακόμη και το κλείσιμο του γενικού προξενείου της Κίνας στο Χιούστον, κατηγορώντας το ότι αποτελεί “κόμβο κατασκοπείας και κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας”.

Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, η κυβέρνηση Τραμπ διατήρησε έναν βαθμό ευελιξίας απέναντι στην Κίνα. Παρά τους τιμωρητικούς δασμούς και άλλα μέτρα, παρέμεινε ανοιχτή σε εμπορικές συνομιλίες και επέδειξε κάποια προθυμία συμβιβασμού σε ακανθώδη ζητήματα όπως ο τεχνολογικός ανταγωνισμός και η Ταϊβάν. Επιπλέον, το “πρώτα η Αμερική” σήμαινε επίσης ότι η Ουάσινγκτον διέθετε λιγότερη αξιοπιστία και μόχλευση στον συντονισμό με άλλες χώρες σχετικά με τις δικές τους πολιτικές έναντι της Κίνας, με αποτέλεσμα η διοίκηση Τραμπ να μην οικοδομήσει και να ηγηθεί ενός ισχυρού πολυμερούς μετώπου για την αντιμετώπιση της Κίνας. Αυτό ενθάρρυνε τη δημοφιλή αντίληψη ορισμένων Κινέζων σχολιαστών ότι ο Τραμπ ενδιαφερόταν πρωτίστως για επιχειρηματικά οφέλη και την επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα. Τον Νοέμβριο του 2017, ο Τραμπ πραγματοποίησε κρατική επίσκεψη στο Πεκίνο -ένα βήμα που ο Μπάιντεν απέτυχε να κάνει κατά τη διάρκεια της κυβέρνησής του- και τον Ιανουάριο του 2020 υπέγραψε εμπορική συμφωνία πρώτης φάσης με την Κίνα για να αρχίσει να επιλύει τις εμπορικές εντάσεις. Μέχρι το τέλος της προεδρίας Τραμπ, πολλοί στις Ηνωμένες Πολιτείες χαρακτήρισαν τον εμπορικό πόλεμο της κυβέρνησής του με την Κίνα ως αποτυχία.

Παρ’ όλες τις υποτιθέμενες διαφορές της από την κυβέρνηση Τραμπ, η κυβέρνηση Μπάιντεν επέδειξε αξιοσημείωτη συνέχεια με την προκάτοχό της όσον αφορά την Κίνα. Κυρίως, ο Μπάιντεν εδραίωσε τον εν γένει ανταγωνιστικό προσανατολισμό των πολιτικών της εποχής Τραμπ μέσω μιας πιο συστηματικής και πολυμερούς προσέγγισης, την οποία η κυβέρνησή του ονόμασε “επένδυση, ευθυγράμμιση και ανταγωνισμός”. Στην πρώτη του ομιλία για την εξωτερική πολιτική, τον Φεβρουάριο του 2021, ο Μπάιντεν αποκάλεσε την Κίνα τον “πιο σοβαρό ανταγωνιστή” των Ηνωμένων Πολιτειών και δεσμεύτηκε να “αντιμετωπίσει άμεσα” τις προκλήσεις που θέτει στις ΗΠΑ “για την ευημερία, την ασφάλεια και τις δημοκρατικές αξίες”.

Έτσι, ο Μπάιντεν συνεργάστηκε στενά με το Κογκρέσο για την υλοποίηση επενδύσεων σε υποδομές μεγάλης κλίμακας και βιομηχανικών πολιτικών με στόχο να καταστήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες πιο ανταγωνιστικές και λιγότερο εξαρτημένες από την Κίνα. Για τον καλύτερο ανταγωνισμό στις προηγμένες τεχνολογίες, η κυβέρνηση Μπάιντεν επεδίωξε επίσης αυστηρότερους ελέγχους των εξαγωγών, νέους δασμούς στα προϊόντα πράσινης τεχνολογίας της Κίνας και πιο συντονισμένες διεθνείς προσπάθειες, όπως η συμμαχία Chip 4 – μια εταιρική σχέση στον τομέα των ημιαγωγών μεταξύ της Ιαπωνίας, της Κορέας, της Ταϊβάν και των Ηνωμένων Πολιτειών.

Στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει εντείνει τη στρατιωτική της παρουσία στα Στενά της Ταϊβάν και στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και έχει προσθέσει μια περιφερειακή οικονομική διάσταση στις ασιατικές συμμαχίες ασφαλείας των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο Μπάιντεν έχει επίσης συσπειρώσει τους ηγέτες της G-7 για να προωθήσουν την πρωτοβουλία Build Back Better World και τη Σύμπραξη για τις Παγκόσμιες Υποδομές και Επενδύσεις – και οι δύο αποσκοπούν στην παροχή μιας δυτικής απάντησης στην πρωτοβουλία “Ζώνη και Δρόμος” της Κίνας. Με αφορμή τους αυξανόμενους δεσμούς της Κίνας με τη Ρωσία εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία, η κυβέρνηση Μπάιντεν επέβαλε κυρώσεις σε κινεζικές εταιρείες που συναλλάσσονται με τη Ρωσία. Η Ουάσινγκτον έχει επίσης δώσει στον ανταγωνισμό με την Κίνα μια νέα ιδεολογική επικάλυψη -αυτό που η κυβέρνηση αποκαλεί “δημοκρατία εναντίον απολυταρχίας”- σε μια προσπάθεια να οικοδομήσει μια μεγάλη συμμαχία εναντίον του Πεκίνου.

Παρόλο που έχει ανταγωνιστεί έντονα με την Κίνα, η κυβέρνηση Μπάιντεν διατήρησε τακτικούς διαύλους επικοινωνίας υψηλού επιπέδου και συνέχισε να διερευνά τομείς συνεργασίας. Παρά την έμφαση που δίνει σε αυτό που θεωρεί ως πολιτική επιρροή της Κίνας, η ομάδα Μπάιντεν έχει λάβει μέτρα για την αποπολιτικοποίηση και την αποκατάσταση των διμερών ακαδημαϊκών και κοινωνικών ανταλλαγών, όπως ο τερματισμός της πρωτοβουλίας της κυβέρνησης Τραμπ για την Κίνα -μια αμφιλεγόμενη καταστολή των ερευνητών στις Ηνωμένες Πολιτείες που είχαν επαφές με κινεζικές οντότητες. Ο Μπάιντεν είχε επίσης απευθείας συναντήσεις με τον Κινέζο Πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ στο Μπαλί της Ινδονησίας τον Νοέμβριο του 2022 και στο Σαν Φρανσίσκο τον Νοέμβριο του 2023, στις οποίες οι δύο ηγέτες δεσμεύτηκαν να διατηρήσουν μια σταθερή και υγιή διμερή σχέση.

Μεγάλα ναυπηγεία ή ευρείς συνασπισμοί

Οι Κινέζοι στρατηγοί διατηρούν λίγες ψευδαισθήσεις ότι η πολιτική των ΗΠΑ έναντι της Κίνας μπορεί να αλλάξει πορεία κατά την επόμενη δεκαετία. Δεδομένων των δημοσκοπήσεων της αμερικανικής κοινής γνώμης και της διακομματικής συναίνεσης για την Κίνα στην Ουάσινγκτον, υποθέτουν ότι όποιος κι αν εκλεγεί τον Νοέμβριο του 2024 θα συνεχίσει να δίνει προτεραιότητα στον στρατηγικό ανταγωνισμό, ακόμη και στην ανάσχεση, στην προσέγγιση της Ουάσινγκτον προς το Πεκίνο, με τη συνεργασία και τις ανταλλαγές να περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Μια νέα κυβέρνηση Τραμπ θα ακολουθήσει σχεδόν σίγουρα μια πιο επιθετική εμπορική πολιτική έναντι της Κίνας. Ο Τραμπ έχει ήδη προτείνει την επιβολή δασμών 60% σε όλα τα αγαθά που κατασκευάζονται στην Κίνα, καθώς και την ανάκληση του καθεστώτος μόνιμων κανονικών εμπορικών σχέσεων της Κίνας, το οποίο παρέχει αμερόληπτους, ευνοϊκούς εμπορικούς όρους και πρόσβαση στην αγορά από το 2000. Έχει επίσης ζητήσει ένα δόγμα “μεγάλη αυλή, υψηλός φράχτης” -μια ρητή επέκταση της έννοιας “μικρή αυλή, υψηλός φράχτης” της κυβέρνησης Μπάιντεν, η οποία προστατεύει μόνο τις κρίσιμες και αναδυόμενες τεχνολογίες με ισχυρά μέτρα ασφαλείας- ώστε να καταστεί δυνατή μια ευρύτερη τεχνολογική αποσύνδεση από την Κίνα.

Παρόλα αυτά, δεδομένης της προτίμησης του Τραμπ στη σύναψη συμφωνιών, ενδέχεται να αποφασίσει να επιδιώξει διμερείς συμφωνίες με το Πεκίνο για καταναλωτικά αγαθά, ενέργεια και τεχνολογία. Θα μπορούσε επίσης να προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει το ζήτημα της Ταϊβάν ως διαπραγματευτικό χαρτί για να αποκτήσει μόχλευση σε άλλους τομείς, όπως η προσφορά να περιορίσει τις προκλητικές ενέργειες της Ταϊβάν με αντάλλαγμα τον συμβιβασμό του Πεκίνου στο εμπόριο. Όμως είναι εξαιρετικά απίθανο η Κίνα να συμφωνήσει σε μια τέτοια συμφωνία, και οι σύμβουλοι εξωτερικής πολιτικής του Τραμπ ενδέχεται επίσης να αντιταχθούν σε αυτήν. Για άλλη μια φορά, με τη γενική του προτίμηση στη διμερή διπλωματία έναντι της πολυμέρειας, ο Τραμπ μπορεί επίσης να είναι λιγότερο ικανός να κινητοποιήσει συμμάχους και εταίρους εναντίον της Κίνας και μπορεί να επιδιώξει μια ξεχωριστή διευθέτηση των ΗΠΑ με τη Ρωσία, έναν σταθερό στρατηγικό εταίρο της Κίνας.

Από την πλευρά της, μια κυβέρνηση Χάρις, αν υποθέσουμε ότι θα διατηρήσει μεγάλο μέρος της προσέγγισης του Μπάιντεν, θα εντείνει πιθανότατα τον στρατηγικό ανταγωνισμό με το Πεκίνο και θα εδραιώσει τις προσπάθειες του Μπάιντεν να οικοδομήσει έναν συνασπισμό δυτικών και ασιατικών χωρών για την εξισορρόπηση της Κίνας. Σε σύγκριση με την αυθαίρετη και ασταθή χάραξη πολιτικής του Τραμπ, αυτές οι στρατηγικές θα παρέμεναν πιθανότατα πιο οργανωμένες και προβλέψιμες.

Ωστόσο, συνολικά, από την κινεζική οπτική γωνία, οι πολιτικές για την Κίνα μιας νέας κυβέρνησης Τραμπ και μιας κυβέρνησης Χάρις θα είναι πιθανότατα στρατηγικά συνεπείς. Ως πρόεδροι, και οι δύο υποψήφιοι θα παρουσιάσουν προκλήσεις και μειονεκτήματα για την Κίνα, και κανένας από τους δύο δεν φαίνεται πιθανό να επιθυμεί μια μεγάλη στρατιωτική σύγκρουση ή να διακόψει όλες τις οικονομικές και κοινωνικές επαφές. Ως εκ τούτου, το Πεκίνο είναι απίθανο να έχει σαφή προτίμηση. Επιπλέον, η Κίνα έχει ισχυρά κίνητρα να διατηρήσει μια σταθερή σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και να αποφύγει τη σύγκρουση ή τις μεγάλες διαταραχές. Δεδομένων των πολιτικών ευαισθησιών σχετικά με τις εκλογές και τις αμερικανοκινεζικές σχέσεις, οποιαδήποτε κινεζική ενέργεια παρέμβασης θα μπορούσε πιθανότατα να γυρίσει μπούμερανγκ.

Καθώς η προεδρική κούρσα του 2024 στις ΗΠΑ πλησιάζει, οι αξιωματούχοι στο Πεκίνο έχουν κάνει προσεκτικές και συγκρατημένες παρατηρήσεις σχετικά με αυτήν, με κυβερνητικούς αξιωματούχους να περιγράφουν τις εκλογές ως “εσωτερική υπόθεση της Αμερικής”. Σε συνέντευξη Τύπου τον Ιούλιο, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών Λιν Τζιάν τόνισε ότι η Κίνα “δεν έχει ποτέ και δεν πρόκειται ποτέ να παρέμβει στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ”. Ο Λιν είπε επίσης ότι η κινεζική κυβέρνηση “απορρίπτει κατηγορηματικά οποιονδήποτε κάνει θέμα την Κίνα και βλάπτει τα συμφέροντα της Κίνας για εκλογικούς σκοπούς” και ότι τα δύο αμερικανικά πολιτικά κόμματα “δεν πρέπει να διαδίδουν παραπληροφόρηση για να δυσφημίσουν την Κίνα και δεν πρέπει να κάνουν την Κίνα θέμα”. Αυτό σηματοδοτεί ότι το Πεκίνο μπορεί να αισθανθεί υποχρεωμένο να απαντήσει, τουλάχιστον ρητορικά, εάν δεχθεί επίθεση κατά τη διάρκεια των εκστρατειών. Παρά τη διακηρυγμένη αρχή της μη επέμβασης, το Πεκίνο μπορεί να μην είναι σε θέση να φιμώσει τις εντυπωσιακές, ανεύθυνες και προκλητικές φωνές στα κινεζόφωνα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ορισμένες από αυτές προβάλλονται εκτός Κίνας και μπορεί να αντανακλούν τις συγκεκριμένες ατζέντες συγκεκριμένων εξωτερικών κινεζικών κοινοτήτων και, ως εκ τούτου, δεν θα πρέπει να ερμηνευθεί ότι αντιπροσωπεύουν την επίσημη θέση της Κίνας.

Προσοχή, όχι καταστροφή

Όπως και η Ουάσινγκτον, έτσι και το Πεκίνο έχει ως πρωταρχικό μέλημα για το 2024 την εσωτερική του κατάσταση. Σε αντίθεση με την πολιτική πόλωση και την ασταθή προεκλογική περίοδο στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα φαίνεται να είναι πολιτικά σταθερή και κοινωνικά συνεκτική υπό την ηγεσία του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος. Στα μέσα Ιουλίου, η 20ή Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΚ ολοκλήρωσε την τρίτη ολομέλειά της με μια θετική αξιολόγηση της οικονομικής ανάκαμψης της Κίνας, παρά τα κατώτερα των προσδοκιών στοιχεία οικονομικής ανάπτυξης για το πρώτο εξάμηνο του 2024, και κατέθεσε μια πρόταση για συνολική εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων για την προώθηση του εκσυγχρονισμού της Κίνας. Επιδιώκοντας να εξισορροπήσει την οικονομική ανάπτυξη και την εθνική ασφάλεια, η κορυφαία προτεραιότητα του Πεκίνου παραμένει η οικοδόμηση θεσμών, ιδίως η ενίσχυση της ηγεσίας του ΚΚΚ και η επιβολή της κομματικής πειθαρχίας.

Από τη μία πλευρά, το Πεκίνο αναγνωρίζει ότι η διατήρηση της οικονομικής ανάπτυξης είναι επιτακτική ανάγκη για την εγχώρια σταθερότητα και λαμβάνει σταδιακά μέτρα για την ενίσχυση του εξωτερικού εμπορίου, των επενδύσεων και της τεχνολογικής συνεργασίας. Από αυτή την άποψη, δεν βλέπει κανένα πλεονέκτημα στην αντιπαράθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Δύση. Από την άλλη πλευρά, η κινεζική κυβέρνηση δεν φείδεται προσπαθειών για να προφυλαχθεί από αυτό που θεωρεί ως δυτικές -και ιδίως αμερικανικές- προσπάθειες υπονόμευσης της εξουσίας και της νομιμότητάς της στο εσωτερικό, και δεν θα θυσιάσει τις πολιτικές αρχές και την εθνική ασφάλεια για οικονομικά οφέλη.

Αν και επιδιώκει τη σταθερότητα με την Ουάσιγκτον, το Πεκίνο προετοιμάζεται επίσης για αυξανόμενες αναταράξεις στη διμερή σχέση. Τον Μάρτιο του 2023, ο Σι παρατήρησε: “Οι δυτικές χώρες με επικεφαλής τις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν εφαρμόσει ολόπλευρη ανάσχεση, περικύκλωση και καταστολή εναντίον μας, φέρνοντας πρωτοφανείς σοβαρές προκλήσεις στην ανάπτυξη της χώρας μας”. Δύο μήνες αργότερα, στην πρώτη συνεδρίαση της νέας Κεντρικής Επιτροπής Εθνικής Ασφάλειας, ο Σι κάλεσε το κόμμα να “είναι προετοιμασμένο για τα χειρότερα και ακραία σενάρια και να είναι έτοιμο να αντέξει τη μεγάλη δοκιμασία των ισχυρών ανέμων, των φουρτουνιασμένων νερών, ακόμη και των επικίνδυνων καταιγίδων”. Στις εξωτερικές υποθέσεις, το Πεκίνο εξακολουθεί να απεικονίζει τον κόσμο ως αποτελούμενο τόσο από αναπτυσσόμενες όσο και από ανεπτυγμένες χώρες, αντί να τον διαμορφώνει ως δυτικό και αντιδυτικό μπλοκ που ανταγωνίζονται για την επιρροή στον παγκόσμιο Νότο.

Η Κίνα αντιστέκεται σθεναρά στην ανάμειξη των ΗΠΑ σε αυτό που θεωρεί ως εσωτερικές της υποθέσεις, ιδίως σε θέματα όπως το Χονγκ Κονγκ, η Ταϊβάν, το Θιβέτ, το Σιντζιάνγκ και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η Κίνα θεωρεί ότι το ζήτημα της Ταϊβάν, ειδικότερα, κατέχει κεντρική σημασία. Το Πεκίνο πιστεύει ότι έχει ασκήσει σημαντική αυτοσυγκράτηση απέναντι στην Ταϊβάν και απέχει πολύ από το να εξαντλήσει τις πιθανές πολιτικές επιλογές του για να αποτρέψει το νησί από το να αποκτήσει ανεξαρτησία. Υπό αυτές τις συνθήκες, η κινεζική ηγεσία θα εμμείνει στη διακηρυγμένη αρχή της ειρηνικής ενοποίησης με την Ταϊβάν και του “μία χώρα, δύο συστήματα”, εκτός εάν προκληθεί δραστικά και αμετάκλητα. Στην εδαφική της διαμάχη με τις Φιλιππίνες στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, η Κίνα θεωρεί την προσέγγισή της μετρημένη και σίγουρη. Στις εντάσεις της με τις Ηνωμένες Πολιτείες σχετικά με το εμπόριο και την τεχνολογία, η Κίνα βλέπει τον εαυτό της να επικεντρώνεται σε μετρημένες αντιδράσεις και να αναγκάζεται να διπλασιάσει την επιδίωξη της αυτοδυναμίας.

Με δεδομένες τις ευρείες ομοιότητες της προσέγγισης τόσο της κυβέρνησης Τραμπ όσο και της κυβέρνησης Μπάιντεν απέναντι στην Κίνα, το Πεκίνο προετοιμάζεται για το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών με μεγάλη προσοχή και περιορισμένες ελπίδες. Τον Απρίλιο, ο Σι επανέλαβε στον Αμερικανό υπουργό Εξωτερικών Άντονι Μπλίνκεν ότι “η Κίνα καλωσορίζει τις Ηνωμένες Πολιτείες με αυτοπεποίθηση, ανοιχτές, ευημερούσες και ακμάζουσες και ελπίζει ότι και οι Ηνωμένες Πολιτείες θα δουν την ανάπτυξη της Κίνας με θετικό μάτι”. Δυστυχώς, η πιθανότητα ότι η επόμενη κυβέρνηση των ΗΠΑ θα δει θετικά την ανάπτυξη της Κίνας είναι μικρή. Καθώς η Κίνα συνεχίζει να δίνει προτεραιότητα στην εγχώρια ανάπτυξη και την ασφάλεια, πιθανότατα θα προσπαθήσει να υπερασπιστεί τα οικονομικά της μοντέλα και τα μοντέλα διακυβέρνησης, διατηρώντας παράλληλα χώρο για το παγκόσμιο εμπόριο και τις επενδύσεις. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι αμερικανο-κινεζικές σχέσεις φαίνεται απίθανο να επιστρέψουν στις βαθιές ανταλλαγές και τη συνεργασία που σημειώθηκαν στις αρχές του 21ου αιώνα. Ωστόσο, αν μια προσέγγιση αποκλείεται, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες μπορούν ακόμη να διατηρήσουν τη σταθερότητα και να αποφύγουν την καταστροφή, όποιος κι αν βρίσκεται στο Οβάλ Γραφείο.

Πηγή: Foreign Affairs

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments