Παγκοσμίως γνωστή για τη φιλοξενία της, το φαγητό, την ιστορία και πλέον εξαιρετικά δημοφιλής προορισμός λόγω υποτίμησης του ντόπιου νομίσματος, η Ιαπωνία έχει ανοίξει τις πύλες στον διεθνή τουρισμό, αναμένοντας φέτος ρεκόρ ξένων επισκεπτών. Εμπόδιο σε αυτό το όραμα, όμως, φαίνεται να αποτελούν οι ντόπιες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρή έλλειψη πιλότων.
Ειδικότερα, η Ιαπωνία έχει περίπου 7.100 πιλότους και η κυβέρνηση υπολογίζει ότι απαιτούνται επιπλέον 1.000 μέχρι το 2030, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες του στόχου προσέλκυσης 60 εκατ. τουριστών εκείνη τη χρονιά. Δεδομένου ότι η κάλυψη των συγκεκριμένων θέσεων εργασίας συνδέεται άμεσα με τους οικονομικούς στόχους της τέταρτης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο, εξετάζονται στοχευμένα μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της αναζήτησης ταλέντων στο εξωτερικό με ταχεία διαδικασία αναγνώρισης των αδειών πιλότου στη χώρα.
Ωστόσο, ακόμα και αυτή η πιθανή δίοδος δεν θα είναι εύκολη υπόθεση, καθώς αφενός οι ντόπιες ενώσεις εργαζομένων αντιτίθενται στην πρόσληψη ξένων πιλότων, αφετέρου οι αποδοχές στις ιαπωνικές αεροπορικές είναι σε γενικές γραμμές χαμηλότερες από άλλες χώρες. Στο μεταξύ, όμως, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος των ενεργών πιλότων στη χώρα είναι άνω των 50 ετών και πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν γύρω στο 2030, ασκείται ακόμη μεγαλύτερη πίεση για επίλυση του προβλήματος.
«Μεγάλες αεροπορικές θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις εσωτερικές διαδικασίες λειτουργίας, ώστε να εξυπηρετήσουν τους πιλότους που δεν είναι από την Ιαπωνία», δήλωσε ο Nobuhito Abe, partner και επικεφαλής αεροπλοΐας και βιομηχανίας Ασίας-Ειρηνικού στη συμβουλευτική εταιρεία Kearney. Οι ιαπωνικές αεροπορικές εξακολουθούν να έχουν «πολύ “ντόπιες” εσωτερικές διαδικασίες», συμπλήρωσε.
Σημειώνεται πως κατά μέσον όρο, οι πιλότοι της Japan Airlines παίρνουν ετήσιο μισθό περίπου 172.900 δολαρίων, σύμφωνα με πηγή επικαλείται το Bloomberg. Στο μεταξύ, πιλότος με εμπειρία 12 ετών στην αμερικανική Delta Airlines αμείβεται με περίπου 453.000 δολάρια τον χρόνο, ενώ στην American Airlines με περίπου 480.000 δολάρια.
Εκτός αυτού, μια εισροή ξένων πιλότων είναι πιθανό να αναστατώσει τους εργαζομένους, οι οποίοι φοβούνται ότι θα έχουν διαφορετική αντιμετώπιση ή ότι θα τους προσπερνούν για προαγωγές.
Σε κάθε περίπτωση, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ξεκάθαρη λύση στον ορίζοντα, ενώ ο αριθμός των τουριστών σπάει το ένα μηνιαίο ρεκόρ μετά το άλλο. Η ειδική επιτροπή που ορίστηκε από το ιαπωνικό υπουργείο μεταφορών εξετάζει τρόπους να ενθαρρύνει τους πιλότους να παραμείνουν στη δουλειά μετά τα 65 έτη, καθώς και να προσελκύσει περισσότερες γυναίκες.
Ο Kentaro Fujibayashi, αξιωματούχος στην υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της χώρας, είπε ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αυξήσει τον αριθμό των πιλότων με διάφορα μέσα. «Μπορεί να υπάρχουν κάποιες αεροπορικές που προσλαμβάνουν ενεργά ξένους πιλότους και υπάρχουν άλλες που δεν το κάνουν. Αλλά είναι ένας στόχος, στον οποίο οδεύουμε και θα κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε» για να τον επιτύχουμε, τόνισε.
Εξάλλου, το διακύβευμα είναι μεγάλο. Εάν η χώρα δεν προσλάβει αρκετούς πιλότους και με σταδιακό τρόπο, τότε το -ήδη πολύ φιλόδοξο- όραμα για 60 εκατ. τουρίστες μέχρι το 2030, μπορεί να γίνει ακατόρθωτο.