Γερμανία: Φόβοι για ντόμινο οικονομικών επιπτώσεων μετά την εκλογική επιτυχία του ακροδεξιού AfD
Πηγή Φωτογραφίας: CNN
«Volkspartei», που σημαίνει «κόμμα του λαού». Έτσι αποκαλείται το ακροδεξιό κόμμα AfD στα ανατολικά της Γερμανίας, μετά τη θριαμβευτική νίκη του στη Θουριγγία. Ενώ η Γερμανία, σοκαρισμένη από την αναμενόμενη νίκη του Μπγιόρν Χέκε, ακούει τους ηγέτες της να προσπαθούν να ανακόψουν την κατάσταση, χαρακτηρίζοντας το AfD «εξτρεμιστικό» και «ναζιστικό», το μεγάλο δράμα φαίνεται να έχει ήδη ξεκινήσει, με την οικονομία στο επίκεντρο.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι, για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, η Volkswagen προγραμματίζει κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία και απολύσεις προσωπικού, καθώς ο διευθύνων σύμβουλος Όλιβερ Μπλούμε προειδοποίησε ότι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης βρίσκεται σε «πολύ σοβαρή κατάσταση».
Ο Μπλούμε απέδωσε το τεράστιο έλλειμμα της VW, ύψους 5 δισεκατομμυρίων ευρώ, που αναγκάζει τη διοίκηση σε σκληρό σχέδιο εξυγίανσης, στο γεγονός ότι «το οικονομικό περιβάλλον έχει επιδεινωθεί και οι νέοι πάροχοι ασκούν πίεση στην Ευρώπη», ενώ «η Γερμανία υστερεί σημαντικά σε ανταγωνιστικότητα».
Αυτό το περιβάλλον ανησυχεί τον επιχειρηματικό και βιομηχανικό κόσμο της Γερμανίας, ο οποίος φοβάται περαιτέρω επιδείνωση. Ενώ ο γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας προετοιμάζεται για «πόλεμο» με τα εργατικά συνδικάτα, αναστέλλοντας τη συμφωνημένη από το 1994 «εγγύηση απασχόλησης» για 110.000 εργαζόμενους, οι γερμανικές επιχειρήσεις ανησυχούν για μείωση επενδύσεων και αυξανόμενη πίεση στον επιχειρηματικό τομέα. Προβλέπουν, επίσης, απώλεια θέσεων εργασίας και μετακίνηση επιχειρήσεων και εξειδικευμένου προσωπικού.
Στην τελευταία περίπτωση, οι ανησυχίες αυτές συνδέονται με την επιδείνωση του κλίματος που φοβούνται οι Γερμανοί επιχειρηματίες εξαιτίας της ανόδου του AfD. Πώς, όμως, μπορεί η αύξηση του ακροδεξιού κόμματος να επηρεάσει την επιχειρηματικότητα; Ο πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW), Μάρσελ Φράτζερ, εξηγεί ότι οι πολιτικές του AfD, οι οποίες προωθούν τον εμπορικό προστατευτισμό, τη μείωση της μετανάστευσης και την αποδοχή της διαφορετικότητας, πιθανόν να οδηγήσουν σε φυγή επιχειρήσεων και εξειδικευμένων εργαζομένων. Αυτή η φυγή θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα περισσότερες πτωχεύσεις και μετεγκαταστάσεις εταιρειών. «Οι νεότεροι και πιο εξειδικευμένοι πολίτες θα εγκαταλείψουν τα δύο κρατίδια, κατευθυνόμενοι προς περιοχές όπου αισθάνονται ότι τους εκτιμούν περισσότερο», δήλωσε ο Φράτζερ στο Reuters.
«Οι επιχειρήσεις χρειάζονται πολιτική και θεσμική σταθερότητα», επισημαίνει ο διευθυντής του Γερμανικού Οικονομικού Ινστιτούτου (IW), Μίκαελ Χέθερ, ο οποίος είναι υποστηρικτής των εργοδοτών. Γι’ αυτό, προσθέτει, η άνοδος του AfD «δεν είναι θετικό σημάδι», και τονίζει ότι είναι απαραίτητο ένα «ενεργό κράτος επενδύσεων» για να αποτραπεί η οικονομική παρακμή στην οποία κατρακυλά η Γερμανία.
Επιπλέον, υπάρχει και ένα άλλο μέτωπο: Ο CEO της BMW, Όλιβερ Ζίπσε, επιτέθηκε ευθέως στις Βρυξέλλες σχετικά με τις πολιτικές της για τα συνθετικά καύσιμα, προειδοποιώντας ότι οι δασμοί που σχεδιάζονται κατά των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να έχουν αρνητικές συνέπειες για τις ευρωπαϊκές, και κατά συνέπεια τις γερμανικές, αυτοκινητοβιομηχανίες. Ανέφερε ότι οι τεχνητοί φραγμοί «μας οδηγούν σε αδιέξοδο και δεν καθιστούν τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πιο ανταγωνιστικούς. Αντιθέτως, τιμωρούν κατασκευαστές όπως η BMW που παράγουν οχήματα στην Κίνα για την ευρωπαϊκή αγορά». Τέλος, αναφέρθηκε και στα πιθανά αντίποινα: «Ας μην ξεχνάμε ότι η εφαρμογή της Πράσινης Συμφωνίας στην Ευρώπη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από πρώτες ύλες και τεχνολογίες από το εξωτερικό, κυρίως από την Κίνα».
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας