Οικονομία

Σε χαμηλά τριετίας η τιμή της βενζίνης μετά τη «βουτιά» του πετρελαίου

Κάτω από 1,7 ευρώ το λίτρο έπεσε η μέση τιμή της βενζίνης στην Αθήνα, στα 1,75 ευρώ η πανελλαδική τιμή. Σχεδόν 10% η υποχώρηση της διεθνούς τιμής του αργού, λόγω της μειωμένης ζήτησης από την Κίνα.

«Ανάσα» στους οδηγούς φέρνει η πτώση στην τιμή της βενζίνης, που κυμαίνεται κοντά στα χαμηλά των τελευταίων τριών ετών, δημιουργώντας θετικό αντίκτυπο στον πληθωρισμό.

Η υποτονική ζήτηση από την Κίνα και η μείωση των προβλέψεων του ΟΠΕΚ επιβαρύνουν την τιμή του αργού πετρελαίου στις διεθνείς αγορές και την τιμή της αμόλυβδης στις αντλίες.

Στο κέντρο της Αθήνας (Νομαρχία Αθηνών), ο μέσος όρος της τιμής της βενζίνης βρίσκεται στα 1,69 ευρώ το λίτρο, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείο Ανάπτυξης, που δίνει εύρος τιμών από τα 1,57 ευρώ έως τα 2,39 ευρώ. Για το diesel κίνησης, η μέση τιμή είναι στα 1,49 ευρώ ανα λίτρο.

Σε πανελλαδικό επίπεδο, η μέση τιμή για τη βενζίνη διαμορφώνεται στα 1,75 ευρώ το λίτρο, ενώ για το diesel κίνησης είναι 1,54 ευρώ το λίτρο. Στην Αττική το όφελος από την αγορά αμόλυβδης ανέρχεται σε περίπου 30 λεπτά ανά λίτρο, σε σχέση με πέρυσι, όταν η τιμή πώλησης ήταν στα 2 ευρώ.

Εκτός από ανακούφιση για τους οδηγούς, οι χαμηλότερες τιμές θα συμβάλουν και στην αποκλιμάκωση των τιμών στην ευρύτερη οικονομία αν συνεχιστούν. Η διαφορά στην τσέπη του καταναλωτή είναι μεγάλη, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι οι οδηγοί στην Ελλάδα δαπανούν περίπου το 13% του εισοδήματός τους για καύσιμα κάθε χρόνο, σύμφωνα με έρευνες.

Όμως, παρά τη μείωση των τελευταίων ημερών, η τιμή της βενζίνης στη χώρα παραμένει, λόγω της βαριάς φορολογίας, από τις υψηλότερες της Ευρώπης (μετά από τη Δανία και την Ολλανδία).

Οι προβλέψεις

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας μείωσε χθες τις προβλέψεις του για τη ζήτηση πετρελαίου του 2024, καθώς βλέπει να διαμορφώνεται στα 900.000 bpd (βαρέλια ημερησίως), κατά 70.000 bpd ή 7,2% λιγότερα από πρότερη πρόβλεψη.

Όπως αναφέρει ο Οργανισμός σε μηνιαία έκθεση του, η ταχεία μείωση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου τους τελευταίους μήνες (που οφείλεται κυρίως στην Κίνα) τροφοδοτεί την απότομη και μεγάλη πτώση στις αγορές πετρελαίου.

Για τέταρτο συνεχόμενο μήνα μειώθηκε η ζήτηση τον Ιούλιο από την Κίνα, καθώς η ευρεία οικονομική επιβράδυνση και η επιταχυνόμενη υποκατάσταση του πετρελαίου από τα εναλλακτικά καύσιμα επιβαρύνουν την κατανάλωση.

«Οι αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώνουν τη ζήτηση καυσίμων, ενώ η ανάπτυξη ενός τεράστιου εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας περιορίζει την ανάπτυξη των εσωτερικών αεροπορικών ταξιδιών», προσθέτει ο Οργανισμός.

Χθες, οι τιμές του πετρελαίου σημείωσαν οριακή άνοδο λόγω των ανησυχιών για τις επιπτώσεις του τυφώνα Francine στην παραγωγή των ΗΠΑ ωστόσο καταγράφουν πτώση που αγγίζει το 10% για τον μήνα.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (ΣΜΕ) του αργού Brent τον Νοέμβριο αυξήθηκαν κατά 95 σεντς, ή 1,4%, στα 71,56 δολάρια το βαρέλι, ενώ τα ΣΜΕ του αμερικανικού αργού για τον Οκτώβριο αυξήθηκαν 1,02 δολάρια ή 1,5%, στα 68,33 δολάρια.

Πριν από λίγες ημέρες, επίσης, ο ΟΠΕΚ υποβάθμισε τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ζήτηση αργού πετρελαίου φέτος και χαμήλωσε τον πήχη και για την επόμενη χρονιά. Ο ΟΠΕΚ ανέφερε ότι η παγκόσμια ζήτηση θα αυξηθεί κατά 2,03 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2024, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για άνοδο κατά 2,11 εκατ. βαρέλια, τονίζοντας ότι «η μεγαλύτερη εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων και των φορτηγών με κινητήρα αερίου θα ασκήσουν καθοδικές πιέσεις στη ζήτηση για ντίζελ και βενζίνη».

Πηγή: Business Daily, Στέλιος Μπούρας

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο