SPOTLIGHTS

Τι θα χάσει ο ΑΔΜΗΕ αν ναυαγήσει το project της διασύνδεσης με Κύπρο

Τι θα χάσει ο ΑΔΜΗΕ αν ναυαγήσει το project της διασύνδεσης με Κύπρο

Πηγή Φωτογραφίας: Διαδίκτυο, businessdaily.gr

Προσπάθεια διάσωσης του έργου από Μητσοτάκη - Χριστοδουλίδη, αλλά διατηρείται η αβεβαιότητα. Άμεση ζημιά 130 εκατ. για τον ΑΔΜΗΕ σε περίπτωση ακύρωσης του έργου, μεγάλη η μελλοντική απώλεια εσόδων.

Παραμένει η αβεβαιότητα για το έργο διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου μετά τη συνάντηση του πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας χθες, ενώ η άμεση «χασούρα» του ΑΔΜΗΕ στην περίπτωση που ναυαγήσει το project εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 130 εκατ. ευρώ, όπως τονίζουν αναλυτές στο BD.

Η συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Χριστοδουλίδη με τον κ. Μητσοτάκη στην Αθήνα κατέληξε σε μια ανανεωμένη πολιτική δέσμευση εκ μέρους της Κύπρου ότι το έργο θα γίνει, αλλά πλέον η δυσπιστία της αγοράς είναι μεγάλη.

Όπως φάνηκε και με το υπουργικό συμβούλιο της Κύπρου την Τρίτη, πολλοί περίμεναν τη διευθέτηση διαφόρων θεμάτων για το Great Sea Interconnector (GSI), όμως τα ζητήματα έγιναν ακόμα πιο θολά.

Αν και έχουν δρόμο ακόμα οι διαπραγματεύσεις, οι αριθμοί δείχνουν ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει πολλούς λόγους να μην τα παρατήσει ακόμα. Παράλληλα το ενδεχόμενο ακύρωσης της συμφωνίας είναι κάτι που συζητείται όλο και περισσότερο στην αγορά, με τους επενδυτές να αναρωτιούνται για τις πιθανές επιπτώσεις στα οικονομικά του ΑΔΜΗΕ.

Οι αρχικές εκτιμήσεις των αναλυτών τοποθετούν τις απώλειες για τον ΑΔΜΗΕ σε πάνω από 130 εκατ ευρώ, ενώ η πραγματική ζημιά αφορά τα έσοδα που θα χαθούν στο μέλλον.

Οι κεφαλαιακές δαπάνες (capex) του έργου διασύνδεσης για το 2023 ανήλθαν στα 110 εκατ ευρώ και αυξήθηκαν κατά 21 εκατ ευρώ το α΄τρίμηνο της χρονιάς. Για το β’ τρίμηνο του 2024 δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό το ποσό που ξοδεύτηκε για το καλώδιο αν και εκτιμάται ότι είναι ελάχιστο.

Σημειώνεται ότι αναμένεται να δημοσιευθούν περισσότερα οικονομικά στοιχεία για τη διασύνδεση με τα αποτελέσματα της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών που ανακοινώνονται στις 25 Σεπτεμβρίου.

«Τα 130 εκατ ευρώ είναι ένα διαχειρίσιμο ποσό για τον ΑΔΜΗΕ και τα δεδομένα του. Μην ξεχνάμε ότι σε περίπτωση που ακυρωθεί η συμφωνία, πιθανόν να κινηθεί δικαστικά με στόχο την ανάκτηση των χρημάτων που κατευθύνθηκαν κυρίως στη Nexans (σ.σ.: εταιρεία που κατασκευάζει το καλώδιο)», τονίζει αναλυτής.

«Η πραγματική ζημιά για τον ΑΔΜΗΕ όμως είναι σε δεύτερη φάση. Θα χάσει ένα έργο που θα προσέφερε σημαντική ανάπτυξη στον ΑΔΜΗΕ και στα έσοδα του για τα επόμενα χρόνια και αυτό είναι το πιο σημαντικό απ’ όλα. Επίσης, η ακύρωση του έργου θα επιβαρύνει τον ΑΔΜΗΕ στις μελλοντικές διαπραγματεύσεις του για νέα έργα, ανεξάρτητα από το ποιος ευθύνεται για το αδιέξοδο του GSI», προσθέτει ο αναλυτής.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει λάβει σημαντικά ποσά από τις Βρυξέλλες για την επένδυση. Τον Δεκέμβριο έλαβε το ποσό των 55,2 εκατ ευρώ ως προχρηματοδότηση για το έργο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency-CINEA) και με την είσπραξη επιπλέον 109,2 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο 2024 η ληφθείσα προχρηματοδότηση ανήλθε στα 164,5 εκατ ευρώ, ποσό που αποτελεί το 25% της συνολικής επιχορήγησης.

Τα αγκάθια Ανάμεσα στις εκκρεμότητες της συμφωνίας είναι η ακριβής διατύπωση της υποχρέωσης της Κύπρου να συνεισφέρει 125 εκατ. ευρώ στην κατασκευή του έργου και το πότε θα εισέλθει η Κύπρος στη μετοχική σύνθεση του έργου, κάτι που έχει κρίσιμη σημασία για την προσέλκυση και άλλων επενδυτών.

Επίσης, ένας άλλος άγνωστος παράγοντας σχετίζεται με τον επιμερισμό του τελικού κόστους στην περίπτωση που υπερβεί το καλώδιο τον προϋπολογισμό των 1,94 δισ. ευρώ.

Ορισμένες πληροφορίες στην Αθήνα κάνουν λόγο για συμφωνία μεταξύ των δύο ηγετών χθες ως προς την ανάκτηση των 125 εκατ. ευρώ και την απόδοση κεφαλαίου WACC (για περίοδο 17 χρόνων και όχι 12 όπως προβλέπει η ισχύουσα απόφαση), με την ΡΑΕΚ να εγκρίνει τις αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο ακόμα και σήμερα. Ωστόσο, αυτά δεν είναι τα μόνα ανοικτά θέματα και είναι πιθανό να χρειαστεί και άλλη απόφαση της ΡΑΕΚ, αναφέρουν ΜΜΕ της Κύπρου.

Η κυπριακή πλευρά όμως δεν φαίνεται να βιάζεται να κλείσει η συμφωνία για ένα έργο υποδομής όπου υπάρχει ισχυρή αντίσταση όχι μόνο από τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και μέσα στην κυβέρνηση, καθώς και από τοπικά επιχειρηματικά συμφέροντα.

Στην Αθήνα, αξιωματούχοι μιλούν για προθεσμίες που τρέχουν, ενώ στην Λευκωσία συνέχεια δηλώνουν ότι δεν υπάρχουν τελεσίγραφα.

Στην ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες από τη Προεδρία της Κύπρου υπενθυμίζεται ότι εκκρεμεί επίσης μελέτη για το έργο πριν φτάσουμε στο τελικό στάδιο.

«Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης επαναβεβαίωσαν το ενδιαφέρον και την πολιτική δέσμευση Κύπρου και Ελλάδας για υλοποίηση του υψηλής στρατηγικής και οικονομικής σημασίας έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης ανάμεσα στις δύο χώρες», αναφέρει η ανακοίνωση.

«Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ενημέρωσε ενδελεχώς τον Έλληνα Πρωθυπουργό για τη σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, κατά τη συνεδρίαση του Σώματος στις 17 Σεπτεμβρίου 2024.

Ταυτόχρονα, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης επιβεβαίωσε την πολιτική δέσμευση της Κυπριακής Δημοκρατίας για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου το συντομότερο δυνατόν, και αφού ολοκληρωθεί η μελέτη της δέουσας επιμέλειας και η σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού, για την οποία βρίσκονται σε εξέλιξη προχωρημένες διαβουλεύσεις και με τρίτα κράτη», καταλήγει η ανακοίνωση.

Πηγή: Business Daily

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments