Πολιτισμός

Το Λονδίνο τιμά τον Βαν Γκογκ: Η ποιητική φαντασία στα μεγάλα έργα του

Το Λονδίνο τιμά τον Βαν Γκογκ: Η ποιητική φαντασία στα μεγάλα έργα του

Πηγή Φωτογραφίας: Διαδίκτυο, lifo.gr

Μια έκθεση που διερευνά μέσα από 50 σπουδαία έργα τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη και τις πηγές έμπνευσής του στην Αρλ και το Σεν Ρεμί.

Η National Gallery στο Λονδίνο γιορτάζει τα 200 της χρόνια και η πρώτη έκθεση των εορτασμών είναι ένας φόρος τιμής στον Βίνσεντ Βαν Γκογκ με τίτλο «Van Gogh: Poets and Lovers», που θα διαρκέσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου 2025.

Η έκθεση επικεντρώνεται στις ευφάνταστες μεταμορφώσεις του καλλιτέχνη και περιλαμβάνει πάνω από 50 έργα και δάνεια από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών εικόνων από το Μουσείο Kröller Müller στο Otterlo της Ολλανδίας, το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ και το Musée d’Orsay στο Παρίσι, όπως τα έργα «Έναστρη νύχτα πάνω από τον Ροδανό» (1888, Musée d’Orsay) και «Το κίτρινο σπίτι» (1888, Μουσείο Βαν Γκογκ) που παρουσιάζονται δίπλα στα «Ηλιοτρόπια» (1888) και την «Καρέκλα του Βαν Γκογκ» (1889) που αποκτήθηκαν το 1924 από τη National Gallery.

Τοποθετημένα σε ομάδες, τα πιο φιλόδοξα έργα του Βαν Γκογκ αφήνουν τον επισκέπτη να εξερευνήσει τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη και τις πηγές έμπνευσής του. Με βάση το διάστημα που πέρασε στην Αρλ και το Σεν-Ρεμί στη Νότια Γαλλία (1888-1890), η έκθεση ανιχνεύει τη συναρπαστική πρακτική του καλλιτέχνη να μετατρέπει τα μέρη που συνάντησε σε εξιδανικευμένους χώρους στην τέχνη του, δημιουργώντας έτσι ένα βαθιά ποιητικό πλαίσιο για το έργο του.

Η έκθεση συνδέει τον ζωγράφο με τα έργα και ως παθιασμένο αναγνώστη της ποίησης. Σε μια επιστολή του προς τον αδερφό του, Τεό, έγραψε: «Πάντα μου φαίνεται ότι η ποίηση είναι πιο μεγαλειώδης από τη ζωγραφική, αν και η ζωγραφική είναι πιο βρόμικη και, ίσως, πιο ενοχλητική. Και στο κάτω κάτω, ο ζωγράφος δεν λέει τίποτα. Είναι σιωπηλός και εξακολουθώ να το προτιμώ».

Μέσα σε μόλις δύο χρόνια στη νότια Γαλλία, ο Βαν Γκογκ έφερε επανάσταση στο στυλ του, σε μια συμφωνία ποιητικού χρώματος και υφής. Εμπνεύστηκε από ποιητές, συγγραφείς και καλλιτέχνες. Βλέπουμε αυτό το διάστημα στην Αρλ και στο Σεν Ρεμί ως μια αποφασιστική περίοδο στην καριέρα του. Η έκθεση διερευνά τη συναρπαστική πρακτική του καλλιτέχνη να μετατρέπει τα μέρη που συνάντησε σε εξιδανικευμένους χώρους στην τέχνη του.

Μια άλλη πτυχή της έκθεσης δείχνει επίσης πώς τα πορτρέτα έπαιξαν ζωτικό ρόλο, καθώς ο Βαν Γκογκ έδωσε στα μοντέλα του συμβολικό νόημα μέσα στο καλλιτεχνικό του σύμπαν, όπως συμβολικό νόημα δίνει και ο τίτλος της έκθεσης «Ο ποιητής και ο εραστής», αφού εξερευνά τον τρόπο με τον οποίο η ποιητική φαντασία και οι ιδέες του Βαν Γκογκ που συνδέονται με την αγάπη εξελίχθηκαν σε κεντρικά θέματα για τον καλλιτέχνη.

Στην Αρλ, για παράδειγμα, ο Βαν Γκογκ όρισε το δημόσιο πάρκο μπροστά από το Κίτρινο Σπίτι ως κήπο ποιητών, οραματιζόμενος τους Ιταλούς ποιητές της Αναγέννησης Πετράρχη και Βοκκάκιο να κάνουν βόλτες εκεί. Μερικοί από τους πιο λαμπρούς πίνακες και σχέδια του Βαν Γκογκ εκείνης της εποχής συνδέονται με αυτή την ιδέα και ζευγάρια εραστών εμφανίζονται σε πίνακες όπως η «Έναστρη Νύχτα».

Το ίδιο συνέβη και αργότερα, στο Σεν Ρεμί, όταν φαντάστηκε τον κατάφυτο κήπο του ασύλου ως μια απομονωμένη τοποθεσία για εραστές. Ζωγράφισε θεαματικές συνθέσεις που απεικόνιζαν τη θέα. Αυτή η εξιδανικευμένη, ευφορική εξερεύνηση του κήπου του ασύλου έρχεται σε δραματική αντίθεση με έργα που δημιούργησε αργότερα, συνδέοντας την ίδια τοποθεσία με τα βάσανα του ίδιου και των άλλων τροφίμων του ασύλου.

Η έκθεση διερευνά πώς οι επιλογές του Βαν Γκογκ για αυτά τα έργα αντικατοπτρίζουν τις σκέψεις του για τη ζωγραφική και τη χρήση των αντιθέσεων για τη δημιουργία αρμονίας και συνοχής.

Στις 20 Φεβρουαρίου 1888, ο Βίνσεντ βαν Γκογκ έφτασε στην Αρλ. Πριν από αυτό, είχε ζήσει στο Παρίσι για δύο χρόνια, όπου είχε αναπτύξει ένα απόλυτα μοντέρνο στυλ ζωγραφικής. Κατά τη διάρκεια των δεκατεσσάρων και πλέον μηνών που πέρασε στην Αρλ, δημιούργησε ένα πλήθος έργων ζωγραφικής και σχεδίων, πολλά από τα οποία θεωρούνται σήμερα κορυφαία έργα της τέχνης του τέλους του 19ου αιώνα.

Κουρασμένος από την πολύβουη ζωή της πόλης και το κρύο βόρειο κλίμα, ο Βαν Γκογκ είχε κατευθυνθεί προς τα νότια αναζητώντας ένα κλίμα πιο θερμό, καθώς το έντονο φως και τα χρώματα της Προβηγκίας ανταποκρίνονταν στον νέο τρόπο που ζωγράφιζε. Πήγε στην Αρλ με σκοπό να καθίσει λίγο καιρό και να κατευθυνθεί αργότερα στη Μασσαλία, σχέδιο που δεν πραγματοποιήθηκε, αφού στην όμορφη ύπαιθρο της περιοχής βρήκε αυτό που έψαχνε.

Τον Μάιο, ο Βαν Γκογκ νοίκιασε το Κίτρινο Σπίτι με τα τέσσερα δωμάτια, στο οποίο έμεινε και έφτιαξε το στούντιό του. Είχε ελπίδες να ιδρύσει ένα συλλογικό στούντιο στον Νότο, αν θα τον συνόδευαν και άλλοι ζωγράφοι. Στην Αρλ ζωγράφισε επίσης μερικά αστικά τοπία που έγιναν από τα πιο διάσημα στο σύνολο του έργου του.

Το μικρό σπίτι στην Place Lamartine, στο οποίο έμενε, είναι το κεντρικό χαρακτηριστικό του πίνακα που είναι κοινώς γνωστός ως «Το Κίτρινο Σπίτι», αλλά ο Βαν Γκογκ ονόμασε «Οδός». Μια άλλη αξιοσημείωτη σκηνή ζωγραφίστηκε τη νύχτα: ο Βαν Γκογκ έστησε το καβαλέτο του κοντά στο Café de la Nuit στην Place du Forum και ζωγράφισε το καφέ, λουσμένο στο κίτρινο φως, κάτω από έναν έναστρο ουρανό.

Στις 23 Οκτωβρίου, ο Πολ Γκογκέν πήγε στην Αρλ. Οι δύο καλλιτέχνες έζησαν και ζωγράφισαν μαζί για δύο μήνες. Ήταν μια εποχή γεμάτη με μεγάλη αμοιβαία έμπνευση, αλλά στο τέλος οι χαρακτήρες και οι καλλιτεχνικές ιδιοσυγκρασίες τους συγκρούστηκαν. Στις 23 Δεκεμβρίου, ο Βαν Γκογκ υπέστη ψυχική κατάρρευση –πιθανώς το πρώτο σημάδι της ασθένειάς του– και έκοψε ένα μέρος του αριστερού αυτιού του. Ο Γκογκέν έφυγε και το όνειρο του Βαν Γκογκ για ένα στούντιο με άλλους ζωγράφους γκρεμίστηκε.

Πέρασε λίγο περισσότερο χρόνο στο νοσοκομείο μετά από μια δεύτερη κατάρρευση τον Φεβρουάριο του 1889. Συνέχισε να εργάζεται στην Αρλ για μερικούς ακόμη μήνες, αλλά μπήκε οικειοθελώς στο άσυλο του Σεν Ρεμί στις 8 Μαΐου 1889. Έμεινε εκεί για έναν ολόκληρο χρόνο, μέχρι τον Μάιο του 1890. Στο μικρό δωμάτιο του νοσοκομείου βίωσε την πιο παραγωγική του περίοδο, κατά την οποία δημιούργησε σχεδόν 150 πίνακες και πολλά σχέδια, συμπεριλαμβανομένων των «The Starry Night», «The Almond Tree Branch in Bloom» και «The Iris».

Ο Βαν Γκογκ άφησε οικειοθελώς το ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Σεν Ρεμί τον Μάιο του 1890 και κατευθύνθηκε βόρεια προς το Οβέρ-σιρ-Ουάζ, όπου ήδη διέμεναν αρκετοί καλλιτέχνες. Το Οβέρ του πρόσφερε την ηρεμία που χρειαζόταν, ενώ ήταν αρκετά κοντά στο Παρίσι για να μπορεί να επισκέπτεται τον αδελφό του, Τέο. Εκεί ζούσε και ο γιατρός Πολ Γκασέ, που μπορούσε να τον παρακολουθεί. Συνδέθηκαν με φιλία και ο γιατρός τον συμβούλευσε να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στην τέχνη του. Έκανε ακριβώς αυτό, ζωγραφίζοντας τους κήπους και τα σταροχώραφα γύρω από το χωριό με πυρετώδεις ρυθμούς. Ο Βαν Γκογκ αφιερώθηκε εξ ολοκλήρου στη ζωγραφική του αυτή την περίοδο, ολοκληρώνοντας ουσιαστικά ένα έργο την ημέρα.

Πηγή: Lifo, Αργυρώ Μποζώνη

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments