Με την Αττική να ασφυκτιά καθημερινά υπό το βάρος του κυκλοφοριακού χάους, τρία οδικά έργα φιγουράρουν ως τα κλειδιά για μία ανάσα στους δρόμους της πόλης. Αν και το περισσότερο μελάνι τελευταία έχει χυθεί για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, την έκπληξη φαίνεται πως θα κάνει ο «στοιχειωμένος» κόμβος Σκαραμαγκά, ενώ σύσσωμος ο κλάδος των logistics ζητά να μπει μπροστά ο άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα για να λυθεί το τεράστιο πρόβλημα του Κηφισού.
Στον Κηφισό γίνονται μόνο από φορτηγά καθημερινά περί τις 20.000 κινήσεις, καθώς από εκεί περνά το μεγαλύτερο εμπορευματικό φορτίο της χώρας. Η αποσυμφόρησή του αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο, με το δεδομένο και των μεγάλων επενδύσεων που γίνονται για κέντρα logistics και αποθήκες σε Θριάσιο και Ασπρόπυργο.
Λαμβάνοντας υπόψη και το εμπορευματικό κέντρο που δρομολογεί το ΤΑΙΠΕΔ στη Φυλή, για τη μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων από τον Ελαιώνα, ώστε να γλιτώσει κεντρικούς άξονες της πόλης από 4.000 φορτηγά που πασχίζουν να βρουν στον Κηφισό καθημερινά, η Δυτική Αττική θα πρέπει να προετοιμαστεί σε επίπεδο υποδομών για να διαχειριστεί αυτό το τεράστιο φορτίο.
Αναβίωση μετά από δύο δεκαετίες
Σε αυτή την κατεύθυνση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βγάζει από το «συρτάρι» την ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά. Πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, αποκάλυψε ότι η προκήρυξη του έργου προετοιμάζεται, ενώ η χρηματοδότηση -που αποτελούσε και ένα από τα αγκάθια- θα τρέξει μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Στόχος είναι να δημοπρατηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025.
Η επανεκκίνηση του έργου που έχει αφετηρία μία σύμβαση του 1997, η οποία άφησε πίσω δύο σήραγγες φαντάσματα που σήμερα έχουν μετατραπεί σε σκουπιδότοπους και στοίχισε στο δημόσιο 22 εκατ. ευρώ, δεν είναι μία εύκολη υπόθεση. Οι πρώτες κινήσεις αναβίωσης του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά έγιναν το 2017, όμως παρότι το ανασχεδιασμένο έργο εντάχθηκε στις διατάξεις για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, αλλά κόλλησε στη σύνταξη διορθωτικού κτηματολογίου. Άρα και πάλι το έργο θα πρέπει να ξεπεράσει τον διαχρονικό σκόπελο των απαλλοτριώσεων.
Με προϋπολογισμό που εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 70 εκατ. ευρώ, το έργο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω και την απευθείας σύνδεση με την εθνική οδό Αθηνών-Κορίνθου. Επίσης, την επέκταση των κλάδων εισόδου – εξόδου του νέου ημικόμβου Σκαραμαγκά ώστε να γίνει η σύνδεση, την αναβάθμιση του κόμβου Σχιστού, την κατασκευή ανισόπεδου κόμβου Ναυπηγείων, καθώς και την αναδιαμόρφωση της εθνικής οδού και της λεωφόρου Σχιστού μεταξύ αυτών των κόμβων.
Ζητούν το Ελευσίνα-Οινόφυτα
Το τελευταίο διάστημα, πάντως, όλοι από τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) ως τους φορείς των εμπορευματικών μεταφορών και τις εταιρείες real estate συνομολογούν ότι η νούμερο «ένα» λύση για το λεκανοπέδιο είναι η οδική σύνδεση Ελευσίνας-Οινοφύτων. Πρόσφατα την ανάγκη να προχωρήσει το έργο τόνισε ο επικεφαλής της Inventio Edge, Κωνσταντίνος Μπήτρος, αποκλειστικός συνεργάτης της H.I.G. Capital στην Ελλάδα, η οποία υλοποιεί επένδυση 300 εκατ. ευρώ για το πρώτο hull logistics hub της χώρας στον Ασπρόπυργο.
Στο ίδιο μήκος κύματος, την αξία του έργου έχει επισημάνει και ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού της Ελευσίνας, Απόστολος Καμαρινάκης, εστιάζοντας στην ταχύτερη διακίνηση των φορτίων προς τη Βόρεια Ελλάδα και στην ανακούφιση του Θριασίου Πεδίου και του Κηφισού από τα βαρέα οχήματα. Πρότυπη πρόταση για την υλοποίηση του έργου, που είναι γνωστό και ως Παράκαμψη Αττικής, έχει καταθέσει από τον Μάιο του 2023 ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όμως μέχρι στιγμής οι φάκελοι δεν έχουν ανοιχθεί, καθώς η ηγεσία έχει προαναγγείλει εδώ και μήνες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.
Το έργο αφορά στη δημιουργία ενός αυτοκινητόδρομου, που θα ξεκινά από την περιοχή της Ελευσίνας σε κόμβο με την Αττική Οδό και θα καταλήγει στην περιοχή των Οινοφύτων, αποτρέποντας τα βαρέα οχήματα που δεν έχουν προορισμό το λεκανοπέδιο να μπουν μες την Αθήνα. Συγχρόνως, θα εξυπηρετεί πιο άμεσα την κίνηση από το λιμάνι του Πειραιά καθώς τα φορτηγά από εκεί θα κατευθύνονται μέσω Σχιστού και Θριασίου Πεδίου στον νέο άξονα και αντίστροφα. Το κόστος του έργου υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ.
Αλλάζει τις ισορροπίες το Ελληνικό
Οι επενδύσεις που γίνονται στην Αττική δημιουργούν νέες μεταφορικές ανάγκες και νέους πόλους ανάπτυξης. Και η μεγαλύτερη τέτοια επένδυση δεν είναι άλλη από το Ελληνικό, που με αφετηρία το 2027 οπότε θα αρχίσει να κατοικείται, αναμένεται να αλλάξει τις ισορροπίες στις μετακινήσεις. Η νέα πόλη που δημιουργείται στην Αθηναϊκή Ριβιέρα θα γίνει μαγνήτης για κατοίκους, εργαζόμενους και τουρίστες, αλλά και για τους υπόλοιπους Αθηναίους που θα μπορούν να πηγαίνουν για βόλτα, αναψυχή και ψώνια.
Δεδομένου ότι η λεωφόρος Βουλιαγμένης αποτελεί και σήμερα εφιάλτη για τους οδηγούς, η επιπλέον επιβάρυνσή της με την κίνηση προς το Ελληνικό είναι απαγορευτική. Προκειμένου να «τρέξει» μία λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα των νοτίων προαστίων που έχει οξυνθεί μετά την πανδημία, η Lamda Development πριν δύο χρόνια ξεκίνησε μελέτη για την επέκταση της περιφερειακής Υμηττού μέσω της σήραγγας Ηλιουπόλεως ως τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, την οποία και έκανε δωρεά στο Δημόσιο. Όπως είπε, πρόσφατα, σε δημοσιογραφική ενημέρωση ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Οδυσσέας Αθανασίου, «έχουμε δώσει τις μελέτες και περιμένουμε από την πολιτεία τις δικές της ενέργειες».
Σημειώνεται, βεβαίως, ότι η εν λόγω επέκταση είναι μία από τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που θεωρούνται απαραίτητες για το λεκανοπέδιο, καθώς, σύμφωνα με τον ΣΕΣ, θα υπάρξει σημαντική επιδείνωση του κυκλοφοριακού στη δεκαετία, ακόμα και με διπλασιασμό του χρόνου κάλυψης των διαδρομών στην πόλη. Οι άλλες δύο αφορούν τις συνδέσεις με Λαύριο και Ραφήνα. Σε πακέτο αυτοί οι τρεις άξονες, με ένα εκτιμώμενο κόστος άνω του 1,5 δισ. ευρώ, έχουν αποτελέσει το αντικείμενο πρότυπης πρότασης, που έχει κατατεθεί από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ, και παραμένει επίσης στο συρτάρι.
Πηγή: businessdaily.gr– Όλγα Κλώντζα
Το σχόλιο σας