Γεωπολιτικά

Πώς ο Τραμπ θα μπορούσε να συμπιέσει τις εταιρείες που επηρεάζονται από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Πώς ο Τραμπ θα μπορούσε να συμπιέσει τις εταιρείες που επηρεάζονται από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου

Η Xeneta, μια πλατφόρμα πληροφοριών για τις θαλάσσιες μεταφορές, προειδοποίησε στις 6 Νοεμβρίου ότι οι τιμές των ναυτιλιακών εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 70% κατά τη διάρκεια της τελευταίας κυβέρνησης Τραμπ.

Μια κυβέρνηση των ΗΠΑ υπό την ηγεσία του Ντόναλντ Τραμπ θα αυξήσει δραστικά τις τιμές για τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι οποίες έχουν ήδη δει τις τιμές να εκτοξεύονται στα ύψη λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, λένε οι ειδικοί.

Η Xeneta, μια πλατφόρμα πληροφοριών για τις θαλάσσιες μεταφορές, προειδοποίησε ότι οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 70% κατά τη διάρκεια της τελευταίας κυβέρνησης Τραμπ από το 2017 έως το 2021. Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει ήδη δει τους εμπόρους να αντιμετωπίζουν τεράστιες αυξήσεις τιμών, με τετραπλάσιες αυξήσεις σε σύγκριση με πέρυσι σε ορισμένες περιπτώσεις.

Όπως αναφέρει το Al Monitor, ο Τραμπ έχει υποσχεθεί να επιβάλει γενικούς δασμούς έως και 20% σε όλες τις εισαγωγές στην Αμερική και πρόσθετους δασμούς από 60% έως 100% στα αγαθά από την Κίνα.

Αύξηση των τιμών των εμπορευματικών μεταφορών

Ο αναλυτής ασφάλειας της Μέσης Ανατολής Μοχάμεντ Αλ Μπάσα δήλωσε ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία ήδη παλεύει με τις υψηλές τιμές των ναύλων λόγω των επιθέσεων των Χούθι, προετοιμάζεται τώρα για αυξημένη αστάθεια μετά την εκλογή του Τραμπ. 

«Άμεση αβεβαιότητα έχει προκύψει λόγω των φόβων για έναν νέο εμπορικό πόλεμο με την Κίνα και το ενδεχόμενο αύξησης των δασμών που θυμίζει την εκτίναξη των ναύλων κατά τη διάρκεια των αυξήσεων των δασμών του 2018. Ωστόσο, οι εμπορικές εντάσεις από μόνες τους δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας αύξησης του κόστους των ναυτιλιακών μεταφορών το 2018», δήλωσε στο Al-Monitor. «Παράγοντες όπως η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων bunker, οι προσαρμογές της χωρητικότητας, οι κανονισμοί του ΙΜΟ για τις εκπομπές θείου και η άνοδος της οικονομικής ανάπτυξης συνέβαλαν στην αύξηση των τιμών των ναύλων. Σήμερα, οι ανησυχίες για την κλιμάκωση των εντάσεων με το Ιράν και τους πληρεξουσίους του επιτείνουν περαιτέρω την ανησυχία της αγοράς».

Ναυτιλιακές εκθέσεις και εκθέσεις του ΟΗΕ δείχνουν ότι οι υποστηριζόμενες από το Ιράν πολιτοφυλακές έχουν αναπτύξει ένα σύστημα αναζήτησης “ενοικίου” για να αποτιμήσουν τον αποκλεισμό της Ερυθράς Θάλασσας, επιδεινώνοντας επίσης τις απώλειες της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ως αποτέλεσμα, εκατοντάδες πλοία παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα υπέρ της μεγαλύτερης διαδρομής γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής, προσθέτοντας έως και δύο εβδομάδες στο ταξίδι και σημαντικό κόστος καυσίμων. Αυτό έχει επίσης οδηγήσει σε αύξηση των ασφαλίστρων.

Σημαντικοί παράγοντες του κλάδου, όπως η A.P. Moller-Maersk, η Hapag-Lloyd και η ZIM Integrated Shipping Services, παρουσίασαν αρχικά απότομη πτώση των μετοχών με την είδηση της εκλογής του Τραμπ, σημείωσε ο Μπάσα, προσθέτοντας ότι η σπασμωδική αντίδραση ήταν «βραχύβια» και οι μετοχές των εταιρειών αυτών άρχισαν να ανακάμπτουν.

Ωστόσο, προειδοποίησε ότι αναμένεται περαιτέρω μεταβλητότητα με τους σχεδιαζόμενους δασμούς του Τραμπ, οι οποίοι θα ασκήσουν ανοδικές πιέσεις στις εμπορικές γραμμές του Ειρηνικού.

«Ενώ τα μέτρα αυτά μπορεί να οδηγήσουν σε μια βραχυπρόθεσμη αύξηση του όγκου του εμπορίου και σε αυξημένη συμφόρηση της αλυσίδας εφοδιασμού, είναι πιθανό να οδηγήσουν σε πιο μακροπρόθεσμη συρρίκνωση του εμπορίου, αν επακολουθήσει ένας εμπορικός πόλεμος «tit-for-tat»», είπε, κάτι που είναι πιθανό να συμβεί καθώς η Κίνα και άλλες χώρες απαντούν με τον ίδιο τρόπο στους δασμούς του Τραμπ.

«Πρόσθετες κυρώσεις στο Ιράν θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε άνοδο τις τιμές του αργού πετρελαίου, ενώ τυχόν χαλάρωση των κυρώσεων στη Ρωσία θα μπορούσε να αντισταθμίσει τη ζήτηση για παλαιότερα δεξαμενόπλοια στις συναλλαγές που υπόκεινται σε κυρώσεις, αναδιαμορφώνοντας τη δυναμική της παγκόσμιας ναυτιλίας», πρόσθεσε ο Μπάσα.

Καμία εμπιστοσύνη

Ο Νόαμ Ραϊντάν, ανώτερος συνεργάτης του Ινστιτούτου Πολιτικής της Ουάσινγκτον για την Εγγύς Ανατολή, που ειδικεύεται στη ναυτιλιακή βιομηχανία, δήλωσε ότι οι προθέσεις του Τραμπ να τερματίσει τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή δεν αρκούν για να σταματήσουν οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Προς το παρόν, δεν βλέπω άμεση επιστροφή σε αυτό που μπορεί να αποκαλέσει κανείς κανονικότητα στη νότια Ερυθρά Θάλασσα», δήλωσε ο Ραϊντάν στο Al-Monitor.

Συγκεκριμένα, δεν βλέπει να μειώνονται τα ασφάλιστρα ή να μειώνονται άμεσα οι κίνδυνοι για τα πλοία.

«Θα χρειαστεί χρόνος για να επιτευχθεί, πρώτον, η επίλυση της μεγάλης σύγκρουσης, που είναι ο πόλεμος στη Γάζα. Και ο λόγος για τον οποίο το λέω αυτό είναι επειδή οι Χούθι συνδέουν τις θαλάσσιες επιθέσεις τους με αυτή τη σύγκρουση. Δεύτερον, πρέπει να περιμένουν να δουν πώς θα γίνει η επίλυση. Δεν το βλέπω να συμβαίνει σε ένα μήνα- θα χρειαστεί αρκετός χρόνος», δήλωσε.

Ο Ραϊντάν σημείωσε επίσης πώς μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι, όπως η Maersk και η Hapag-Lloyd, έχουν ήδη συνάψει συμμαχίες για τη διέλευση μέσω της διαδρομής του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί της διώρυγας του Σουέζ μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

«Έτσι, ήδη, οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες δεν είναι βέβαιες ότι θα επανέλθει σύντομα η κανονική κατάσταση στη νότια Ερυθρά Θάλασσα», δήλωσε.

Η προσέγγιση του Τραμπ για τον τερματισμό του πολέμου

Ο Ραϊντάν δήλωσε ότι δεν υπήρξαν θετικά σημάδια για τον τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν, αλλά υπάρχουν κάποια πιθανά από την πλευρά του Trump, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής του Αμερικανο-Λιβανέζου Μασάντ Μπούλος ως συμβούλου του για τις αραβικές υποθέσεις. Ο Μπούλος, ο οποίος είναι πεθερός της κόρης του Τραμπ, Τίφανι, δήλωσε σε συνέντευξή του την περασμένη εβδομάδα ότι ο εκλεγμένος πρόεδρος δεσμεύεται να τερματίσει τον πόλεμο και να βοηθήσει στην ανοικοδόμηση του Λιβάνου.

Αλλά ο Ραϊντάν προειδοποίησε ότι υπάρχει ακόμη μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με το πώς μια κυβέρνηση Τραμπ θα προσεγγίσει τον τερματισμό της σύγκρουσης. 

«Θα εξαρτηθεί πραγματικά από το πλαίσιο. Μόλις αυτό υπάρξει, από την κυβέρνηση Τραμπ, μπορούμε να έχουμε μια καλύτερη εκτίμηση για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα επί τόπου στη Μέση Ανατολή», δήλωσε.

Στις 7 Νοεμβρίου, ο υποστηριζόμενος από το Ιράν ηγέτης των Χούθι Αμπντούλ Μάλεκ Αλ Χούτι υποσχέθηκε να συνεχίσει τις επιθέσεις σε πλοία που συνδέονται με «ισραηλινά, αμερικανικά και βρετανικά συμφέροντα», συνδέοντάς τα αμφότερα με τους πολέμους στη Γάζα και τον Λίβανο. Ο Ραϊντάν δήλωσε ότι αυτό σήμαινε ότι οι επιθέσεις δεν πρόκειται να σταματήσουν σύντομα.

Πολλοί πλοιοκτήτες βγάζουν χρήματα από την κρίση, όπως και οι καιροσκόποι του ναυτιλιακού κόσμου που είναι έτοιμοι να αναλάβουν το ρίσκο που δεν αναλαμβάνουν ορισμένοι από τους μεγάλους παίκτες. 

«Έχετε ορισμένες εταιρείες, νέους παίκτες, που εμφανίζονται λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα για να επωφεληθούν από την απουσία άλλων μεγάλων παικτών που προτιμούν να πηγαίνουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Προς το παρόν, δεν βλέπω να αλλάζει αυτό (υπό τον Τραμπ)», δήλωσε ο Ραϊντάν.

Ενώ μεγάλοι φορείς όπως η Maersk και η Hapag-Lloyd θα αποφύγουν το 2025 την υψηλού κινδύνου πλωτή οδό, πολλά κινεζικά πλοία έχουν καλύψει το κενό, όπως και πλοία του στόλου που συνδέονται με χώρες όπως το Ιράν και η Ρωσία.

Ο Χαφέντ Αλ Γκουέλ, ανώτερος συνεργάτης και εκτελεστικός διευθυντής της Πρωτοβουλίας για τη Βόρεια Αφρική στο Ινστιτούτο Εξωτερικής Πολιτικής του SAIS, συμφωνεί ότι οι δασμοί και οι επακόλουθοι εμπορικοί πόλεμοι θα δουν το κόστος των εμπορευματοκιβωτίων να εκτοξεύεται στα ύψη.

«Τα περισσότερα κινεζικά προϊόντα περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα, οπότε το κόστος αναμένεται να αυξηθεί», δήλωσε ο Αλ Γκουέλ στο Al-Monitor.

Πρόσθεσε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένει τώρα μια πιθανή επανάληψη αυτής της αύξησης του κόστους των εμπορευματοκιβωτίων κατά 70% υπό τον Τραμπ – ή και περισσότερο. 

Ο αναλυτής δήλωσε ότι η εμπορική οδός Διώρυγας Σουέζ-Ερυθράς Θάλασσας θα παραμείνει ανασφαλής για κάποιο χρονικό διάστημα, αυξάνοντας το κόστος της ναυτιλίας.

Παρόλο που η κυβέρνηση Μπάιντεν δημιούργησε έναν ναυτικό συνασπισμό για την προστασία της εμπορικής ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα, ο οποίος έκανε ελάχιστα πράγματα για να αποτρέψει τους Χούθι, μένει να δούμε αν η κυβέρνηση Τραμπ θα προχωρήσει στα ίδια μέτρα για την προστασία του εμπορίου, δήλωσε ο Αλ Γκουέλ. 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments