Black Friday: Αισιοδοξία για την κίνηση στην αγορά-Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Πηγή Φωτογραφίας: freepik, Black Friday: Αισιοδοξία για την κίνηση στην αγορά-Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Την προσοχή των καταναλωτών που σκοπεύουν να προβούν σε αγορές κατά την «Black Friday», την προσεχή Παρασκευή, εφιστούν οι καταναλωτικές ενώσεις, προκειμένου να αποφύγουν πλασματικές εκπτώσεις και άλλες αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Πρακτικές που όπως φαίνεται επιμένουν, παρά το αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο που έχει θεσπιστεί. Είναι ενδεικτικό ότι την Τρίτη 26 Νοεμβρίου σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος αποκάλυψε ότι υπάρχουν ενδείξεις για πλασματικές εκπτώσεις στο 20% των κωδικών προϊόντων που, εν όψει Black Friday, ελέγχονται από τις αρμόδιες αρχές.
«Λόγω Black Friday, επειδή θέλουμε να προστατέψουμε τους πολίτες από τις παραπλανητικές εκπτώσεις, είναι στο στόχαστρο των ελεγκτικών μηχανισμών του υπουργείου 10.000 κωδικοί. Για 2.000 από αυτούς τους κωδικούς που αφορούν 26 εταιρείες και πρόσωπα (influencers), υπάρχουν πολύ σοβαρές ενδείξεις ότι έχει παραβιαστεί η νομοθεσία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «δυστυχώς υπάρχουν πολλοί εξυπνάκηδες που νομίζουν ότι μπορούν να δουλεύουν τον κόσμο». Ο ίδιος κάλεσε μάλιστα τους καταναλωτές να καταγγέλλουν τυχόν αθέμιτες πρακτικές, όταν τις εντοπίζουν, στον συνήγορο του καταναλωτή.
«Καμπανάκι» από τον Συνήγορο του Καταναλωτή
Ήδη ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το υπό την αρμοδιότητά του Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας έχουν εκδώσει αναλυτική ανακοίνωση με οδηγίες προς τους καταναλωτές «ώστε να προβούν σε συμφέρουσες και ασφαλείς αγορές κατά τη διάρκεια των φετινών εκπτωτικών γεγονότων της Black Friday και της Cyber Monday».
Μεταξύ άλλων, υπογραμμίζουν ότι «πολλά καταστήματα εμφανίζουν μεγάλες εκπτώσεις χωρίς να είναι πάντα πραγματικές», και ως εκ τούτου «συνιστάται προσεκτικός έλεγχος και σύγκριση των τιμών των προϊόντων πριν και κατά την περίοδο των εκπτώσεων. Η εξέλιξη των τιμών σε βάθος χρόνου αρκετών μηνών μπορεί να γίνει εύκολα από τους καταναλωτές με τη χρήση σχετικών διαδικτυακών εργαλείων.»
Ειδικότερα, η Ένωση προτείνει διαχρονικά την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα “προσφορών”:
1. Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
2. Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
3. Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία.
4. Ειδικά για τη συγκεκριμένη ημέρα αλλά και γενικά για όλες τις εκπτωτικές περιόδους, πρέπει να λαμβάνουν υπόψη ότι σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο προμηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ανακοίνωση μείωσης της τιμής είναι κάθε ανακοίνωση του εμπόρου ότι έχει μειώσει την τιμή που χρεώνει για ένα προϊόν ή υπηρεσία. Για παράδειγμα, η μείωση της τιμής μπορεί να έχει τη μορφή:
- Ποσοστού (%), π.χ. “20% έκπτωση”
- Συγκεκριμένου ποσού, π.χ. “10 ευρώ έκπτωση”
- Αναγραφής νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε. Η προηγούμενη τιμή μπορεί να εμφανίζεται σε διαγραμμένη μορφή. Π.χ. “τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ” ή “50 ευρώ
- Άλλων διαφημιστικών πρακτικών, όπως “αγοράστε σήμερα χωρίς να πληρώσετε τον ΦΠΑ”, η οποία ενημερώνει τον καταναλωτή ότι η μείωση της τιμής ισούται με την αξία του ΦΠΑ (χωρίς να σημαίνει ότι ο ΦΠΑ δεν εισπράττεται)
- Ανακοινώσεις όπως “εκπτωτική” τιμή, “ειδικές προσφορές” ή “προσφορές Black Friday”
Θυμίζουμε ότι ως τιμή νοείται η πραγματική τιμή πώλησης που διαθέτει το προϊόν υπηρεσία ο έμπορος.
5. Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Λόγω του ότι οι αγορές μας τη συγκεκριμένη ημέρα ή γενικά τις εκπτωτικές περιόδους γίνονται πλέον, σε μεγάλο ποσοστό, ηλεκτρονικά, η ΕΕΚΕ υπενθυμίζει εδώ τους κανόνες ασφαλών ηλεκτρονικών αγορών.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας