Πώς το Ιράν έχει έσοδα $1 δισ. από το δίκτυο λαθρεμπορίας μαζούτ στο Ιράκ
Πηγή Φωτογραφίας: pixabay // Πώς το Ιράν έχει έσοδα $1 δισ. από το δίκτυο λαθρεμπορίας μαζούτ στο Ιράκ
Ένα εξελιγμένο δίκτυο λαθρεμπορίου μαζούτ το οποίο, σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς, αποφέρει τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως στο Ιράν και τους πληρεξουσίους του, έχει δημιουργηθεί στο Ιράκ από τότε που ανέλαβε καθήκοντα ο πρωθυπουργός Μοχάμεντ Σία αλ-Σουντανί το 2022.
Η όλη προσπάθεια εκμεταλλεύεται μια κυβερνητική απόφαση σύμφωνα με την οποία το Ιράκ επιδοτεί το μαζούτ για εργοστάσια ασφάλτου και εμπλέκει ένα δίκτυο εταιρειών, ομάδων και ατόμων στο Ιράκ, το Ιράν και τα κράτη του Κόλπου, σύμφωνα με πληροφορίες και τρεις εκθέσεις των δυτικών μυστικών υπηρεσιών.
Σύμφωνα με το σύστημα, κάθε μήνα εκτρέπονται από τα εργοστάσια 500.000 έως 750.000 μετρικοί τόνοι βαρέος μαζούτ (HFO), συμπεριλαμβανομένου του μαζούτ υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO) – που ισοδυναμεί με 3,4 έως 5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου – που εξάγονται κυρίως στην Ασία.
Το Ιράν θεωρεί το γειτονικό και σύμμαχό του Ιράκ ως οικονομικό στήριγμα και ασκεί σημαντική στρατιωτική, πολιτική και οικονομική επιρροή μέσω των ισχυρών σιιτικών πολιτοφυλακών και των πολιτικών κομμάτων που υποστηρίζει.
Προμηθεύεται επίσης σκληρό νόμισμα από το Ιράκ μέσω των εξαγωγών και αποφεύγει τις αμερικανικές κυρώσεις μέσω του τραπεζικού του συστήματος, όπως αναφέρουν Ιρακινοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι.Ενώ η Βαγδάτη ισορροπεί λεπτεπίλεπτα στον ρόλο της ως συμμάχου τόσο της Ουάσινγκτον όσο και της Τεχεράνης εδώ και χρόνια, με τον εκλεγμένο πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να αναμένεται να ακολουθήσει σκληρή γραμμή απέναντι στις προσπάθειες του Ιράν να παρακάμψει τις αμερικανικές κυρώσεις, οι δραστηριότητές του στο γειτονικό Ιράκ αναμένεται να τεθούν υπό αυξανόμενο έλεγχο.
Από τις δύο κύριες διαδρομές που ακολουθεί το μαζούτ εκτός του Ιράκ, η μία περιλαμβάνει την ανάμειξή του με παρόμοιο προϊόν από το Ιράν και την προώθησή του ως αμιγώς ιρακινό, βοηθώντας την Τεχεράνη να αποφύγει τις σκληρές αμερικανικές κυρώσεις για τις εξαγωγές ενέργειας.
Η άλλη αφορά την εξαγωγή του μαζούτ που προοριζόταν αρχικά για το πρόγραμμα επιδοτήσεων, χρησιμοποιώντας πλαστά έγγραφα για να αποκρύψει την προέλευσή του.
Το παράνομο εμπόριο θέτει δυνητικά τα ιρακινά θεσμικά όργανα και τους αξιωματούχους σε κίνδυνο κυρώσεων των ΗΠΑ επειδή βοηθούν το Ιράν και ορισμένοι Ιρακινοί αξιωματούχοι ανησυχούν ότι μια κυβέρνηση Τραμπ θα μπορούσε να τους στοχοποιήσει.
Το επικερδές λαθρεμπόριο και οι διασυνδέσεις του με το Ιράν και τα άτομα που υπόκεινται σε κυρώσεις βρίσκονται ήδη στο στόχαστρο της Ουάσινγκτον. Το θέμα τέθηκε επί τάπητος σε συζητήσεις μεταξύ Αμερικανών αξιωματούχων και του Σουντανί όταν ο Ιρακινός πρωθυπουργός επισκέφθηκε τις Ηνωμένες Πολιτείες τον Σεπτέμβριο.
Ενώ η Ουάσινγκτον έχει ασκήσει πιέσεις στους ιρακινούς αξιωματούχους να πατάξουν τις δραστηριότητες που ωφελούν το Ιράν, η επιρροή της Τεχεράνης είναι βαθιά.
Κεντρικό ρόλο στην επιχείρηση λαθρεμπορίου διαδραματίζει η σιιτική ομάδα Asaib Ahl al-Haq (AAH) του Ιράκ, μια παραστρατιωτική δύναμη και ένα πολιτικό κόμμα που ήταν ένας από τους πρώτους υποστηρικτές του Σουντανί και βασικό μέλος του μπλοκ που τον πρότεινε για πρωθυπουργό.
Με την υποστήριξη του Σώματος Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν (IRGC), η AAH εντάχθηκε στον μηχανισμό ασφαλείας του Ιράκ το 2018 και πλέον διαθέτει 16 μέλη στο κοινοβούλιο της χώρας.
Ενώ το λαθρεμπόριο μαζούτ λάμβανε χώρα πριν από την ανάληψη της εξουσίας από τον Σουντανί τον Οκτώβριο του 2022, έκτοτε αυξήθηκε η πολυπλοκότητά του και επισημοποιήθηκε περισσότερο.
Οι ιρακινές εξαγωγές μαζούτ αναμένεται να φτάσουν σε ιστορικό υψηλό πάνω από 18 εκατ. τόνους φέτος, σύμφωνα με πηγές του κλάδου και στοιχεία παρακολούθησης πλοίων, υπερδιπλάσιες από τις εξαγωγές του 2021.
Κεντρικό ρόλο στο σύστημα διαδραματίζει η Κρατική Εταιρεία Μεταλλευτικής Βιομηχανίας, η οποία λειτουργεί εργοστάσια ασφάλτου ως κοινοπραξία με ιδιωτικές εταιρείες. Η κρατική εταιρεία είχε επισημανθεί σε μία από τις εκθέσεις των δυτικών μυστικών υπηρεσιών ότι τέθηκε υπό τον αυστηρό έλεγχο της AAH κατά τη διάρκεια της θητείας του Σουντανί και ότι χρησιμοποιείται για την εξαγωγή μεγάλων ποσοτήτων HSFO. Το Al-Thager Asphalt Industries Factory, ένα από τα εργοστάσια της κρατικής εταιρείας εξόρυξης σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, χρησιμοποιείται από την AAH ως χώρος αποθήκευσης καυσίμων.
Ορισμένα από τα εργοστάσια που φέρονται να εμπλέκονται στο δίκτυο ελέγχονται από την AAH ή την Kataib Hezbollah, μια άλλη ιρακινή πολιτοφυλακή που υποστηρίζεται από τους Φρουρούς της Επανάστασης του Ιράν και έχει χαρακτηριστεί ως τρομοκρατική οργάνωση.
Σε μια προηγούμενη προσπάθεια να πατάξει το εμπόριο, ο προκάτοχος του Σουντανί, Μουσταφά αλ Καντίμι, διέταξε την επανεξέταση της πραγματικής λειτουργικής ικανότητας των εργοστασίων κατασκευής ασφάλτου, μείωσε τις κατανομές τους και αύξησε την τιμή του επιδοτούμενου καυσίμου στα 220 δολάρια ανά τόνο από 70 δολάρια.
Τον Ιανουάριο του 2023, λίγους μήνες αφότου ανέλαβε ο Σουντανί, η τιμή μειώθηκε στα 100-150 δολάρια ανά τόνο, πολύ κάτω από την τιμή αγοράς για τις εξαγωγές, η οποία εκτιμάται μεταξύ 300 και 500 δολαρίων. Όσο χαμηλότερη είναι η τιμή του επιδοτούμενου καυσίμου, τόσο υψηλότερο είναι το περιθώριο κέρδους κατά την εξαγωγή του στη διεθνή αγορά.
Η κυβέρνηση του Σουντανί επέκτεινε επίσης την αδειοδότηση των εργοστασίων παραγωγής ασφάλτου για να συμπεριλάβει 37 νέα έργα, ένας σχεδόν διπλασιασμός της βιομηχανίας σχεδόν εν μία νυκτί, δήλωσε μία από τις πηγές. Όλες οι πηγές δήλωσαν ότι ορισμένα από τα έργα ήταν πλασματικά, υποδηλώνοντας ότι ήταν απλώς τεχνάσματα για να λάβουν κατανομές μαζούτ για εξαγωγή. Η κατανομή του μαζούτ καθορίζεται από το γραφείο του Σουντανί μέσω της Εθνικής Διοίκησης Επιχειρήσεων (PM-NOC).
Στη συνέχεια, η Εταιρεία Πετρελαιοειδών και Διανομής (OPDC) είναι επιφορτισμένη με την επεξεργασία των αιτημάτων διακίνησης καυσίμων, τα οποία περιλαμβάνουν αριθμούς οχημάτων, όγκους και προδιαγραφές φορτίου, καθώς και στοιχεία αναγνώρισης για κάθε οδηγό και φορτηγό.
Οι μεταφορές μαζούτ εξετάζονται από την PM-NOC και εγκρίνονται με υπομνήματα που επιτρέπουν στα φορτηγά να περάσουν από διάφορα σημεία ελέγχου επανδρωμένα από την πετρελαϊκή αστυνομία του Ιράκ.
Μέρος του ιρακινού μαζούτ εξάγεται απευθείας μέσω των νότιων λιμανιών του Ιράκ με πλαστά έγγραφα που το αναφέρουν ως άλλα προϊόντα, όπως υπολείμματα απόσταξης ή flancoat τα οποία είναι υποπροϊόντα της διύλισης που μπορούν να μεταφερθούν νόμιμα.
Η Βασόρα έχει αναδειχθεί ως η καρδιά των επιχειρήσεων ανάμειξης, με τα λιμάνια Khor Al Zubair και Umm Qasr να αποτελούν βασικά σημεία εξαγωγής του παράνομου καυσίμου.
Η ανάμειξη γίνεται από Ιρακινούς μηχανικούς, συνήθως κατά τη διάρκεια μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο, ενώ το μαζούτ στη συνέχεια αποστέλλεται σε πελάτες κυρίως στην Ασία.
Η όλη προσπάθεια διευκολύνεται από την ομοιότητα μεταξύ των ποιοτήτων του ιρακινού και του ιρανικού μαζούτ, αφού είναι δύσκολο να διαπιστωθεί επιστημονικά ότι έχει γίνει ανάμειξη εκ των υστέρων.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας