Πώς θα επηρεάσει τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα ο χαρακτηρισμός των Χούθι ως τρομοκρατών από τον Τραμπ;
Πηγή Φωτογραφίας: Ispi, Perilous Waters: Why De-Escalation in the Red Sea Is Not in Sight
Η κίνηση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επαναπροσδιορίσει τους αντάρτες Χούθι στην Υεμένη ως ξένη τρομοκρατική οργάνωση (FTO) είναι απίθανο να περιορίσει τις δραστηριότητες της ομάδας ή να αποκαταστήσει την ομαλότητα κατά μήκος της Ερυθράς Θάλασσας, λένε οι ειδικοί.
Όπως αναφέρει το al monitor, ο Τραμπ υπέγραψε αυτή την εβδομάδα εκτελεστικό διάταγμα για την εκ νέου καταχώριση της Ανσάρ Αλλάχ – η επίσημη ονομασία του κινήματος των Χούθι που κυβερνά το μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας της Υεμένης – ως FTO σε 30 ημέρες. Η κίνηση αυτή αποτελεί απάντηση για τις επιθέσεις των Χούθι εναντίον πολεμικών πλοίων του αμερικανικού ναυτικού και για την “έκθεση σε κίνδυνο Αμερικανών ανδρών και γυναικών”, δήλωσε ο Λευκός Οίκος.
Το εκτελεστικό διάταγμα που υπέγραψε ο Τραμπ στις 22 Ιανουαρίου για την επιβολή του χαρακτηρισμού αναφερόταν επίσης στις επιθέσεις των Χούθι σε κρίσιμες υποδομές στη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και στους σχεδόν 300 πυραύλους που εκτοξεύτηκαν προς το Ισραήλ από τον Οκτώβριο του 2023.
Οι Χούθι προσχώρησαν στον πόλεμο Χαμάς-Ισραήλ για την υποστήριξη του παλαιστινιακού κινήματος στις 30 Οκτωβρίου 2023, υποσχόμενοι να επιτεθούν σε πλοία που ανήκουν στο Ισραήλ και άλλα που κατευθύνονται σε ισραηλινά λιμάνια. Η στόχευσή τους σε εμπορικά πλοία σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα σημεία ασφυξίας στον κόσμο για την ενεργειακή διακίνηση έχει ως αποτέλεσμα τα πλοία να αποφεύγουν την περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και τη διώρυγα του Σουέζ και αντ’ αυτού να παίρνουν το μακρύτερο και ακριβότερο ταξίδι γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική.
Κατάπαυση του πυρός στη Γάζα
Μετά την κατάπαυση του πυρός στη Γάζα που τέθηκε σε ισχύ στις 19 Ιανουαρίου, οι Χούθι ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να επιτίθενται μόνο σε πλοία με απευθείας σύνδεση με το Ισραήλ.
“Οι Χούθι ανακοίνωσαν πράγματι ότι από εδώ και στο εξής θα επιτίθενται μόνο σε πλοία που συνδέονται άμεσα με το Ισραήλ, αλλά είναι απίθανο να πείσουν τις εταιρείες φορτίου να επιστρέψουν να πλέουν προς την Ερυθρά Θάλασσα”, δήλωσε ο Ιλάν Ζαλαγιάτ ερευνητικός συνεργάτης στο πρόγραμμα για τα κράτη του Κόλπου στο Ινστιτούτο Μελετών Εθνικής Ασφάλειας με έδρα το Τελ Αβίβ.
Στις 22 Ιανουαρίου, οι Χούθι απελευθέρωσαν το 25μελές πλήρωμα του υπό σημαία Μπαχάμες Galaxy Leader, ενός πλοίου μεταφοράς οχημάτων που κατέλαβαν τον Νοέμβριο του 2023. Οι άνδρες κρατούνταν όμηροι για περισσότερο από ένα χρόνο και απελευθερώθηκαν στο πλαίσιο μιας διαμεσολαβητικής προσπάθειας του Ομάν.
Σύμφωνα με τους Χούθι, η Χαμάς είχε ζητήσει την απελευθέρωση του πληρώματος, το οποίο περιελάμβανε υπηκόους από τη Βουλγαρία, το Μεξικό, τις Φιλιππίνες, τη Ρουμανία και την Ουκρανία.
Επιβράδυνση της κυκλοφορίας
Παρά τις κινήσεις των Χούθι για αποκλιμάκωση των εντάσεων στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, η θαλάσσια κυκλοφορία στο Μπαμπ ελ-Μαντέμπ, που ελέγχεται από τους Χούθι, είναι απίθανο να επανέλθει στο φυσιολογικό σύντομα.
Τα στοιχεία από την πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων Kpler δείχνουν ότι η κυκλοφορία αργού πετρελαίου στην Ερυθρά Θάλασσα για το 2024 ήταν κατά μέσο όρο 2,442 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (b/d), σχεδόν το μισό από το 2023, με 4,387 εκατομμύρια b/d.
Περίπου το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου περνούσε από το Μπαμπ ελ-Μαντέμπ πριν ο πόλεμος Χαμάς-Ισραήλ οδηγήσει τους Χούθι να αυξήσουν τη θαλάσσια δραστηριότητά τους στην περιοχή.
Αφού οι Χούθι εξαπέλυσαν επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια και άλλα εμπορικά πλοία, το εμπόριο πετρελαίου μέσω του κρίσιμου σημείου ασφυξίας μειώθηκε κατά 50%, καθώς οι ναυτιλιακοί οργανισμοί έδωσαν προτεραιότητα σε εναλλακτικές διαδρομές, σύμφωνα με την αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών για την Ενέργεια (EIA).
Τους πρώτους πέντε μήνες του 2024, ο όγκος του αργού πετρελαίου και των προϊόντων αργού πετρελαίου που διέρχονταν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και προς τις δύο κατευθύνσεις είχε ανέλθει σε 8,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, από 5,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως κατά μέσο όρο το 2023, σύμφωνα με την EIA.
“Οι πρόσφατες ισραηλινές επιθέσεις στο Ρας Ίσα πριν από την ανακοίνωση της κατάπαυσης του πυρός είναι ακόμη νωπές στο μυαλό και η ανακοίνωση του FTO διασφαλίζει ότι η σύγκρουση και η αντίσταση των Χούθι θα συνεχίσουν να διαταράσσουν αυτά τα ύδατα”, δήλωσε ο Λάβ Μενγκάνι, ιδρυτής του ναυλομεσιτικού πρακτορείου BluePeak με έδρα το Ντουμπάι.
Πρόσθεσε ότι ο χαρακτηρισμός ως τρομοκρατική οργάνωση από τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι πιθανό να ωθήσει τους Χούθι σε περισσότερη δράση, όχι σε λιγότερη.
Στις 10 Ιανουαρίου, το Ισραήλ εξαπέλυσε πλήγματα στα λιμάνια της Υεμένης, Ρας Ίσα και Χοντέιντα, σκοτώνοντας ένα άτομο και τραυματίζοντας άλλα εννέα. Η επίθεση είχε στόχο στρατιωτικές υποδομές των Χούθι και έναν σταθμό παραγωγής ενέργειας, δήλωσε ο ισραηλινός στρατός στο Χ μετά το συμβάν.
Θαλάσσιες περιπολίες
Οι Χούθι, οι οποίοι έχουν κερδίσει κάποια υποστήριξη στους αραβικούς δρόμους μέσω των επιδέξια εκτελεσμένων βίντεο με τις επιχειρήσεις τους στην Ερυθρά Θάλασσα, αποτελούν ένα επίμονο αγκάθι στις ναυτιλιακές εταιρείες, τις ναυτιλιακές οργανώσεις καθώς και τις ναυτικές δυνάμεις των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ινδίας που περιπολούν στα ύδατα.
Το 2023, η Ναυτική Δύναμη της ΕΕ ξεκίνησε την επιχείρηση Aspides, που ονομάζεται επίσης EUNAVFOR Aspides, για την καταπολέμηση της αυξανόμενης απειλής που συνιστούν οι Χούθι. Σε συνέντευξή του στο Al-Monitor, ο ειδικός εκπρόσωπος της ΕΕ για την περιοχή του Κόλπου Λουίτζι ντι Μάιο δήλωσε ότι η επιχείρηση, στην οποία συμμετέχουν το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Ισπανία, είχε συνοδεύσει 200 πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο από τον περασμένο Οκτώβριο.
Ο Νόαμ Ρέινταν, συνεργάτης στο Ινστιτούτο Πολιτικής της Ουάσινγκτον για την Εγγύς Ανατολή, δήλωσε ότι παρά την κατάπαυση του πυρός στη Γάζα και τη δέσμευση των Χούθι να είναι πιο επιλεκτικοί στη στόχευση πλοίων, οι χρηματιστές είναι απίθανο να καθησυχαστούν από τα μηνύματα της ομάδας.”Οι Χούθι έχουν ιστορικό χρήσης ξεπερασμένων και ανακριβών πληροφοριών για να επιτίθενται σε εμπορικά πλοία”, δήλωσε ο Ρέινταν. “Το πώς ερμηνεύουν το τι καθιστά ένα πλοίο “ισραηλινό” ή όχι είναι επίσης ασαφές με βάση το μέχρι στιγμής ιστορικό τους”.
Μικρή αλλαγή στα ασφάλιστρα κινδύνου
Παρά τους αυξημένους θαλάσσιους κινδύνους κατά μήκος των πιο κρίσιμων ναυτιλιακών οδών της Μέσης Ανατολής, οι τιμές του πετρελαίου παρέμειναν αρκετά απρόσβλητες από τον γεωπολιτικό κίνδυνο. Το Brent, ο δείκτης αναφοράς του αργού, βάσει του οποίου διακινούνται τα τρία τέταρτα του θαλάσσιου πετρελαίου, παρέμεινε αρκετά αμετάβλητος σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Διαπραγματευόμενο στα 78,56 δολάρια το βαρέλι στις 6:57 π.μ. στις 24 Ιανουαρίου, το Brent ήταν 1,87% χαμηλότερα σε ετήσια βάση, καθώς οι αγορές πετρελαίου έχουν σε μεγάλο βαθμό συνυπολογίσει ένα ασφάλιστρο κινδύνου.
Ο Μενγκάνι σημείωσε ότι τα πρόσθετα ασφάλιστρα πολέμου για τα πλοία που διέρχονται από τις διαδρομές της Ερυθράς Θάλασσας “αναμένεται να μειωθούν” μετά τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα. Πρόσθεσε: “Ωστόσο, χρειάζεται να μην υπάρχουν σταθερά γεγονότα για μερικές εβδομάδες για να προσαρμοστούν τα ναύλα χαμηλότερα”.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας