Τα 2.991 μη ενεργά προς απένταξη και διαγραφή της υποχρέωσης ενίσχυσης και 1.310 μη ολοκληρωμένα έργα με εκταμιεύσεις που θα ζητηθούν τώρα από τους μετόχους των εταιρειών μέσω της ΑΑΔΕ! Για τον αναπτυξιακό νόμο του 2011 τα μη ολοκληρωμένα έργα είναι 978, με ενισχύσεις σχεδόν 1,39 δισ. ευρώ και για τον νόμο του 2016 είναι 4.461, συνολικών ενισχύσεων 3,82 δισ. ευρώ. Για τα τελευταία, μάλιστα, συζητείται η πρόταση να απενταχθούν όσα δεν έχουν ολοκληρώσει έως το τέλος της χρονιάς τουλάχιστον το 25% των εργασιών τους. Κίνηση που, εκτός του ότι θα ξεκαθαρίσει μια και καλή το τοπίο, θα απελευθερώσει πολύτιμο χώρο ώστε το υπουργείο Ανάπτυξης, από φέτος κιόλας, να μπορεί να ενεργοποιεί νέα καθεστώτα ενισχύσεων, αλλά και να ανταποκριθεί πλήρως στις υποχρεώσεις του σε βάθος πενταετίας για ολοκληρωμένα έργα που δεν έχουν πληρωθεί και τα οποία σωρευτικά φτάνουν το 1 δισ. ευρώ.
Τι προβλέπεται
Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο, έως τις 15 Μαρτίου αναμένεται να γίνει η τροποποίηση του αναπτυξιακού νόμου. Οι νέες αλλαγές προβλέπουν τα εξής:
- Δημιουργία νέου καθεστώτος ενίσχυσης των παραμεθόριων νομών της χώρας, με ΑΕΠ χαμηλότερο από τον μέσο όρο και της Θεσσαλίας για επενδυτικά σχέδια άνω των 2 εκατ. ευρώ. Τα επενδυτικά σχέδια στις περιοχές αυτές θα θεωρούνται στρατηγικά και θα αξιολογούνται ως στρατηγικές επενδύσεις. Τα δε παρεχόμενα κίνητρα θα είναι: επιχορήγηση, επιχορήγηση χρηματοδοτικής μίσθωσης ή φορολογική απαλλαγή. Επίσης στα κίνητρα περιλαμβάνεται η ταχεία αδειοδότηση και χωροθέτηση της επένδυσης.
- Τροποποίηση του καθεστώτος ενίσχυσης μεγάλων επενδύσεων με ένταξη επενδυτικών σχεδίων ύψους άνω των 15 εκατ. ευρώ. Κι εδώ τα επενδυτικά σχέδια θα θεωρούνται στρατηγικά. Τα παρεχόμενα κίνητρα θα είναι, κυρίως, φοροαπαλλαγή και μερική επιχορήγηση ή επιχορήγηση χρηματοδοτικής μίσθωσης. Επίσης περιλαμβάνεται η ταχεία αδειοδότηση και χωροθέτηση της επένδυσης.
Και στα δύο παραπάνω καθεστώτα, τα οποία θα είναι από 150 εκατ. ευρώ, το ύψος της ενίσχυσης που θα χορηγηθεί θα είναι, σύμφωνα με χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων, το ανώτερο οριζόμενο.
Απλοποίηση διαδικασιών
- Απλοποίηση των διαδικασιών υποβολής αίτησης (φακέλου) με κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής έκθεσης πιστοποίησης από μέλος του οικονομικού επιμελητηρίου και αυτοματοποίηση της διαδικασίας ελέγχου πληρότητας φακέλου.
- Απλούστευση των διαδικασιών τροποποίησης των επενδυτικών σχεδίων (εντός των ορίων της απόφασης υπαγωγής), ήτοι μείωση του αντικειμένου εξέτασης των τροποποιήσεων επένδυσης. Θα εξετάζονται και θα εγκρίνονται οι ουσιαστικές αλλαγές του αντικειμένου της επένδυσης. Οι γνωστοποιήσεις για αλλαγή έδρας, μετοχικής σύνθεσης, επωνυμίας θα γίνονται άπαξ πριν την πιστοποίηση της επένδυσης. Απλή ενημέρωση στην αλλαγή στοιχείων επικοινωνίας.
- Εισαγωγή ESG κριτηρίων για όλα τα επενδυτικά σχέδια, υποχρεωτικά για τις μεγάλες επενδύσεις από το 2025 και για το σύνολο των επενδυτικών σχεδίων από το 2026.
- Δημιουργία Μητρώου Ορκωτών Ελεγκτών από την ΕΛΤΕ. Κι αυτό καθώς όλες οι εκθέσεις ελέγχου για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων θα υλοποιούνται από ορκωτούς ελεγκτές, θα θεσπιστεί πλαφόν του ύψους της αμοιβής για μικρά επενδυτικά σχέδια σε συνεργασία με την ΕΛΤΕ και θα θεσπιστούν κανόνες διαφάνειας και μη σύγκρουσης συμφερόντων με τους ορκωτούς και τις ελεγχόμενες από αυτούς επιχειρήσεις. Το τελευταίο κρίθηκε αναγκαίο καθώς διαπιστώθηκαν περιπτώσεις όπου ο ίδιος ορκωτός που υπογράφει ως σύμβουλος την αίτηση, ο ίδιος υπέγραφε και ως ελεγκτής της εξέλιξης ή ολοκλήρωσης του έργου!
- Κατάργηση του δικαιώματος της αυτοδίκαιης παράτασης 2 ετών στα επενδυτικά σχέδια που ολοκλήρωσαν το 50% του έργου. Η παράταση θα παρέχεται για σαφώς ορισμένους λόγους ή ανωτέρα βία. Κι αυτό προκειμένου να «δεσμεύονται» εξαρχής οι επιχειρήσεις με την υποχρέωση υλοποίησης του έργου και να μην παρατηρείται το φαινόμενο έργων που λιμνάζουν, αφαιρώντας έτσι τη δυνατότητα από άλλους αποφασισμένους επενδυτές να υπαχθούν στα κίνητρα του αναπτυξιακού νόμου. Μάλιστα η συγκεκριμένη τροποποίηση αναμένεται να επηρεάσει και τα ημιτελή έργα των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων που έως τώρα λαμβάνουν παρατάσεις. Με άλλα λόγια, το υπουργείο Ανάπτυξης θέλει εντός της επόμενης διετίας να έχει ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο.
- Τροποποίηση των κυρώσεων που αφορούν τις θέσεις εργασίας κυρίως στις επενδύσεις της βιομηχανίας-μεταποίησης, με επιβολή κύρωσης και όχι απένταξη του έργου.
- Οι αιτήσεις υπαγωγής θα υποβάλονται στους φορείς υποδοχής που θα ορίζονται από την υπουργική απόφαση της προκήρυξης του εκάστοτε καθεστώτος. Πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν πως τα νέα καθεστώτα που θα προκηρυχθούν θα υπαχθούν κεντρικά στη Γενική Διεύθυνση του υπουργείου Ανάπτυξης και όχι στις περιφέρειες. Κι αυτό καθώς παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στις περιφέρειες με εκκρεμείς υποθέσεις παλαιών αναπτυξιακών. Στόχος εδώ θα είναι να εκκαθαρίσουν πρώτα οι περιφέρειες τις παλιές υποθέσεις και ύστερα να ξαναμπούν στη διαδικασία των νέων καθεστώτων.
- Μια επιχείρηση δύναται να υποβάλλει ένα μόνο επενδυτικό σχέδιο σε κάθε κύκλο του καθεστώτος ενίσχυσης.
- Κατάργηση του κινήτρου παροχής του μισθολογικού κόστους. Η συγκεκριμένη παρέμβαση θα γίνει διότι παρατηρήθηκαν περιστατικά όπου επιχειρήσεις εντάσεως δυναμικού, αφού έλαβαν τις σχετικές ενισχύσεις, διέκοψαν αργότερα τις επενδύσεις τους.
- Τροποποίηση των κριτηρίων αξιολόγησης. Πλέον μεγαλύτερη βαρύτητα θα έχει το ύψος των ιδίων κεφαλαίων που θα χρησιμοποιεί μια επιχείρηση στο επενδυτικό της σχέδιο, καθώς αυτό δείχνει την αποφασιστικότητά της για την επένδυση. Επίσης βαρύτητα θα έχουν οι θέσεις εργασίας σε ειδικά καθεστώτα ενίσχυσης (παραμεθόριων περιοχών μεταποίησης).
Πρόσβαση σε χρηματοδότηση
- Διευκόλυνση στην πρόσβαση της δανειακής χρηματοδότησηςΜόνο από τον αναπτυξιακό νόμο του 2004 (!) υπάρχουν 4.034 μη ολοκληρωμένα έργα ενισχύσεων περίπου 3,85 δισ. ευρώ των επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο 4887/2022 μέσω συνεργασιών με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Με την πρώτη προβλέπεται η δημιουργία Ταμείου Εγγυοδοσίας, ύψους 300 εκατ. ευρώ, για την παροχή μακροπρόθεσμων επενδυτικών δανείων με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου σε μεγάλες επενδύσεις που θα λάβουν απόφαση υπαγωγής στον αναπτυξιακό νόμο. Εκτιμάται ότι μπορεί να δημιουργηθεί με αυτό τον τρόπο χαρτοφυλάκιο δανείων ύψους 1 δισ. ευρώ και ως εκ τούτου συνολικά η μόχλευση για επενδύσεις που θα υπαχθούν στο καθεστώς των μεγάλων επενδύσεων να φτάσει το 1,3 δισ. ευρώ. Στην περίπτωση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, που θα ισχύσει στα καθεστώτα της μεταποίησης και των παραμεθόριων περιοχών, προβλέπεται η λήψη βραχυπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου δανεισμού με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου μέσω του Development Law Financial Instrument Guarantee Fund, όταν πρόκειται για μικρομεσαία επιχείρηση. Η συγκεκριμένη πρόταση συζητήθηκε με την Ελληνική Ενωση Τραπεζών και είναι αποδεκτή από το τραπεζικό σύστημα, με την προϋπόθεση της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων σε διάστημα ενός έτους.
- Τέλος, ολοκλήρωση έως τον επόμενο μήνα της υλοποίησης του πληροφοριακού συστήματος για τη διαχείριση-υποδοχή-αξιολόγηση-τροποποίηση-ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων του αναπτυξιακού νόμου. Πρόκειται για μια ψηφιακή πλατφόρμα που θα βοηθήσει στην επιτάχυνση όλων των διαδικασιών και στην τήρηση των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων που πλέον θα θεσμοθετηθούν. Σημειωτέον πως η πλατφόρμα ήταν δωρεά της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών.
Πηγή: Pagenews.gr
Το σχόλιο σας