Οι G7 εντείνουν τις προσπάθειες περιορισμού του σκιώδους στόλου
![Οι G7 εντείνουν τις προσπάθειες περιορισμού του σκιώδους στόλου](https://cdn.pagenews.gr/wp-content/uploads/2025/01/ΛΙΜΑΝΙ-1-768x432.jpg)
Πηγή Φωτογραφίας: Διαδίκτυο // Οι G7 εντείνουν τις προσπάθειες περιορισμού του σκιώδους στόλου
Η ομάδα G7 των κορυφαίων δυτικών οικονομιών (Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες, Ιταλία, Καναδάς) και η Ιαπωνία συνεχίζουν τις προσπάθειες να περιορίσουν τη δραστηριότητα του “σκιώδους στόλου” που παρακάμπτει τις διεθνείς κυρώσεις κατά της Ρωσίας.
Όπως αναφέρουν νομικοί εμπειρογνώμονες, η αποκοπή διακίνησης πετρελαίου αποτελεί πλέον κεντρικό σημείο στις προσπάθειές τους. Ο Alexander Brandt, συνεργάτης της εταιρείας Reed Smith στο Λονδίνο, δήλωσε ότι αν έπρεπε να κάνει μία πρόβλεψη, ο κύριος στόχος για την αντιμετώπιση της “σκιώδους ναυτιλίας” θα είναι η διακοπή των πωλήσεων μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων.
Περιστατικό ρύπανσης από τάνκερ του σκιώδους στόλου στην Τουρκία
Ένα τάνκερ της “σκιώδους ναυτιλίας” παρουσίασε διαρροή πετρελαίου κατά τον ανεφοδιασμό του στην αγκυροβόληση του Αμπαρλί, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, στην Τουρκία. Το τάνκερ με σημαία Λιβερίας, παρουσίασε τεχνικό πρόβλημα στις 10 Φεβρουαρίου, με αποτέλεσμα τη διαρροή καυσίμου στη θάλασσα. Αμέσως μετά το περιστατικό, τοπικές αρχές τοποθέτησαν φράγματα ρύπανσης γύρω από το σκάφος και άνοιξαν έρευνα για το γεγονός. Στο τάνκερ επιβλήθηκε πρόστιμο σύμφωνα με τους κανονισμούς Marpol, ενώ ο λιμενάρχης διέταξε την προσωρινή αναστολή της αναχώρησης του μέχρι την πληρωμή των προστίμων και των εξόδων καθαρισμού.
![](https://cdn.pagenews.gr/wp-content/uploads/2025/01/ΤΟΥΡΚΙΑ-15.jpg)
Η αύξηση του «σκιώδους» στόλου, δηλαδή των πλοίων που λειτουργούν παρά την επιβολή κυρώσεων από τη Δύση στη Ρωσία, παραμένει μια από τις πιο ανησυχητικές εξελίξεις στην παγκόσμια ναυτιλία. Όπως καταγράφεται στο World Fleet Monitor της Clarksons Research, ο «σκιώδης» στόλος, που αποτελείται κυρίως από δεξαμενόπλοια, παραμένει μια διαρκής πρόκληση για την αποτελεσματικότητα των δυτικών κυρώσεων. Το φαινόμενο αυτό ενισχύεται από τις σημαίες μικρών κρατών, οι οποίες να αρνούνται να ακολουθήσουν τις κυρώσεις, επιτρέποντας την ανάπτυξη ενός στόλου που κατατάσσεται εκτός της διεθνούς κανονικότητας. Πλέον η παγκόσμια ναυτιλία κινείται σε δύο παράλληλους κόσμους.
Η αύξηση των νηολογήσεων σε κράτη όπως ο Άγιος Μαρίνος, η Γουιάνα, η Σιέρα Λεόνε και η Γουινέα έχει ανησυχήσει τους δυτικούς κύκλους. Ειδικότερα, η σημαία του Αγίου Μαρίνου είδε μια αύξηση 663% στον αριθμό των πλοίων του, με αποτέλεσμα ο στόλος να φτάσει το 1,1 εκατ. τόνους. Ανάλογη αύξηση παρατηρείται και στη Γουιάνα, όπου ο στόλος της χώρας διευρύνθηκε κατά 576%, φτάνοντας τα 3,3 εκατ. τόνους. Η Γουινέα, από την άλλη, σημείωσε την πιο εντυπωσιακή αύξηση με 99.094%, προκαλώντας ανησυχία για τη δυναμική ανάπτυξης του «σκιώδους» στόλου.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα πλοία που φέρουν τη σημαία της Γουιάνας είναι κατά μέσο όρο 40 ετών, γεγονός που ενισχύει την ανησυχία για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τη δυνατότητα ελέγχου αυτών των πλοίων.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας