Διεθνή

Ουκρανία: Ανατροπές για μεταφορές και logistics, σε περίπτωση ειρήνης

Ουκρανία: Ανατροπές για μεταφορές και logistics, σε περίπτωση ειρήνης

Πηγή Φωτογραφίας: Rbc-Ukraine, Ukraine’s National Flag Day: How blue and yellow flag became symbol of struggle for freedom

Πώς θα πέσουν οι τιμές στα τρόφιμα και στην ενέργεια

«Για πρώτη φορά μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία,  μια ειρηνευτική συμφωνία είναι στα σκαριά» αναφέρει το τελευταίο ενημερωτικό σημείωμα της διεθνούς εταιρείας ερευνών αγοράς στην παγκόσμια βιομηχανία logistics, Ti, εκτιμώντας παράλληλα ότι «η ειρήνη στην Ουκρανία θα έχει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις στην ασφάλεια της περιοχής και κατά συνέπεια στο εμπόριο, τις μεταφορές και τις αλυσίδες εφοδιασμού.»

Οι επιπτώσεις αυτές αναμένεται να οδηγήσουν σε αποπληθωρισμό σε μία σειρά κρίσιμων τομέων, όπως τα τρόφιμα και η ενέργεια.

Οι αναλυτές της Ti παρουσιάζουν τα συγκεκριμένα βήματα που θα ακολουθήσουν, σε περίπτωση που υπάρξει συμφωνία ειρήνευσης στην Ουκρανία.

Η επιστροφή της Μαύρης Θάλασσας

Μια ειρηνευτική συμφωνία, που θα οδηγήσει σε ομαλοποίηση της ναυτιλίας θα έχει αποπληθωριστικές επιπτώσεις στους ναύλους μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου και στα εμπορεύματα που μεταφέρονται.

Η Ουκρανία είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και εξαγωγείς γεωργικών προϊόντων, ενώ πετρέλαιο και χάλυβας αποτελούν επίσης πολύτιμες εξαγωγές της χώρας.

Πριν από τον πόλεμο, οι εξαγωγές αποστέλλονταν κυρίως μέσω των ουκρανικών λιμανιών στη Μαύρη Θάλασσα (Οδησσό και Μαριούπολη).

Με την έναρξη του πολέμου, οι εξαγωγείς αναγκάστηκαν να βρουν εναλλακτικές διαδρομές οδικώς, σιδηροδρομικώς ή με φορτηγίδες προς τα λιμάνια της ΕΕ στη Ρουμανία, την Πολωνία, τη Βουλγαρία, την Κροατία και τη Γερμανία.

Το πρόσθετο κόστος των μεταφορών και ο περιορισμός της χωρητικότητας οδήγησαν σε αύξηση του κόστους των τροφίμων.

Η βαριά σκιά του «σκιώδους» στόλου

Επιπλέον, οι γραμμές εφοδιασμού επεκτάθηκαν, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο συχνά μεταφέρεται σε τρίτες χώρες, όπως η Ινδία, πριν επανεξαχθεί στην ΕΕ.

Μια ειρηνευτική συμφωνία θα οδηγήσει σε σημαντικές πιέσεις προς τα κάτω στους ναύλους των πλοίων, ιδίως δεδομένης της αδυναμίας της παγκόσμιας οικονομίας, εκτιμούν οι αναλυτές της Ti.

Σύγκρουση ΗΠΑ – Ρωσίας για το LNG

Οι κυρώσεις κατά του ρωσικού LNG  και η διακοπή του εφοδιασμού της ευρωπαϊκής αγοράς μέσω αγωγών είχαν τεράστιο αντίκτυπο στην αγορά του φυσικού αερίου, με τους ναύλους να εκτοξεύονται στα ύψη.

Το κενό στις ευρωπαϊκές προμήθειες καλύφθηκε με LNG από τις ΗΠΑ και το Κατάρ, με σημαντικό μέρος αυτού να διακινείται μέσω Ελλάδας και Τουρκίας.

Το άνοιγμα του εφοδιασμού της Ευρώπης μέσω αγωγών θα συμπιέσει τις τιμές LNG. Ωστόσο, οι αναλυτές της Ti θεωρούν ότι οι ΗΠΑ δεν θα «παραδώσουν» απλά την ευρωπαϊκή αγορά στη Ρωσία.

Πτήσεις από και προς τη Ρωσία

Οι δυτικές κυρώσεις προβλέπουν απαγόρευση διέλευσης μέσω του ρωσικού αεροπορικού χώρου και αντίστροφα. Η Ρωσία απάντησε και οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες αναγκάστηκαν να βρουν εναλλακτικές – και μεγαλύτερες – διαδρομές γύρω από τη χώρα. Αυτό επηρέασε ιδιαίτερα τις πτήσεις προς την Κίνα. Το αποτέλεσμα ήταν να αυξηθούν οι τιμές των αερομεταφορών. Οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες απέκτησαν πλεονέκτημα έναντι των ευρωπαίων ανταγωνιστών.

Εάν υπάρξει συμφωνία, είναι πιθανό ότι οι απαγορεύσεις υπερπτήσεων θα αρθούν άμεσα.

Η μεγάλη επιστροφή των Ουκρανών οδηγών

Η επιστράτευση των Ουκρανών ανδρών σε ηλικία στράτευσης προκάλεσε αλυσιδωτές επιπτώσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι ελλείψεις στην Ουκρανία φτάνουν το 50% για ορισμένες εταιρείες, ενώ έρευνες δείχνουν ότι το ποσοστό ανέρχεται στο 25% για το σύνολο του κλάδου.

Στην αρχή της κρίσης πιστεύεται ότι 100.000 Ουκρανοί εργάζονταν σε πολωνικές εταιρείες μεταφορών και η γερμανική ένωση logistics, BGL, δήλωσε ότι το 7% των οδηγών φορτηγών που απασχολούνταν στη Γερμανία ήταν Ουκρανοί, πολλοί από τους οποίους επέστρεψαν στην πατρίδα τους αμέσως μετά την έναρξη του πολέμου.

Η επιστροφή των Ουκρανών οδηγών θα περιορίσει την έλλειψη οδηγών στην Ευρώπη, υποστηρίζοντας ιδιαίτερα τη γερμανική και την πολωνική βιομηχανία.

Τα δίκτυα οδικών μεταφορών που συνδέουν την Ευρώπη με τη Ρωσία θα ομαλοποιηθούν επίσης.

Μικρότερες ανάγκες για αποθήκευση

Περίπου το ένα πέμπτο των χώρων αποθήκευσης στην Ουκρανία καταστράφηκε τους πρώτους μήνες του πολέμου.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται ένα συγκρότημα αποθηκών 19.000 τ.μ. που διαχειρίζεται η Kuehne + Nagel, καθώς και μία από τις μεγαλύτερες ψυκτικές αποθήκες της χώρας. Έκτοτε, υπήρξαν προγράμματα αποκατάστασης, κυρίως στα δυτικά γύρω από το Λβιβ και το Χμελνίτσι, καθώς και στα περίχωρα της πρωτεύουσας, του Κιέβου.

Παρά τις προσπάθειες, ο αριθμός των σύγχρονων αποθηκών στη χώρα εξακολουθεί να είναι πολύ μικρός. Έχει υπολογιστεί ότι υπάρχει έλλειψη 500.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων στο Κίεβο και επιπλέον 500.000 τ.μ. σε όλη την υπόλοιπη χώρα.

Μια ειρηνευτική συμφωνία θα ασκήσει τεράστια πίεση στην αγορά αποθηκών λόγω της αποκατάστασης των κατεστραμμένων εγκαταστάσεων και της μεγαλύτερης ενσωμάτωσης της ουκρανικής οικονομίας με τις ευρωπαϊκές αλυσίδες εφοδιασμού.

Η επιστροφή του σιδηροδρόμου

Οι εμπορευματικές αμαξοστοιχίες που διέρχονται από τη Ρωσία στο δρόμο τους μεταξύ Ευρώπης και Κίνας δεν επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις κυρώσεις, αν και δεν τους επιτρεπόταν να σταματήσουν στη χώρα.

Ανεξάρτητα από αυτό, πολλές εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικές διαδρομές, όπως ο Μέσος Διάδρομος (μέσω Καζακστάν, Αζερμπαϊτζάν, Γεωργίας και Τουρκίας), λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μεγαλύτερους χρόνους διαμετακόμισης και υψηλότερες τιμές.

Η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ της Δύσης και της Ρωσίας θα μπορούσε να οδηγήσει στην επανάληψη των μεταφορών μέσω Ρωσίας. Πολλές εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών θα επιδιώξουν ανασύσταση της διαδρομής αφού θα παρέχει μια εναλλακτική λύση σε σχέση με τις πιο αργές θαλάσσιες μεταφορές ή τις πιο ακριβές αεροπορικές μεταφορές.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments