Η Εσθονία καταργεί σταδιακά τη ρωσική από γλώσσα διδασκαλίας

Πηγή Φωτογραφίας: freepik // Η Εσθονία καταργεί σταδιακά τη ρωσική από γλώσσα διδασκαλίας
Σύντομα, η διδασκαλία για όλα τα παιδιά θα πραγματοποιείται μόνο στην εσθονική γλώσσα – ακόμη και για τα παιδιά στις περιοχές που είναι κυρίως ρωσόφωνες στα βορειοανατολικά. Έως το 2030, η ρωσική δεν θα αποτελεί πλέον γλώσσα διδασκαλίας, αλλά θα θεωρείται μόνο ξένη γλώσσα. Οι φυσικοί ομιλητές της ρωσικής γλώσσας στην Εσθονία τάσσονται υπέρ της μεταρρύθμισης: Προσφέρει στα παιδιά τους καλύτερες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και στην αγορά εργασίας.
Πολλοί άνθρωποι στα κράτη της Βαλτικής μιλούν τη ρωσική ως μητρική τους γλώσσα – ιδιαίτερα στη Λετονία (38%) και την Εσθονία (28%). Στην πρωτεύουσα της Εσθονίας, το Ταλίν, σχεδόν ένα στα δύο παιδιά μεγαλώνει μιλώντας ρωσικά. Στα βορειοανατολικά της χώρας, η ρωσική γλώσσα είναι ακόμη πιο διαδεδομένη. Η Νάρβα, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Εσθονίας, βρίσκεται ακριβώς στα σύνορα με τη Ρωσία. Πάνω από το 90% του πληθυσμού της πόλης μιλάει ρωσικά.
Ένα σύντομο ταξίδι στον χρόνο: Ο σοβιετικός δικτάτορας Stalin απέλασε στη Σιβηρία δεκάδες χιλιάδες Λιθουανούς, Λετονούς και Εσθονούς. Ως αντιστάθμισμα, εγκατέστησε Ρώσους στα κράτη της Βαλτικής. Οι εθνοτικές εκτοπίσεις και η ρωσοποίηση ήταν αλληλένδετα στοιχεία. Η ρωσοποίηση συνεχίστηκε και μετά τον θάνατο του Stalin: Εργάτες στον βιομηχανικό τομέα και στρατιώτες κατοχής ήρθαν και εγκαταστάθηκαν κυρίως στις μεγάλες πόλεις. Η ρωσική ήταν η επίσημη γλώσσα στα κατεχόμενα από τους Σοβιετικούς εδάφη των κρατών της Βαλτικής. Με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1990-91, η Λιθουανία, η Λετονία και η Εσθονία ανέκτησαν την ανεξαρτησία τους και η λιθουανική, η λετονική και η εσθονική αντικατέστησαν τη ρωσική ως επίσημη γλώσσα στις χώρες αυτές , σύμφωνα με το Euronews

Σήμερα, τα κράτη μέλη της ΕΕ στην περιοχή της Βαλτικής φοβούνται ότι ο Putin επιχειρεί να χειραγωγήσει τις ρωσικές μειονότητες. Κατά συνέπεια, στο πλαίσιο των κυρώσεων της ΕΕ μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ανακλήθηκαν άδειες από ραδιοτηλεοπτικούς φορείς οι οποίοι ελέγχονταν από τη Μόσχα. Τόσο η Λετονία όσο και η Εσθονία εισάγουν τη λετονική και την εσθονική ως μοναδική γλώσσα διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία.
Εννέα στους δέκα κατοίκους της Νάρβα μιλούν τη ρωσική ως μητρική τους γλώσσα. Η πόλη που βρίσκεται στα βορειοανατολικά ανήκει στην Εσθονία. Και εδώ, έως το 2030, θα έχουν αλλάξει τα πάντα. Τι πιστεύουν οι ρωσόφωνοι γονείς σχετικά με το ότι η διδασκαλία των παιδιών τους θα γίνεται στην εσθονική γλώσσα; Η Irina παίρνει την κόρη της Ella, μαθήτρια της πρώτης τάξης, από το σχολείο: «Είναι δύσκολο! Η Ella χρειάζεται φροντιστήριο γιατί πήγαινε σε ρωσόφωνο νηπιαγωγείο.» Η Maria σπρώχνει ένα καροτσάκι μπροστά της και λέει: «Νομίζω ότι η μεταρρύθμιση είναι σωστή. Ζούμε στην Εσθονία. Πρέπει να έχουμε άριστη γνώση της εθνικής γλώσσας.»
Μια επιτροπή για τα δικαιώματα των μειονοτήτων στο πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης παρακολούθησε το σχολικό σύστημα. Τα Ηνωμένα Έθνη επίσης έχουν στείλει ειδικούς. Και το Υπουργείο Παιδείας της Εσθονίας ανησυχεί για το γεγονός ότι τα «ρωσικά σχολεία» στην Εσθονία έχουν μείνει πίσω στις εξετάσεις γνώσεων ένα ολόκληρο έτος.
Αλλά γιατί βλέπουμε τη σχολική μεταρρύθμιση μόλις τώρα; Σε συνέντευξή της στο Euronews, η υπουργός Kristina Kallas επισημαίνει: «Για μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρχε έλλειψη πολιτικής αυτοπεποίθησης, επειδή υπήρχαν έντονες προσπάθειες παρέμβασης από τη Ρωσία. Κατά κάποιον τρόπο – πολύ τραγικά– η επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας ήταν το καθοριστικό στοιχείο για την κατάρριψη της αντίστασης σε αυτήν τη σχολική μεταρρύθμιση. Η μεγάλη μου ανησυχία είναι ότι η ύπαρξη ενός ξεχωριστού εκπαιδευτικού συστήματος στη ρωσική γλώσσα θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στα ρωσόφωνα παιδιά. Αυτό το εντελώς ξεχωριστό, παράλληλο εκπαιδευτικό σύστημα είχε ως αποτέλεσμα τα ρωσόφωνα παιδιά να αποκλείονται πλήρως από ευκαιρίες περαιτέρω εκπαίδευσης στην Εσθονία μετά την αποφοίτησή τους από αυτά τα (ρωσικά) σχολεία και αυτό ισχύει και για την αγορά εργασίας. Συνεπώς, πρέπει να υπάρξει μεταρρύθμιση αυτού του σχολικού συστήματος και να παρέχεται ισότιμη πρόσβαση σε μαθήματα που διδάσκονται στην εσθονική γλώσσα.»
Ποιος είναι ο στόχος της εσθονικής στρατηγικής ένταξης; Kallas: «Όσοι ανήκουν στη γενιά που γεννήθηκε μετά την ανάκτηση της ανεξαρτησίας της Εσθονίας, είναι απαραίτητο να βλέπουν τους εαυτούς τους ως Εσθονούς και να ταυτίζονται με την εσθονική εθνικότητα – χωρίς να χρειάζεται να εγκαταλείψουν την αίσθηση ότι είναι Ρώσοι. Αυτές οι ταυτότητες δεν αποκλείουν η μία την άλλη.»
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας