Κίνδυνος για πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης – Ποια έργα οδεύουν προς απένταξη

Πηγή Φωτογραφίας: pixabay // Κίνδυνος για πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης – Ποια έργα οδεύουν προς απένταξη
Ετσι, εξετάζεται η απένταξη του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης, προκειμένου τα σχετικά κονδύλια να αξιοποιηθούν κάπου αλλού, με μεγαλύτερη πιθανότητα απορρόφησης.
Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, τα «πράσινα» ταξί είναι μία από τις επενδύσεις και τις μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν ελπίδα να ολοκληρωθούν στο σφιχτό πλέον χρονοδιάγραμμα του Ταμείου.
Στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και στην Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης πήραν το μήνυμα από την αποστολή της Κομισιόν που βρέθηκε στην Αθήνα πριν από 10 ημέρες ότι δεν θα υπάρξει παράταση και η τελευταία αίτηση για χρηματοδότηση από το Ταμείο πρέπει να υποβληθεί έως τις 31 Αυγούστου 2026. Μαζί, Κομισιόν και ελληνικές υπηρεσίες, ξεκίνησαν μάλιστα τη διαπραγμάτευση για την τελευταία –σύμφωνα με τον επικεφαλής της αποστολής, αναπληρωτή γενικό διευθυντή Οικονομικών Υποθέσεων Ντέκλαν Κοστέλο– αναθεώρηση έργων και μεταρρυθμίσεων, ώστε να μη χαθούν πόροι.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η αναθεώρηση σχεδιάζεται για επενδύσεις της τάξης των 500 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα αφαιρεθεί από έργα που δεν προχωρούν για να κατευθυνθεί σε άλλα που έχουν πρόσθετες ανάγκες.
Εκτός από τα «πράσινα» ταξί, κατά τις πληροφορίες εξετάζεται η απένταξη κάποιων από τα 6 αμφίβια σκάφη για τις ανάγκες της πολιτικής προστασίας, που δεν θα προλάβουν να παραδοθούν εντός του 2026.
Επίσης, κατά τις ίδιες πηγές, εξετάζεται η απένταξη του αρδευτικού συστήματος Αλμωπαίου Πέλλας, δεδομένου ότι ο σχετικός διαγωνισμός απέβη άγονος.
Ακόμη εκτός Ταμείου βγαίνει ο αγωγός που συνδέει το CCS (Carbon Capture and Storage) στον Πρίνο. Τροποποιήσεις εξετάζονται και για το υδροηλεκτρικό έργο της αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, δεδομένου ότι δεν προλαβαίνει να παραδοθεί εντός χρονοδιαγράμματος η τουρμπίνα.
Οι σχετικοί πόροι θα ανακατευθυνθούν κυρίως σε έργα που έχουν προχωρήσει και έχουν πρόσθετες ανάγκες, όπως π.χ. το στέγαστρο Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο, που κόστισε 60 εκατ. ευρώ πάνω από την πρόβλεψη ή σε νέα υποέργα, π.χ. για τον εντοπισμό της αυθαίρετης δόμησης.
Η πρόταση για την αναθεώρηση θα κατατεθεί έως το τέλος Απριλίου, όπως συμφωνήθηκε κατά την επίσκεψη των κοινοτικών στην Αθήνα.
Το αν θα είναι η τελευταία μένει να αποδειχθεί. Στις αρχές του Ταμείου είχε προβλεφθεί μια μόνο αναθεώρηση, το 2023, όπως και έγινε, για έργα 800 εκατ. ευρώ, αλλά μεσολάβησε άλλη μια, τον περασμένο Δεκέμβριο, όπου εντάχθηκε το έργο «Σπίτι μου ΙΙ», το «Αναβαθμίζω το Σπίτι» μου και τα απογευματινά χειρουργεία (1,35 δισ. ευρώ από επιχορηγήσεις και 1,78 δισ. από δάνεια).
Το σίγουρο είναι ότι απομένουν 4 δόσεις, σχεδόν 18 δισ. ευρώ για να απορροφηθούν, καθώς και περίπου 400 ορόσημα και στόχοι που πρέπει να ικανοποιηθούν έως τις 31 Αυγούστου 2026, δηλαδή σε 18 μήνες. Το 5ο αίτημα πληρωμής, που υπεβλήθη τον Δεκέμβριο, 3,1 δισ. ευρώ, ελπίζεται να εγκριθεί εντός του Μαρτίου ή αρχές Απριλίου. Το 6ο αίτημα θα κατατεθεί αφού ολοκληρωθεί η αναθεώρηση (η οποία θα περιλαμβάνει και κάποια από τα ορόσημά του), πιθανώς το καλοκαίρι. Προς το τέλος του χρόνου θα υποβληθεί και το 7ο αίτημα. Θα ακολουθήσουν άλλα 2 το 2026.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης αισιοδοξούν για την τύχη του 6ου αιτήματος, καθώς διευθετήθηκε η εκκρεμότητα του έργου για την αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφές λόγω «Daniel» στη Θεσσαλία, αφού δεν ασκήθηκαν τελικά προσφυγές. Το 6ο και 7ο αίτημα, που προγραμματίζονται για φέτος, αντιστοιχούν σε 9,3 δισ. ευρώ επιχορηγήσεων και δανείων. Ο προϋπολογισμός του 2025 προβλέπει απορρόφηση επιχορηγήσεων 5 δισ. ευρώ.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας