Πώς ο Πειραιάς επιβεβαιώνει τον ρόλο του ως βασικός κόμβος κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο

Πηγή Φωτογραφίας: ΚΡΟΥΑΖΕΡΟΠΛΟΙΑ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)//Πώς ο Πειραιάς επιβεβαιώνει τον ρόλο του ως βασικός κόμβος κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο
Το λιμάνι του Πειραιά ζει μία από τις πιο έντονες περιόδους ανάπτυξης της τελευταίας δεκαετίας στον τομέα της κρουαζιέρας, με το 2025 να αποτελεί σημείο καμπής. Με τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και τον αριθμό των επιβατών να αυξάνονται σημαντικά, ο Πειραιάς επιβεβαιώνει τον ρόλο του ως βασικός κόμβος κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το 2025, ο Πειραιάς λειτουργεί πλέον συστηματικά ως home port, δηλαδή ως βασικό λιμάνι αναχώρησης, με αυξημένο αριθμό δρομολογίων προς προορισμούς στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Τουρκία και την Αίγυπτο. Οι αναχωρήσεις ξεκίνησαν τον Απρίλιο και θα κορυφωθούν μέχρι τον Οκτώβριο, εξυπηρετώντας εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες σύμφωνα με το newmoney.gr και το Μηνά Τσαμόπουλο
Το 57% της συνολικής κίνησης κρουαζιέρας στην Ελλάδα συγκεντρώνεται σε τρεις μόλις προορισμούς: Πειραιάς, Σαντορίνη και Μύκονος. Η Ελλάδα δέχθηκε το 2024 περισσότερους από 40 εκατομμύρια επισκέπτες, εκ των οποίων πάνω από 2 εκατομμύρια ήταν επιβάτες κρουαζιέρας, αντιπροσωπεύοντας 8 εκατομμύρια κινήσεις επιβίβασης και αποβίβασης.
Η συνολική δυναμική αναμένεται να συνεχιστεί και το 2025 με αύξηση 22% σε σχέση με το 2024, φέρνοντας τον Πειραιά ακόμα πιο κοντά στον στόχο να αποτελέσει ηγετικό προορισμό στην Ευρώπη.
Η άνοδος της κρουαζιέρας στον Πειραιά δεν προκύπτει από ευνοϊκές συγκυρίες, αλλά από τη στρατηγική του θέση και την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού πακέτου. Η προσφορά ποιοτικών εμπειριών σε χαμηλό κόστος αποτελεί κεντρικό άξονα της επιτυχίας.
Ωστόσο, για να αξιοποιηθεί στο έπακρο αυτή η ευκαιρία, απαιτούνται υποδομές (λιμενικές, συγκοινωνιακές, περιβαλλοντικές), καθώς και συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με πολιτιστικούς και επιχειρηματικούς φορείς.
Ευρώπη vs. Ελλάδα
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η βιομηχανία της κρουαζιέρας αποφέρει κάθε χρόνο:
- 55+ δισ. ευρώ σε οικονομικό αντίκτυπο
- 440.000 θέσεις εργασίας
- 350 λιμάνια κρουαζιέρας
Η Ελλάδα, αν και είναι ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός μετά την Ιταλία και την Ισπανία, εισπράττει λιγότερο από 1 δισ. ευρώ, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για τη διαχείριση και την αξιοποίηση αυτής της δραστηριότητας.
Η αναγκαιότητα εθνικού συντονισμού
Το 2024 ζητήθηκε η σύγκληση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, ενός θεσμικού οργάνου που παραμένει ανενεργό εδώ και 3,5 χρόνια. Η έλλειψη συντονισμού και στρατηγικής απειλεί να περιορίσει τα οφέλη αυτής της ραγδαίας αναπτυσσόμενης αγοράς.
Ο Πειραιάς, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, βρίσκεται σε κομβική θέση για να μετατραπεί σε ηγέτη του τουρισμού κρουαζιέρας. Όμως, η μετάβαση από τη μεγάλη επισκεψιμότητα στη βιώσιμη ανάπτυξη απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό, συνεργασία όλων των φορέων και αξιοποίηση των ευκαιριών – όχι μόνο ως αριθμοί, αλλά ως ουσιαστικά οφέλη για την πόλη, τους πολίτες και την εθνική οικονομία.
Γιατί, όπως επισημαίνεται, η δυναμική υπάρχει – το στοίχημα είναι η αξιοποίησή της.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΒΕΠ, η Ελλάδα το 2024 υποδέχθηκε περισσότερους από 40 εκατομμύρια επισκέπτες εκ των οποίων 8 εκατομμύρια ήταν οι συνολικές κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας που αντιστοιχούν σε περίπου 2 εκατ. ταξιδιώτες στο συγκεκριμένο κλάδο. Ο Πειραιάς, η Σαντορίνη και η Μύκονος συγκέντρωσαν το 55% της συνολικής κίνησης, καταγράφοντας μεγάλη επισκεψιμότητα.
Το 2025 η επιβατική κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά αναμένεται να αυξηθεί κατά 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Ο κ. Κορκίδης επισήμανε ότι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας δεν βασίζεται μόνο σε γεωπολιτικούς λόγους, αλλά στη στρατηγική θέση της χώρας και στην ποιότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
«Η Ελλάδα είναι η τρίτη μεγαλύτερη χώρα-προορισμός στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία και την Ισπανία, με πάνω από 5.500 προσεγγίσεις πλοίων ετησίως», υπογράμμισε, ζητώντας τη βελτίωση των υποδομών, την ενίσχυση των υπηρεσιών και την οργάνωση των εκδρομών για την ομαλή διαχείριση των επισκεπτών.
Ωστόσο, ο ίδιος έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την απόσταση που χωρίζει την Ελλάδα από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες: «Ενώ ο κύκλος εργασιών του κλάδου στην Ε.Ε. ξεπερνά τα 55 δισ. ευρώ, η Ελλάδα αποκομίζει λιγότερο από 1 δισ. ετησίως – αυτό δείχνει ότι κάπου υστερούμε».
Παράλληλα, αναδείχθηκε η ανάγκη επανενεργοποίησης της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, που όπως τόνισε δεν έχει συνεδριάσει εδώ και 3,5 χρόνια, τη στιγμή που οι αρρυθμίες στη λειτουργία του κλάδου, ιδίως σε δημοφιλείς προορισμούς, εντείνονται.
Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα – Η κοινωνική διάσταση
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των κρουαζιερόπλοιων. Σύμφωνα με έκθεση του think tank Transport & Environment, ο Πειραιάς κατατάσσεται τρίτος στην Ευρώπη ως προς την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, πίσω από τη Βαρκελώνη και την Τσιβιταβέκια στη Ρώμη. Παράλληλα, σε ευρωπαϊκές πόλεις όπως η Μασσαλία, η Λιβόρνο και η Βαλένθια αναπτύσσεται αντιδράση από κατοίκους που θεωρούν ότι η κρουαζιέρα ενισχύει τον υπερτουρισμό χωρίς ουσιαστικά ανταποδοτικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.
Στην περίπτωση του Πειραιά, επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου, όπως ξενοδόχοι και εστιάτορες, εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την περιορισμένη οικονομική απόδοση από τους επιβάτες κρουαζιέρας, οι οποίοι συχνά δεν καταναλώνουν τοπικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας