Πολιτισμός

Tamara de Lempicka: Σε δημοπρασία του Sotheby’s η «όμορφη Ραφαέλα»

Tamara de Lempicka: Σε δημοπρασία του Sotheby’s η «όμορφη Ραφαέλα»

Πηγή Φωτογραφίας: AP PHOTO//Tamara de Lempicka: Σε δημοπρασία του Sotheby’s η «όμορφη Ραφαέλα»

Το έργο έχει χαρακτηριστεί από κριτικούς και μελετητές ως «ένα από τα πιο αξιοσημείωτα γυμνά του αιώνα» και «η κορυφαία στιγμή της καλλιτεχνικής πορείας της Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα»

Όταν η Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα (Tamara de Lempicka) συνάντησε για πρώτη φορά την νεαρή εργαζόμενη του σεξ Ραφαέλα στο Μπουά ντε Μπουλόν του Παρισιού, μαγεύτηκε.

Θυμούμενη εκείνη τη συνάντηση, η καλλιτέχνις χαρακτήρισε τη Ραφαέλα ως «την ομορφότερη γυναίκα που έχω δει ποτέ».

Πρόσθεσε: «Τεράστια μαύρα μάτια, υπέροχα αισθησιακά χείλη, υπέροχο σώμα. Τη σταματώ και της λέω: “Δεσποινίς, είμαι ζωγράφος και θα ήθελα να ποζάρετε για μένα. Θα το κάνατε;” Μου απαντά: “Ναι. Γιατί όχι;”»

Ήταν η αρχή μιας έντονης σχέσης – η Λεμπίτσκα και η Ραφαέλα έγιναν ερωμένες, και η Ραφαέλα αποτέλεσε το μοντέλο σε αρκετά από τα σημαντικότερα γυμνά της ζωγράφου, συμπεριλαμβανομένου του έργου «La Belle Rafaëla» του 1927. Το έργο αυτό έχει χαρακτηριστεί από κριτικούς και μελετητές ως «ένα από τα πιο αξιοσημείωτα γυμνά του αιώνα» και «η κορυφαία στιγμή της καλλιτεχνικής πορείας της Λεμπίτσκα».

Ο πίνακας, που απεικονίζει μια γυναίκα με κοντά μαλλιά, λουσμένη σε καραβατζέσκο φως και σκεπασμένη με ένα κόκκινο ύφασμα που ταιριάζει με το κραγιόν της, πρόκειται να δημοπρατηθεί από τον οίκο Sotheby’s αυτόν τον μήνα, με εκτιμώμενη τιμή μεταξύ 6 και 9 εκατομμυρίων λιρών.

Ο οίκος δημοπρασιών το χαρακτήρισε ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Λεμπίτσκα που έχουν βγει ποτέ σε δημοπρασία και ως χαρακτηριστικό παράδειγμα του αισθησιακού και κομψού στυλ της, που έχει ταυτιστεί με την εποχή του αρ ντεκό. Επιπλέον, αποτελεί μια πράξη αμφισβήτησης της παράδοσης που ήθελε το γυναικείο γυμνό να αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο ανδρών καλλιτεχνών. «Η Λεμπίτσκα ήταν επαναστατική, καθώς απεικόνιζε το σαγηνευτικό γυναικείο γυμνό από τη σκοπιά μιας γυναίκας, σε μια εποχή που η αφήγηση της τέχνης ήταν ανδροκρατούμενη», δήλωσε ο André Zlattinger, επικεφαλής του τμήματος μοντέρνας τέχνης Ευρώπης στον οίκο Sotheby’s.

«Η αγορά μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να εκτιμά πραγματικά το έργο της, όχι μόνο στο πλαίσιο του αρ ντεκό – που φέτος γιορτάζει τα εκατό του χρόνια – αλλά και στο πλαίσιο της ιστορίας της τέχνης. Η αισθησιακή απεικόνιση της γυναίκας που υπήρξε μούσα και ερωμένη της, είναι αξιοσημείωτη και για τον τρόπο που παρουσιάζει μια γυναίκα σε πλήρη κατοχή της σεξουαλικότητάς της, από μια καλλιτέχνιδα που έζησε στο έπακρο την ιδέα της καλλιτεχνικής και σεξουαλικής ελευθερίας σε μια καθοριστική περίοδο ανάμεσα στους δύο παγκόσμιους πολέμους».

Tamara de Lempicka: Η συναρπαστική ζωή της «Βαρόνης με το πινέλο»

Η Ταμάρα Ροζαλία Γκουρβίκ-Γκόρσκα γεννήθηκε το 1898 στη Βαρσοβία της Πολωνίας (τότε τμήμα της Ρωσικής Αυτοκρατορίας) και έγινε γνωστή ως «Βαρόνη με το Πινέλο», αλλά και ως εμβληματική μορφή των ξέφρενων 20s.

Μετά το διαζύγιο των γονιών της, στάλθηκε να ζήσει με την πλούσια θεία της στην Αγία Πετρούπολη, όπου ανέπτυξε γούστο για την πολυτέλεια. Σε ηλικία 18 ετών παντρεύτηκε τον Ταντέους Λεμπίτσκι, αλλά μέσα σε έναν χρόνο η Ρωσική Επανάσταση ανάγκασε το ζευγάρι να μετακομίσει στο Παρίσι.

Αναζητώντας μια νέα ταυτότητα, υιοθέτησε το όνομα Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα, που της φαινόταν αριστοκρατικό. Σύντομα δημιούργησε ένα λαμπερό κοινωνικό κύκλο και καθιερώθηκε ως κορυφαία πορτρετίστα της νεόπλουτης και αριστοκρατικής ελίτ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, χώρισε με τον Λεμπίτσκι και αργότερα παντρεύτηκε τον βαρόνο Ραούλ Κούφνερ, αφού εκείνος της ανέθεσε να ζωγραφίσει το πορτρέτο της ερωμένης του.

Με πληροφορίες από The Guardian

Το ζευγάρι μετανάστευσε στο Χόλιγουντ μετά το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου η Λεμπίτσκα γνώρισε για λίγο τη δόξα, προτού το έργο της χάσει τη δημοφιλία του με την άνοδο του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Μετά τον ξαφνικό θάνατο του βαρόνου σε υπερωκεάνιο το 1961, μετακόμισε στο Τέξας και τελικά εγκαταστάθηκε στο Κουερναβάκα του Μεξικού, όπου έζησε μέχρι τον θάνατό της το 1980.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια, όμως, η αγορά της Λεμπίτσκα γνωρίζει μεγάλη άνθηση. Στους πρώτους συλλέκτες των έργων της συγκαταλέγονται η Μαντόνα, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, ο Τζακ Νίκολσον και ο Βόλφγκανγκ Γιοπ, ενώ πέρυσι έκανε πρεμιέρα στο Μπρόντγουεϊ το μιούζικαλ Lempicka και εγκαινιάστηκε η πρώτη της αναδρομική έκθεση στις ΗΠΑ.

Παρά τους γάμους της, η σχέση της Λεμπίτσκα με τη Ραφαέλα είναι αυτή που έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία του κοινού, εμπνέοντας συγγραφείς και θεατρικούς συγγραφείς, όπως η Έλις Έιβερι, της οποίας το μυθιστόρημα The Last Nude φαντάζεται τον έρωτά τους.

Ο πίνακας θα εκτεθεί δημόσια στη Sotheby’s στη Ζυρίχη από 13 έως 15 Ιουνίου και στο Λονδίνο από 18 έως 24 Ιουνίου. Τελευταία φορά προσφέρθηκε σε δημοπρασία τον Μάιο του 1985 και αποκτήθηκε από τον σημερινό ιδιοκτήτη τη δεκαετία του 1990.

Το ρεκόρ δημοπρασίας της Λεμπίτσκα ανέρχεται σε 16,3 εκατομμύρια λίρες, που καταγράφηκε στο Λονδίνο τον Φεβρουάριο του 2020 για το έργο Portrait of Marjorie Ferry.

Πηγή: pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments