Ακρόπολη

Ακρόπολη
Η Ακρόπολη Αθηνών είναι βραχώδης λόφος ύψους 156 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας και 70 μ. περίπου από το επίπεδο της πόλης της Αθήνας.

Η κορυφή του έχει σχήμα τραπεζοειδές μήκους 300 μ. και μέγιστου πλάτους 150 μ. Ο λόφος είναι απρόσιτος απ’ όλες τις πλευρές εκτός της δυτικής, όπου και βρίσκεται η οχυρή είσοδος, η διακοσμημένη με τα λαμπρά Προπύλαια. Η μνημειώδης αυτή είσοδος της Ακρόπολης άρχισε να χτίζεται το 436 π.Χ. μετά την ολοκλήρωση του Παρθενώνα, πάνω σε σχέδια του αρχιτέκτονα Μνησικλή. Το οικοδόμημα αυτό διαιρείται σε τρία μέρη. Στο κέντρο βρίσκεται ένα ναόσχημο μακρύ κτίσμα με ψηλό αέτωμα και όψη δωρικού ναού. Δεξιά και αριστερά από αυτό είναι χτισμένες από μία πτέρυγα που μοιάζουν με δωρικούς ναούς χωρίς αέτωμα, αλλά έχουν στέγη αετοειδή.

Το κεντρικό οικοδόμημα είναι κάτι το μοναδικό στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική. Έξι κίονες δωρικού ρυθμού κοσμούν την πρόσοψη. Οι κίονες λεπταίνουν όσο προχωρούν από τη βάση προς την κορυφή. Πάνω σ’ αυτούς στηριζόταν ένα αέτωμα χωρίς διακόσμηση. Ο κύριος χώρος διαιρείται σε τρία κλίτη με δύο σειρές από ιωνικούς κίονες (τρεις σε κάθε πλευρά). Τα Προπύλαια δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Το 431 π.Χ. άρχισε ο Πελοποννησιακός πόλεμος και οι εργασίες σταμάτησαν. Το 429 π.Χ. πέθανε ο Περικλής και οι διάδοχοί του δεν έδειξαν ενδιαφέρον για τη συνέχιση του έργου.

Παρθενώνας

Ο Παρθενώνας είναι το μεγαλύτερο και πιο επίσημο οικοδόμημα της Ακρόπολης και συγκεντρώνει τον θαυμασμό όλου του κόσμου αιώνες τώρα. Οι εργασίες για την ανέγερση του ολομάρμαρου αυτού ναού της Αθηνάς άρχισαν το 447 π.Χ. υπό τη διεύθυνση των αρχιτεκτόνων Ικτίνου και Καλλικράτη. Ο ναός ολοκληρώθηκε το 438 π.Χ. και κατά τα Παναθήναια του επόμενου χρόνου αφιερώθηκε στην πολιούχο θεά. Παρ’ όλα αυτά οι εργασίες συνεχίστηκαν μέχρι το 432 π.Χ.. Είναι ναός δωρικού ρυθμού περίπτερος με οκτώ κίονες στις στενές και δεκαεπτά στις μακριές πλευρές. Οι κίονες έχουν ύψος 10,5 μ. και πάνω τους στηρίζεται ο θριγκός (επιστύλια), οι μετόπες, τα τρίγλυφα, τα γείσα και τα αετώματα. Ο σηκός ήταν χτισμένος ολόκληρος με μαρμάρινες πέτρες σε οριζόντιες σειρές και σε καθεμία στενή πλευρά είχε από έξι δωρικούς κίονες, οι οποίοι τον χώριζαν σε δύο μέρη: τον κυρίως ναό και τον οπισθόδομο. Η ζωφόρος στους τοίχους του σηκού είχε παραστάσεις της πομπής των Παναθηναίων.

Ο κυρίως ναός στο εσωτερικό του χωριζόταν σε τρία μέρη· αυτό γινόταν με δύο κάθετες δωρικές κιονοστοιχίες. Το μεσαίο από τα τρία μέρη ήταν το πλατύτερο και σ’ αυτό ήταν στημένο πάνω σε βάθρο το περίφημο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Παρθένου Αθηνάς, το οποίο ο Φειδίας είχε ολοκληρώσει και τοποθετήσει το 438 π.Χ. στη θέση του. Οι 92 μετόπες εσωτερικά ήταν ανάγλυφες και παρίσταναν διάφορα μυθολογικά θέματα: Γιγαντομαχία, Αμαζονομαχία, Κενταυρομαχία και επεισόδια από την άλωση της Τροίας.

Από αιώνες οι Έλληνες αρχιτέκτονες ποτέ δε σταμάτησαν να δουλεύουν για να ανυψωθεί ένας ναός από απλό λειτουργικό οικοδόμημα σε ένα αισθητικό δημιούργημα. Ο Παρθενώνας βρίσκεται στην κορυφή όλων των αρχαίων οικοδομημάτων ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο. Ας εξετάσουμε ένα προς ένα τα στοιχεία της αισθητικής αυτής υπεροχής: α) Η τοποθέτηση στο χώρο. Βγαίνοντας από τα Προπύλαια, ο επισκέπτης αντίκριζε όχι το μέτωπο του ναού αλλά ολόκληρο το σώμα του, χαρίζοντάς του την «ευμετρίαν» του, δηλαδή το ισοδύναμο ζύγισμα του πλάτους προς το μήκος και το ύψος του. β) Οι τρεις κατά μήκος διαιρέσεις ενός ναού (το κρηπίδωμα, η κιονοστοιχία και ο θριγκός) έχουν την αρμονικότερη σχέση την οποία γνώρισε ποτέ η ελληνική τέχνη. Πρώτοι ο Γερμανός Hoffner και ο Άγγλος Pennethorne διαπίστωσαν ότι οι βαθμίδες του Παρθενώνος είναι καμπύλες. Οι βαθμίδες φουσκώνουν προς το κέντρο, στις μεν μακριές πλευρές 0,11 μ. συνολικά, στις δε στενές 0,06μ., σχηματίζοντας τις «υπερβολικές» λεγόμενες καμπύλες. Οι επάλληλες αυτές καμπύλες δίνουν την εντύπωση πως ο ναός έχει πάρει μια βαθιά ανάσα πριν σταθεί στον χώρο. γ) Αντίθετα, οι τοίχοι και η κιονοστοιχία, που αποτελούν τη δεύτερη καθ’ ύψος διαίρεση του κτηρίου, κλίνουν προς τα μέσα με τρόπο, ώστε το κτήριο σχηματίζει τη βάση μιας μεγάλης πυραμίδας. Οι γωνιαίοι κίονες έχουν φυσικά διπλή κλίση, δηλαδή γέρνουν προς τα μέσα ιδωμένοι τόσο από τη στενή όσο και από τη μακριά πλευρά του κτηρίου. δ) Μείωση – Ένταση – Βηματισμός: Η «μείωση» είναι το αδυνάτισμα του πάχους των κιόνων προς τα πάνω. Η μείωση αυτή δεν είναι ενιαία και ακολουθεί μία ιδιόρρυθμη καμπύλη.

Στα 2/5 περίπου του ύψους του κίονος παρουσιάζεται μία αντίθετη κίνηση, η οποία μοιάζει με φούσκωμα και ονομαζόταν «ένταση», ακριβώς επειδή αποσκοπούσε στην εντύπωση πως ο κίονας εντείνει τη δύναμή του, για να κρατήσει το βάρος του θριγκού. Αλλά και ο «βηματισμός» των κιόνων είναι πολύ προσεγμένος. Καμία απόσταση μεταξύ των κιόνων δεν είναι ακριβώς η ίδια και επί πλέον οι αποστάσεις των γωνιαίων κιόνων με τους διπλανούς τους είναι μεγαλύτερες απ’ ό,τι μεταξύ των ενδιάμεσων κιόνων. Όλες αυτές οι λεπτότητες, οι οποίες δεν είναι αμέσως φανερές στο μάτι, επεδίωκαν να εξασφαλίσουν για το κτήριο μία δική του ζωή αλλά και μία κρυφή αρμονία. Έτσι ο Παρθενώνας συνιστά ένα έργο πολύπλοκων υπολογισμών, που αποδεικνύει πόσο προηγμένη ήταν η μαθηματική επιστήμη, αλλά και πόσο υψηλές ήταν οι απαιτήσεις του κοινού της εποχής εκείνης.

Πολιτιστική σημασία

  • Κάθε τέσσερα χρόνια, οι Αθηναίοι διεξήγαγαν τη γιορτή των Παναθηναίων, που ανταγωνίζονταν τους Ολυμπιακούς Αγώνες σε διασημότητα.
  • Κατά τη διάρκεια της γιορτής, μια πομπή (που πιστεύεται πως αναπαρίσταται στη ζωφόρο του Παρθενώνα) περιπλανούνταν στη πόλη μέσω της οδού Παναθηναίων και αποκορυφωνόταν στην Ακρόπολη.
  • Εκεί, μια νέα ρόμπα υφασμένη από μαλλί (πέπλος) τοποθετούνταν είτε στο άγαλμα της Αθηνάς Πολιάδας στο Ερέχθειο (στα τακτικά Παναθήναια) είτε στο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου (κατά τη διάρκεια των Μεγάλων Παναθηναίων, που διεξάγονταν κάθε τέσσερα χρόνια).
  • Κατά την ύστερη παράδοση του Δυτικού Πολιτισμού και τη κλασική αναγέννηση της Ακρόπολης, τουλάχιστον από τα μέσα του 18ου αιώνα και έπειτα, έχει συχνά επικληθεί ως το βασικό σύμβολο της ελληνικής κληρονομιάς και της δόξας από την Κλασική Ελλάδα.

Ακρόπολη σχετικές ειδήσεις:

  • Καταρρέει το Airbnb στην Ελλάδα

    Καταρρέει το Airbnb στην Ελλάδα

    Η πανδημία του κορωνοϊού "χτύπησε" και την μίσθωση ακινήτων μέσω airbnb.

    Καταρρέει το Airbnb στην Ελλάδα
  • Ανοιχτή επίθεση στον Δυτικό πολιτισμό

    Ανοιχτή επίθεση στον Δυτικό πολιτισμό

    Ο Λάμπρος Καλαρρύτης στο blog του στο pagenews.gr επανέρχεται στο θέμα των διαδηλώσεων για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ και επισημαίνει ότι υπάρχει «εργαλειοποίηση» τους ενάντια στο δυτικό πολιτισμικό μοντέλο. Στη συνέχεια αναφέρει ότι ο πραγματικός σκοπός είναι να ξαναγραφτεί η Ιστορία με τρόπο που θα εκμηδενίζει τις διάφορες βαθμίδες του πολιτισμού και τις διαφορές πολιτισμικού επιπέδου μεταξύ εθνών και ιστορικών περιόδων.

    Λάμπρος Kαλαρρύτης
  • Λάμπρος Kαλαρρύτης
  • Ανοιχτή επίθεση στον Δυτικό πολιτισμό
  • Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας: Μεγάλο ενδιαφέρον των ξένων ΜΜΕ

    Μεγάλο ενδιαφέρον των ξένων ΜΜΕ για τον "Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας"

    Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας: Το ενδιαφέρον ξένων μέσων μαζικής ενημέρωσης προσελκύει ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας αλλά και συνολικά οι αλλαγές που γίνονται στην πόλη.

    Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας: Μεγάλο ενδιαφέρον των ξένων ΜΜΕ
  • Ο θάνατος του εμποράκου

    Ο θάνατος του εμποράκου

    Πολλοί επιχειρηματίες είναι σε απόγνωση από την χαμηλή κίνηση στην αγορά και ο Σπύρος Γκουτζάνης στο blog του στο pagenews.gr γράφει για τα στελέχη της κυβέρνησης που με τις πράξεις τους δείχνουν ότι δεν έχουν καμία σχέση με τους ανθρώπους του μόχθου.

    Σπύρος Γκουτζάνης
  • Σπύρος Γκουτζάνης
  • Ο θάνατος του εμποράκου
  • Μουσείο Ακρόπολης: Κλείνει τα 11 χρόνια λειτουργίας του και το γιορτάζει

    Τα 11 χρόνια λειτουργίας του γιορτάζει το Μουσείο Ακρόπολης

    Μουσείο Ακρόπολης: Γενέθλια έχει το ερχόμενο Σάββατο το Μουσείο Ακρόπολης, το οποίο ανοίγει τις πόρτες του στο κοινό για να γιορτάσει μαζί του.

    Μουσείο Ακρόπολης: Κλείνει τα 11 χρόνια λειτουργίας του και το γιορτάζει
  • Χατζηδάκης για Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος: Για το περιβάλλον μιλάμε με έργα

    "Για το περιβάλλον μιλάμε με έργα" τονίζει ο Κωστής Χατζηδάκης

    Χατζηδάκης για Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος: «Το περιβάλλον είναι ο πλούτος μας και συνεχίζουμε», τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα του ΥΠΕΝ, παρουσιάζονται 11 βασικές περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες.

    Χατζηδάκης για Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος: Για το περιβάλλον μιλάμε με έργα
  • Ληστεία βενζινάδικο Εύβοια: Βίντεο – ντοκουμέντο από το πρατήριο υγρών καυσίμων στη Χαλκίδα

    Βίντεο - ντοκουμέντο από ένοπλη ληστεία σε βενζινάδικο στη Χαλκίδα

    Ληστεία βενζινάδικο Εύβοια: Ληστεία σε πρατήριο υγρών καυσίμων έγινε στη Χαλκίδα, με τις κάμερες ασφαλείας να έχουν καταγράψει το γεγονός. Δείτε βίντεο ντοκουμέντο.

    Ληστεία βενζινάδικο Εύβοια: Βίντεο – ντοκουμέντο από το πρατήριο υγρών καυσίμων στη Χαλκίδα
  • Χάρης Λυμπερόπουλος: Πέθανε ένας από τους «Πατριάρχες» του αθλητικού ρεπορτάζ

    Πέθανε ο Χάρης Λυμπερόπουλος, από τους «Πατριάρχες» του αθλητικού ρεπορτάζ

    Χάρης Λυμπερόπουλος: Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 98 ετών ένας από τους πρωτεργάτες του αθλητικού ρεπορτάζ. Θλίψη στον χώρο της δημοσιογραφίας και του αθλητισμού. Η ανακοίνωση της ΕΣΗΕΑ.

    Χάρης Λυμπερόπουλος: Πέθανε ένας από τους «Πατριάρχες» του αθλητικού ρεπορτάζ
ΣΕΛΙΔΑ 4 ΑΠΟ 15