Τα Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων (Κ.Τ.Ε.Λ.) είναι μεταφορικές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν τη μετακίνηση του επιβατικού κοινού μεταξύ των ελληνικών πόλεων με χρήση λεωφορείων.
Το πρώτο διάταγμα για τη συγκοινωνία στην επαρχία εκδόθηκε το 1912 από την τότε ελληνική κυβέρνηση. Την 1η Ιουλίου προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση σε εταιρεία αυτοκινήτων της εκμετάλλευσης επαρχιακών δρόμων. Ο διαγωνισμός αυτός αφορούσε τους δρόμους Τρίπολης – Σπάρτης και Λαμίας – Καρπενησίου. Υπό αυτό το καθεστώς, το κάθε λεωφορείο αποτελούσε ξεχωριστή επιχείρηση, οδηγώντας σε αναρχία στα δρομολόγια και στις τιμές των εισιτηρίων. Την κατάσταση προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν οι επόμενες κυβερνήσεις με θέσπιση νόμων και προεδρικών διαταγμάτων.
Το 1927 – 1930 δημιουργήθηκαν οι Κοινές Διευθύνσεις Αστικών και Υπεραστικών Λεωφορείων, σε μία προσπάθεια οργάνωσης του στόλου και του πλαισίου λειτουργίας του. Ωστόσο, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος έβαλε εμπόδια και σε αυτή την προσπάθεια, καθώς τα λεωφορεία επιτάχθηκαν από τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας. Μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς το σιδηροδρομικό δίκτυο είχε παραμεριστεί από τις μεταπολεμικές κυβερνήσεις, τα λεωφορεία αποτέλεσαν το κύριο μέσο μαζικής μεταφοράς.
Το 1952 συστηθήκαν με τον νόμο 2119 τα Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων (Κ.Τ.Ε.Λ.). Έτσι δημιουργήθηκαν 104 Κ.Τ.Ε.Λ., 59 υπεραστικά και 45 αστικά (ένα για κάθε νομό και νησί). Το 1968, με απόφαση του Υπουργείου Συγκοινωνιών, έγινε η συγχώνευση όλων των ΚΤΕΛ σε 8 οργανισμούς Κ.Τ.Ε.Υ.Λ. (Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Υπεραστικών Λεωφορείων). Το σύστημα αυτό όμως αποδείχθηκε προβληματικό και με το Νομοθετικό Διάταγμα 102/1973 επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς. Το 1984 διαχωρίστηκαν οριστικά τα αστικά από τα υπεραστικά Κ.Τ.Ε.Λ.. Το 2001 με τον νόμο 2963/2001 αλλάζει εκ νέου ο τρόπος λειτουργίας των Κ.Τ.Ε.Λ., για να φτάσουμε στο 2003, όπου βάσει νέου νόμου τα Κ.Τ.Ε.Λ. όλης της χώρας μετατράπηκαν σε ανώνυμες εταιρείες.
Σήμερα υπάρχουν 59 ΚΤΕΛ (με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών) και με 4.136 λεωφορεία συνολικά στον στόλο τους. Εξυπηρετούν την κίνηση του επιβατικού κοινού μεταξύ των επαρχιακών πόλεων και των μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλος, Ηράκλειο, Λάρισα) καθώς και μεταξύ γειτονικών πόλεων.
Επίσης, πολλά Κ.Τ.Ε.Λ. εξυπηρετούν δρομολόγια μεταξύ της πρωτεύουσας ενός νομού και των κωμοπόλεων / μεγάλων πληθυσμιακά χωριών του νομού.
Πολλά Κ.Τ.Ε.Λ. έχουν ιδρύσει γραφεία τουρισμού και διοργανώνουν εκδρομές σε προορισμούς εκτός και εντός Ελλάδας, ενώ υπάρχουν και δρομολόγια μεταξύ ελληνικών πόλεων και πόλεων γειτονικών χωρών.
Το γεγονός ότι τα ΚΤΕΛ έχουν το μονοπώλιο των υπεραστικών μεταφορών με λεωφορεία, προκάλεσε το 2010 την αντίδραση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (Π.Ο.Ε.Τ.)
ΚΤΕΛ με μια ματιά
Με το όνομα Κ.Τ.Ε.Λ. αναφέρονται επίσης και οι σταθμοί επιβίβασης σε αυτά τα λεωφορεία.
Τα Κ.Τ.Ε.Λ. διαθέτουν το μονοπώλιο παροχής συγκοινωνιακού έργου.
Τα Κ.Τ.Ε.Λ. καταλαμβάνουν μεγάλο ποσοστό των συνολικών μετακινήσεων.
ΚΤΕΛ σχετικές ειδήσεις:
Πως ταξιδεύουμε - Τα μέτρα για ασφαλείς μετακινήσεις με ΚΤΕΛ, τρένα, αεροπλάνα
Άρση μέτρων: Υπενθυμίζεται ότι για τις σιδηροδρομικές μεταφορές και τις μετακινήσεις με υπεραστικά ΚΤΕΛ, τουριστικά λεωφορεία, λεωφορεία ιδιωτικής χρήσης επιτρέπεται η πλήρωση των θέσεων έως 50%, μέχρι την 31η Μαΐου, οπότε και θα επανεξεταστεί το εν λόγω πλαίσιο με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα.
Τι ισχύει από Δευτέρα σε αεροπλάνα, λεωφορεία, τρένα
Μετακινήσεις εκτός νομού: Ανακοινώθηκαν τα υγειονομικά πρωτόκολλα με τις οδηγίες της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας. Αναλυτικά τι θα ισχύσει στις μετακινήσεις.
Στέλιος Πέτσας: Η Ελλάδα αντιμετωπίζει το θέμα του τουρισμού με σοβαρότητα και σχέδιο
Στέλιος Πέτσας: «Το άνοιγμα των παραλιών κρίθηκε απαραίτητο για να αυξηθούν τα τετραγωνικά μέτρα στα οποία θα απλωθούν όσοι επιθυμήσουν να τις επισκεφτούν αυτό το Σαββατοκύριακο. Για αυτό ανοίξαμε και τις 515 οργανωμένες παραλίες», δήλωσε ο Στέλιος Πέτσας στο Mega Channel.
Τα μέτρα που θα ισχύσουν από τις 4 Μαΐου στα ΚΤΕΛ και τον ΟΑΣΘ
ΚΤΕΛ - ΟΑΣΘ: Σταδιακή αύξηση των δρομολογίων, περιορισμένος αριθμός επιβατών, υποχρεωτική η χρήση μάσκας και αντισηπτικού είναι μερικά από τα υποχρεωτικά μέτρα προστασίας.
Αλλαγές στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς - Πιθανότητα υποχρεωτικής μάσκας στους επιβάτες
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κορωνοϊός: Ο υπουργός Μεταφορών και υποδομών, Κώστας Καραμανλής ανέλυσε την επόμενη ημέρα στα Μέσα η βρίσκεται προ των πυλών με την άρση των περιοριστικών μέτρων.