Το NAVTEX είναι μία διεθνής προσφερόμενη Υπηρεσία που σκοπό έχει τη διασπορά, στα πλοία εν πλω, ναυτιλιακών, μετεωρολογικών και κατεπειγούσης φύσεως πληροφοριών που αφορούν στις παράκτιες θαλάσσιες περιοχές.
Οι πληροφορίες λαμβάνονται αυτόματα και εκτυπώνονται απ’ ευθείας με τηλετυπικό τρόπο. Η ίδρυση του NAVTEX έχει συμφωνηθεί, από κοινού, από τους Διεθνείς Οργανισμούς ΙΗΟ (Διεθνής Υδρογραφικός Οργανισμός) και ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) (IMO Sub-Committee on RadioCommunications – 31st session – COM/31/5/4//13 Mar 1986 and IMO MSC 54 – COM/circ. 99//8 May 1987) και αποτελεί ένα μέρος του Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS), το οποίο αναπτύσσεται μέσα στα πλαίσια του ΙΜΟ. Η υπηρεσία NAVTEX της Ελλάδας ανήκει στην περιοχή της Μεσογείου NAVAREA III συντονιστής της οποίας είναι η Ισπανική Υδρογραφική Υπηρεσία. Τα NAVAREA III navigational warnings φαίνονται εδώ.
Διεθνής Υπηρεσία NAVTEX 518 kHz
Για την υλοποίηση της Διεθνούς Υπηρεσίας NAVTEX στην Ελλάδα μετά από έγκριση του I.M.O. έχουν ιδρυθεί τρείς (3) σταθμοί, που ο καθένας εξυπηρετεί μία συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή. Οι εκπομπές γίνονται με τηλετυπικό τρόπο (τύπος εκπομπής F1B) στη συχνότητα 518 kHz στην Αγγλική γλώσσα.
Εθνική Υπηρεσία NAVTEX 490 kHz
Κατόπιν αιτήματος της ΥΥ ΠΝ και έγκρισης από τον I.M.O. ιδρύθηκε και τέθηκε σε λειτουργία από την 1η Φεβρουαρίου 2012 η Εθνική Υπηρεσία NAVTEX στη συχνότητα 490 kHz στην Ελληνική γλώσσα. Οι εκπομπές NAVTEX είναι προγραμματισμένες να γίνονται κάθε τέσσερις (4) ώρες, έχουν μέγιστο χρόνο διάρκειας δέκα (10) λεπτά και είναι σύμφωνες με το πρόγραμμα εκπομπών που έχει εκδώσει ο I.M.O. Ζωτικής σημασίας και επείγοντα μηνύματα (π.χ. πληροφορίες για έρευνα και διάσωση, έκτακτες αναγγελίες θύελλας κλπ) εκπέμπονται εκτάκτως.
Ο δέκτης NAVTEX πρέπει να τίθεται σε λειτουργία τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες πριν την αναχώρηση του πλοίου ή να παραμένει σε συνεχή λειτουργία. Προγραμματίζεται να λαμβάνει αυτόματα από επιλεγμένους σταθμούς συγκεκριμένες κατηγορίες μηνυμάτων. Ένας υπολογιστής ελέγχει τα μηνύματα που λαμβάνονται, έτσι ώστε να μην επανεκτυπωθούν ολόκληρα στις επόμενες εκπομπές αλλά μόνο το πρόθεμά τους.
Όλα τα μηνύματα του NAVTEX έχουν πρόθεμα που αποτελείται από ομάδα τεσσάρων (4) αλφαριθμητικών χαρακτήρων, Β1, Β2, Β3,Β4 :
Ο πρώτος χαρακτήρας Β1 (γράμμα) καθορίζει την ταυτότητα του σταθμού εκπομπής.
Ο δεύτερος χαρακτήρας Β2 (γράμμα) καθορίζει την κατηγορία του μηνύματος (όπως περιγράφονται παρακάτω).
Ο τρίτος και τέταρτος χαρακτήρας Β3,Β4(αριθμός) είναι ο αύξων αριθμός του μηνύματος που αριθμείται από 01 μέχρι και 99. Στη συνέχεια η αρίθμηση αρχίζει πάλι από 01, αποφεύγοντας αριθμούς NAVTEX που είναι σε ισχύ.
Έκτακτα μεταδιδόμενα μηνύματα που κρίνεται ότι πρέπει να ληφθούν απαραιτήτως από τα πλοία, λαμβάνουν αύξοντα αριθμό 00 έτσι δεν απορρίπτονται από το δέκτη, αλλά πάντοτε εκτυπώνονται ανεξάρτητα από τον προγραμματισμό του.
Ο δεύτερος χαρακτήρας Β2 (γράμμα) του προθέματος των μηνυμάτων, δηλώνει την κατηγορία του μηνύματος και χρησιμοποιούνται τα εξής γράμματα (χαρακτήρες):
Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις .
Αναγγελία Θυελλωδών Ανέμων.
Αναφορές Πάγων.
Πληροφορίες Έρευνας – Διάσωσης.
Δελτίο Καιρού.
Μηνύματα Πλοηγικής Υπηρεσίας.
Μηνύματα DECCA.
Μηνύματα LORAN.
Μηνύματα OMEGA.
Μηνύματα SATNAV.
Άλλα Μηνύματα Ηλεκτρονικών Ραδιοβοηθημάτων.
Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις ¬ επιπρόσθετες του γράμματος Α.
Μη Ύπαρξη Μηνυμάτων.
NAVTEX με μια ματιά
Στην ουσία η NAVTEX είναι ένα επίγειο σύστημα μεσαίας εμβέλειας (240-400 ν.μ.) που λειτουργεί στην περιοχή των μεσαίων συχνοτήτων (MF) για την κάλυψη των περισσότερων ακτοπλοϊκών περιοχών.
Τα μηνύματα εκπέμπονται από ειδικούς σταθμούς της ξηράς και λαμβάνονται με ειδικούς δέκτες άμεσης εκτύπωσης.
Σκοπός έκδοσης μιας NAVTEX είναι είτε για να στείλει προειδοποίηση για τυχόν κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούν ανοιχτά της θάλασσας και άλλες πληροφορίες
NAVTEX σχετικές ειδήσεις:
Μπαράζ επαφών Δένδια για την Ανατολική Μεσόγειο και την τουρκική προκλητικότητα
Δένδιας Τουρκία: Επιστρέφοντας από το Ισραήλ όπου είχε εκτενείς συνομιλίες με τον Μπενιαμίν Νετανιάχου και τον Γκάμπι Ασκενάζι και πριν μεταβεί στη Βιέννη όπου θα συναντηθεί με τον Αμερικανό ΥΠΕΞ, ο υπουργός Εξωτερικών συνεχίζει σήμερα το απόγευμα το μπαράζ επαφών, ενόψει του αυριανού Συμβουλίου Εξωτερικών της ΕΕ.
Fake news οι ζημιές στη φρεγάτα Λήμνος που παρακολουθεί το Oruc Reis
Φρεγάτα Λήμνος: Δημοσιεύματα του τουρκικού τύπου ανακάλυψαν εκτεταμένες ζημιές στην ελληνική φρεγάτα έπειτα από σύγκρουσή της με την τουρκική φρεγάτα Kemal Reis που είναι ένα από τα τουρκικά πλοία που μετέχουν στον στολίσκο συνοδείας του τουρκικού ερευνητικού πλοίου.
Αυτός είναι ο χάρτης της κοινής ναυτικής άσκησης Ελλάδας - Γαλλίας στην Ανατολική Μεσόγειο
Ανατολική Μεσόγειος: Στην άσκηση συμμετείχαν οι φρεγάτες «ΣΠΕΤΣΑΙ», «ΑΙΓΑΙΟΝ», «ΛΗΜΝΟΣ», «ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ» και γαλλική ομάδα πλοίων (Task Force) αποτελούμενη από το γαλλικό Ελικοπτεροφόρο FS «TONNERRE» και τη φρεγάτα FS «LA FAYETTE».
Κοινή άσκηση Ελλάδας - Γαλλίας στην Ανατολική Μεσόγειο
Ανατολική Μεσόγειος: Τις δυνάμεις τους ένωσαν σήμερα Ελλάδα και Γαλλία πραγματοποιώντας κοινή ναυτική άσκηση στη θαλάσσια περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένης αυτής που έχει δεσμευτεί με παράνομη NAVTEX από την Τουρκία.
Απειλές Ερντογάν - Στην Ελλάδα οι γαλλικές δυνάμεις
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν συνέχισε τις προκλητικές δηλώσεις και αποκάλυψε ότι θα έχει επικοινωνία με την Ανγκελα Μέρκελ και τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ. Την ίδια ώρα η Γαλλική βοήθεια έχει φτάσει στην Ελλάδα.
Oruc Reis ελληνοτουρκικά: Υπενθυμίζεται ότι ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στον κίνδυνο ατυχήματος. «Ας το γνωρίζουν όλοι: Ο κίνδυνος ατυχήματος καραδοκεί, όταν συγκεντρώνονται τόσες στρατιωτικές δυνάμεις σε περιορισμένη έκταση.»