Το NAVTEX είναι μία διεθνής προσφερόμενη Υπηρεσία που σκοπό έχει τη διασπορά, στα πλοία εν πλω, ναυτιλιακών, μετεωρολογικών και κατεπειγούσης φύσεως πληροφοριών που αφορούν στις παράκτιες θαλάσσιες περιοχές.
Οι πληροφορίες λαμβάνονται αυτόματα και εκτυπώνονται απ’ ευθείας με τηλετυπικό τρόπο. Η ίδρυση του NAVTEX έχει συμφωνηθεί, από κοινού, από τους Διεθνείς Οργανισμούς ΙΗΟ (Διεθνής Υδρογραφικός Οργανισμός) και ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) (IMO Sub-Committee on RadioCommunications – 31st session – COM/31/5/4//13 Mar 1986 and IMO MSC 54 – COM/circ. 99//8 May 1987) και αποτελεί ένα μέρος του Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS), το οποίο αναπτύσσεται μέσα στα πλαίσια του ΙΜΟ. Η υπηρεσία NAVTEX της Ελλάδας ανήκει στην περιοχή της Μεσογείου NAVAREA III συντονιστής της οποίας είναι η Ισπανική Υδρογραφική Υπηρεσία. Τα NAVAREA III navigational warnings φαίνονται εδώ.
Διεθνής Υπηρεσία NAVTEX 518 kHz
Για την υλοποίηση της Διεθνούς Υπηρεσίας NAVTEX στην Ελλάδα μετά από έγκριση του I.M.O. έχουν ιδρυθεί τρείς (3) σταθμοί, που ο καθένας εξυπηρετεί μία συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή. Οι εκπομπές γίνονται με τηλετυπικό τρόπο (τύπος εκπομπής F1B) στη συχνότητα 518 kHz στην Αγγλική γλώσσα.
Εθνική Υπηρεσία NAVTEX 490 kHz
Κατόπιν αιτήματος της ΥΥ ΠΝ και έγκρισης από τον I.M.O. ιδρύθηκε και τέθηκε σε λειτουργία από την 1η Φεβρουαρίου 2012 η Εθνική Υπηρεσία NAVTEX στη συχνότητα 490 kHz στην Ελληνική γλώσσα. Οι εκπομπές NAVTEX είναι προγραμματισμένες να γίνονται κάθε τέσσερις (4) ώρες, έχουν μέγιστο χρόνο διάρκειας δέκα (10) λεπτά και είναι σύμφωνες με το πρόγραμμα εκπομπών που έχει εκδώσει ο I.M.O. Ζωτικής σημασίας και επείγοντα μηνύματα (π.χ. πληροφορίες για έρευνα και διάσωση, έκτακτες αναγγελίες θύελλας κλπ) εκπέμπονται εκτάκτως.
Ο δέκτης NAVTEX πρέπει να τίθεται σε λειτουργία τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες πριν την αναχώρηση του πλοίου ή να παραμένει σε συνεχή λειτουργία. Προγραμματίζεται να λαμβάνει αυτόματα από επιλεγμένους σταθμούς συγκεκριμένες κατηγορίες μηνυμάτων. Ένας υπολογιστής ελέγχει τα μηνύματα που λαμβάνονται, έτσι ώστε να μην επανεκτυπωθούν ολόκληρα στις επόμενες εκπομπές αλλά μόνο το πρόθεμά τους.
Όλα τα μηνύματα του NAVTEX έχουν πρόθεμα που αποτελείται από ομάδα τεσσάρων (4) αλφαριθμητικών χαρακτήρων, Β1, Β2, Β3,Β4 :
Ο πρώτος χαρακτήρας Β1 (γράμμα) καθορίζει την ταυτότητα του σταθμού εκπομπής.
Ο δεύτερος χαρακτήρας Β2 (γράμμα) καθορίζει την κατηγορία του μηνύματος (όπως περιγράφονται παρακάτω).
Ο τρίτος και τέταρτος χαρακτήρας Β3,Β4(αριθμός) είναι ο αύξων αριθμός του μηνύματος που αριθμείται από 01 μέχρι και 99. Στη συνέχεια η αρίθμηση αρχίζει πάλι από 01, αποφεύγοντας αριθμούς NAVTEX που είναι σε ισχύ.
Έκτακτα μεταδιδόμενα μηνύματα που κρίνεται ότι πρέπει να ληφθούν απαραιτήτως από τα πλοία, λαμβάνουν αύξοντα αριθμό 00 έτσι δεν απορρίπτονται από το δέκτη, αλλά πάντοτε εκτυπώνονται ανεξάρτητα από τον προγραμματισμό του.
Ο δεύτερος χαρακτήρας Β2 (γράμμα) του προθέματος των μηνυμάτων, δηλώνει την κατηγορία του μηνύματος και χρησιμοποιούνται τα εξής γράμματα (χαρακτήρες):
Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις .
Αναγγελία Θυελλωδών Ανέμων.
Αναφορές Πάγων.
Πληροφορίες Έρευνας – Διάσωσης.
Δελτίο Καιρού.
Μηνύματα Πλοηγικής Υπηρεσίας.
Μηνύματα DECCA.
Μηνύματα LORAN.
Μηνύματα OMEGA.
Μηνύματα SATNAV.
Άλλα Μηνύματα Ηλεκτρονικών Ραδιοβοηθημάτων.
Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις ¬ επιπρόσθετες του γράμματος Α.
Μη Ύπαρξη Μηνυμάτων.
NAVTEX με μια ματιά
Στην ουσία η NAVTEX είναι ένα επίγειο σύστημα μεσαίας εμβέλειας (240-400 ν.μ.) που λειτουργεί στην περιοχή των μεσαίων συχνοτήτων (MF) για την κάλυψη των περισσότερων ακτοπλοϊκών περιοχών.
Τα μηνύματα εκπέμπονται από ειδικούς σταθμούς της ξηράς και λαμβάνονται με ειδικούς δέκτες άμεσης εκτύπωσης.
Σκοπός έκδοσης μιας NAVTEX είναι είτε για να στείλει προειδοποίηση για τυχόν κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούν ανοιχτά της θάλασσας και άλλες πληροφορίες
NAVTEX σχετικές ειδήσεις:
Αδιανόητο – Πάλι η Κύπρος «είναι μακριά»
Ο Λάμπρος Καλαρρύτης στο νέο του blog στο pagenews.gr γράφει τη νέα NAVTEX που εξέδωσε η Τουρκία με την οποία δεσμεύει περιοχές στην κυπριακή ΑΟΖ. Στόχος της, όπως σημειώνει, είναι να στείλει μήνυμα ότι για την ΑΟΖ της Κύπρου δεν πρόκειται να δεχθεί κανέναν διάλογο. Στη συνέχεια επικρίνει την ελληνική κυβέρνηση που διαχωρίζει την προάσπιση των ζωτικών συμφερόντων της Ελλάδας και των ζητημάτων ασφαλείας σε ελλαδικά και κυπριακά με τα δεύτερα να έρχονται όχι απλά σε δεύτερη μοίρα, αλλά να μην υπάρχει καν διάθεση υπεράσπισής τους.
Νίκος Δένδιας: Η Ελλάδα δεν συζητά ούτε υπό το κράτος απειλών ούτε προθεσμιών
Νίκος Δένδιας για Τουρκία: Ξεκάθαρο μήνυμα πως η Ελλάδα είναι ανοιχτή στον διάλογο με την Τουρκία, όμως δεν πρόκειται να μπει σε διάλογο επί παντός επιστητού και ότι δεν συζητά ούτε υπό το κράτος απειλών ούτε υπό το κράτος προθεσμιών, έστειλε ο υπουργός Εξωτερικών.
Αλέξης Χαρίτσης: Τα στοιχεία για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας διαψεύδουν την κυβέρνηση
Αλέξης Χαρίτσης: Τη θέση ότι στοιχεία για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας διαψεύδουν τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης, εξέφρασε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Χαρίτσης, μιλώντας στην τηλεόραση του ΣKAI
Κόντρα ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ για την «λάθος» NAVTEX του Λιμενικού
NAVTEX Ελλάδα: Κόντρα στη Βουλή με τον ΣΥΡΙΖΑ να κατηγορεί την κυβέρνηση για ανευθυνότητα και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας να απαντάει ότι η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία δεν είχε γνώση για την έκδοση οδηγίας από το Λιμενικό.
Η κλιμάκωση της κρίσης στις σχέσεις Ελλάδας - Τουρκίας στον γερμανικό Τύπο
NAVTEX: Ο γερμανικός Τύπος σχολιάζει εκτενώς την κρίση στις σχέσεις Ελλάδας και Τουρκίας. Αναφέρεται ειδικά στις δηλώσεις του Χαμί Ακσόι, ενώ σημειώνει ότι η «Μέρκελ θα πρέπει σύντομα να σηκώσει το τηλέφωνο».