Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών είναι ο μεγαλύτερος φορέας συγκοινωνιακού έργου στην Ελλάδα, υπεύθυνος για τον έλεγχο και την λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, αλλά και της ευρύτερης Μητροπολιτικής περιοχής αυτής.
Οι δύο θυγατρικές εταιρείες του οργανισμού (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) αναλαμβάνουν την διαχείριση των οδικών και σιδηροδρομικών μέσων που βρίσκονται υπό την εποπτεία του. Το Μετρό της Αθήνας είναι το δίκτυο υπόγειου και επίγειου μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της πόλης των Αθηνών, καθώς και την Μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας. Το μετρό της Αθήνας είναι -προς το παρόν- το μοναδικό δίκτυο μετρό στην Ελλάδα. Εξυπηρετεί το πολεοδομικό συγκρότημα Αθήνας, το οποίο έχει πληθυσμό άνω των τριών εκατομμυρίων κατοίκων. Προσφέρει επίσης πρόσβαση στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» που βρίσκεται στην ανατολική Αττική.
Το σύστημα του Μετρό της Αθήνας αποτελείται από τρεις γραμμές:
Πειραιάς – Κηφισιά
Ανθούπολη – Ελληνικό
Αγία Μαρίνα – Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο
Προαστιακός Σιδηρόδρομος
Ο Προαστιακός σιδηρόδρομος της Αθήνας αποτελεί μια υπηρεσία προαστιακού σιδηροδρόμου που εξυπηρετεί αστικά, προαστιακά και περιφερειακά κέντρα στην Αττική και τους όμορους νομούς. Ο προαστιακός σιδηρόδρομος Αθήνας αποτελείται από τις παρακάτω διαδρομές:
Πειραιάς – Αεροδρόμιο
Πειραιάς – Κιάτο
Αθήνα – Χαλκίδα
Άνω Λιόσια – Αεροδρόμιο
Τραμ
Το Τραμ συνδέει αφενός το κέντρο της Αθήνας (Σύνταγμα, Ζάππειο) με το παραλιακό μέτωπο, αφετέρου το Νέο Φάληρο με τα νοτιότερα προάστια (Γλυφάδα, Βούλα), μέσω της Παραλιακής οδού. Η λειτουργία του ξεκίνησε στις 19 Ιουλίου του 2004, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας έναν μήνα μετά, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της επέκτασης του μέσου προς το κέντρο του Πειραιά και η σύνδεση του παραλιακού μετώπου με το Μετρό, στο σταθμό “Αργυρούπολη” (Στάση Τραμ “Ελληνικό” – Αμαξοστάσιο Τραμ – Σταθμός Μετρό “Αργυρούπολη”).
Αστικά λεωφορεία / Τρόλεϊ
Το δίκτυο των αστικών λεωφορείων καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του συγκοινωνιακού έργου στο ΠΣ της Αθήνας. Με 280 γραμμές και 7.500 στάσεις, εξυπηρετούνται οι μετακινήσεις από τα προάστια προς τα κέντρο της Αθήνας, μετακίνηση από και προς σταθμούς του Μετρό, σύνδεση με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών καθώς και οι μετακινήσεις εντός μητροπολιτικής περιοχής αλλά εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος. Το δίκτυο εκμεταλλεύεται η Ο.ΣΥ. Α.Ε. Το 2020 αναμένεται να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την προμήθεια και συντήρηση (για 15 έτη) 400 νέων λεωφορείων (170 ηλεκτρικά, 180 φυσικού αερίου και 50 πετρελαίου) για την περιοχή της Αττικής.
Σύστημα Συλλογής Κομίστρου
Από τον Νοέμβριο του 2017 (και δοκιμαστικά από τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους) βρίσκεται σε ισχύ το νέο κλειστό σύστημα συλλογής κομίστρου με την επίσημη ονομασία ΑΣΣΚ (Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου) και ευρύτερα γνωστό ως “Ηλεκτρονικό Εισιτήριο”.
Το νέο σύστημα αποτελείται από δύο μέσα κομίστρου: το χάρτινο εισιτήριο ATH.ENA Ticket και την πλαστική κάρτα ATH.ENA Card, η οποία διατίθεται ως ανώνυμη ή προσωποποιημένη.
Το ΑΣΣΚ, ως κλειστό σύστημα, είναι επίσης εφοδιασμένο με πύλες εισόδου/εξόδου, οι οποίες είναι τοποθετημένες σε όλους τους σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς, εκτός του Τραμ, που βρίσκονται στην εποπτεία του ΟΑΣΑ.
Οι πύλες εισόδου/εξόδου χρειάζονται ανέπαφη επικύρωση από ένα από τα διαθέσιμα μέσα κομίστρου για να ανοίξουν, εφόσον αυτά είναι φορτισμένα με κάποιο ενεργό “προϊόν κομίστρου”.
Στο Τραμ, τα Λεωφορεία και τα Τρόλεϊ, η ανέπαφη επικύρωση γίνεται σε επικυρωτικά μηχανήματα μπλε χρώματος εντός των οχημάτων.
Οι τιμές των προϊόντων κομίστρου παραμένουν οι ίδιες με αυτές του προηγούμενου συστήματος, με το βασικό εισιτήριο να κοστίζει 1.40€ (0.60€ για τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου) και να έχει διάρκεια 90 λεπτών, ενώ το μηνιαίο κόμιστρο κοστίζει 30€ (15€ για τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου) και έχει διάρκεια 30 ημερών από την πρώτη ανέπαφη επικύρωση, σε αντίθεση με το προηγούμενο σύστημα όπου το μηνιαίο κόμιστρο ίσχυε για τον τρέχοντα ημερολογιακό μήνα.
ΟΑΣΑ με μια ματιά
Ίδρυση: 1993
Κεντρικά γραφεία: Αθήνα, Ελλάδα
ΟΑΣΑ σχετικές ειδήσεις:
Κώστας Καραμανλής: "Δεν κόβεται σε κανέναν το νερό - Κανονικά τα Μέσα Μεταφοράς"
Κώστας Καραμανλής κορωνοϊός: Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σε συνέντευξή του αναφέρθηκε στη λειτουργία των Μέσων μαζικής Επικοινωνίας εν μέσω πανδημίας, τονίζοντας πως δεν γίνεται μια πόλη σαν την Αθήνα να μην έχει σε ισχύ μεταφορικά μέσα.
ΜΜΜ κορωνοϊός: Έτσι θα κινηθούν λεωφορεία τράμ προαστιακός τρένα - Αναλυτικά όλες οι αλλαγές
ΜΜΜ κορωνοϊός: Tο υπουργείο Υποδομών λαμβάνει μέτρα για τη μη διασπορά του ιού και την προστασία τόσο των εργαζομένων όσο και τω επιβατών, ανακοινώνοντας όλες τις αλλαγές στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Κορωνοϊός – Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Τι αλλάζει στις μετακινήσεις
Κορωνοϊός - Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών απαντάει σε 10 ερωτήσεις για να εξηγήσει τις αλλαγές στις μετακινήσεις των πολιτών λόγω του κορωνοϊού.
Ανοιχτά και με διευρυμένο ωράριο τα σούπερ μάρκετ - Υπερεπάρκεια αγαθών στα ράφια
Κορωνοϊός μέτρα: Διαβάστε αναλυτικά όλα τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση στην μάχη για να περιορίσει την εξάπλωση του ιού - Οδηγίες από την Περιφέρεια Αττικής, για την πρόληψη της διάδοσης του κορωνοϊού στο σπίτι, την ώρα που τα κρούσματα στην Ελλάδα έφτασαν τα 352.
Έκκληση Υπουργείου Μεταφορών να αποφεύγουν οι πολίτες τις άσκοπες μετακινήσεις
Κορωνοϊός Υπουργείο Μεταφορών: Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής έχει απευθύνει έκκληση μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στους πολίτες να ακολουθούν τις οδηγίες των ειδικών και να αποφεύγουν τη χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με την εμφάνιση οποιουδήποτε συμπτώματος.
ΟΑΣΑ κορωνοϊός: Οι επιβάτες να κάνουν χρήση τραπεζικών καρτών και όχι χαρτονομισμάτων για μη διασπορά του ιού
ΟΑΣΑ κορωνοϊός: Ο οργανισμός σύστησε στους επιβάτες να κάνουν χρήση καρτών και να αποφύγουν χαρτονομίσματα και κέρματα για λόγους μη διασποράς του ιού.
Κορωνοϊός μετρό: Τα μέτρα προστασίας για εργαζόμενους και επιβάτες
Κορωνοϊός μετρό: Όλοι οι σταθμοί του δικτύου της ΣΤΑΣΥ ΑΕ καθαρίζονται επιμελώς από συνεργεία καθαρισμού, με ειδικά καθαριστικά και απολυμαντικά προϊόντα.