Η Ryanair ιδρύθηκε το 1985 από τους Κρίστοφερ Ράιαν (Christopher Ryan), Λίαμ Λόνεργκαν (Liam Lonergan) και τον Ιρλανδό επιχειρηματία Τόνι Ράιαν (Tony Ryan), απ' τον οποίο πήρε το όνομα της η εταιρία.
Επιχειρησιακές βάσεις της Ryanair είναι ο αερολιμένας του Δουβλίνου και ο Stansted του Λονδίνου. Η εταιρεία διαθέτει στόλο που αποτελείται από περισσότερα από 450 αεροπλάνα τύπου Boeing 737-800 και εκτελεί πάνω από 1.100 αεροπορικά δρομολόγια σε Ευρώπη και Μαρόκο. Από το 2010 ξεκίνησε δρομολόγια και στην Ελλάδα, από Ρόδο, Κω και Βόλο ενώ από το 2011 ξεκίνησε δρομολόγια και από Θεσσαλονίκη. Η επέκταση των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα περιλαμβάνει και την δημιουργία βάσης στα Χανιά.
Από την ίδρυση της το 1984, η Ryanair εξελίχθηκε από μια μικρή αεροπορική εταιρία, που πραγματοποιούσε την μικρή διαδρομή από το Γουότερφορντ στο Γκάτγουικ, στην μεγαλύτερη της Ευρώπης. Σήμερα η Ryanair απασχολεί πάνω από 11.000 εργαζομένους. Μετά την είσοδο της εταιρεία στο χρηματιστήριο το 1997, τα κερδισμένα χρήματα χρησιμοποιήθηκαν για την επέκταση της εταιρείας σε πανευρωπαϊκό πάροχο. Τα έσοδο αυξήθηκαν από 231 εκατομμύρια ευρώ το 1998 σε 1.843 εκατομμύρια ευρώ το 2003 και σε 3.013 εκατομμύρια ευρώ το 2010. Ομοίως, τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν από 48 εκατομμύρια ευρώ σε 339 εκατομμύρια την ίδια περίοδο.
Πρώτα χρόνια
Η Ryanair ιδρύθηκε το 1984 ως “Danren Enterprises” από τον Κρίστοφερ Ράιαν, Λίαμ Λόνεργκαν (ιδιοκτήτη της Ιρλανδικής ταξιδιωτικής εταιρείας Club Travel), και τον Ιρλανδό επιχειρηματία Τόνι Ράιαν, ιδρυτή της Guinness Peat Aviation. Η αεροπορική εταιρεία λίγο μετά μετονομάστηκε σε “Ryanair” (από το όνομα του Τόνι Ράιαν). Άρχισε τη λειτουργία της το 1985 με ένα 15θέσιο Embraer EMB 110 Bandeirante ελικοφόρο αεροπλάνο από το το Γουότερφορντ στο Γκάτγουικ, με στόχο το σπάσιμο του δυοπωλίου στις πτήσεις Λονδίνο–Ιρλανδία που τότε κατείχαν οι British Airways και Aer Lingus.
Το 1986 προσέθεσε και μια δεύτερη διαδρομή από το Δουβλίνο στο Λούτον, ανταγωνιζόμενη έτσι για πρώτη φορά με το δυοπώλιο των Aer Lingus/British Airways.Οι επιβάτες της Ryanair αυξάνονταν, αλλά η εταιρεία λειτουργούσε γενικά με ζημίες, και μέχρι το 1991 υπήρχε ανάγκη για αναδιοργάνωση. Ο Ο’ Λίρι ήταν υπεύθυνος για την κερδοφορία της εταιρείας. Αποφάσισε ότι το κλειδί για αυτό ήταν τα χαμηλού κόστους εισιτήρια, γρήγορες επιστροφές των αεροσκαφών (για να κάνουν περισσότερα δρομολόγια), μίνιμουμ υπηρεσίες (π.χ. εξυπηρέτηση από αεροσυνοδούς), απουσία business class, και λειτουργία ενός μόνο τύπου αεροσκάφους. Μέχρι το 1995, μετά από συνεχή επιμονή στα εισιτήρια χαμηλού κόστους, η Ryanair γιόρτασε τα 10α γενέθλιά της έχοντας μεταφέρει 2.25 εκατομμύρια επιβάτες.
1992–2009
Η εταιρεία εγκαινίασε την ιστοσελίδα της το 2000, με το οnline αγορά εισιτηρίων να είναι αρχικά ένα μικρό και ασήμαντο τμήμα της. Συν τω χρόνω, η online αγορά συνέβαλε στην μείωση κόστους των εισιτηρίων, με την πώληση απευθείας στον πελάτη και γλυτώνοντας το κόστος των ταξιδιωτικών πρακτόρων. Μέσα σε ένα χρόνο, η ιστοσελίδα «χειριζόταν» τα τρία τέταρτα όλων των κρατήσεων.
Η Ryanair εγκαινίασε νέα βάση στο Αεροδρόμιο Σαρλερουά το 2001. Αργότερα μέσα στη χρονιά παρήγγειλε 155 νέα Boeing 737-800, με αυτό που θεωρούνταν ότι ήταν σημαντική έκπτωση, για παράδοση μέσα σε διάστημα 8 χρόνων, από το 2002 ως το 2010. Περίπου 100 από αυτά τα αεροσκάφη είχαν παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2005, αν και υπήρξαν καθυστερήσεις εξαιτίας της απεργίας των μηχανικών της Boeing. Τον Απρίλιο το 2003 η Ryanair απέκτησε τη μη βιώσιμη ανταγωνιστική της εταιρεία Buzz από την KLM.
Η ραγδαία προσθήκη νέων δρομολογίων και προορισμών επέτρεψε την αύξηση του αριθμού των επιβατών και κατέταξε τη Ryanair μεταξύ των μεγαλύτερων αεροπορικών εταιριών στα δρομολόγια στην Ευρώπη. Τον Αύγουστο του 2005, η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι μεταφέρει 20% περισσότερους επιβάτες στην Ευρώπη από ότι η British Airways. Για τους τελευταίους μήνες μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2006 η αύξηση των επιβατών ξεπέρασε το ένα πέμπτο, στους 22,1 εκατομμύρια, και τα έσοδο αυξήθηκαν κατά ένα τρίτο στα 1.256 εκατομμύρια ευρώ.
Στις 5 Οκτωβρίου 2006 η Ryanair κατέθεσε προσφορά ύψους 1,48 δισεκατομμυρίων ευρώ για την αγορά της Aer Lingus. Ο διευθύνων σύμβουλος Μάικλ Ο’ Λίρι είπε ότι κίνηση ήταν «μοναδική ευκαιρία» για την δημιουργία μιας ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας. Η νέα εταιρεία θα μπορούσε να μεταφέρει πάνω από 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Στις 2 Οκτωβρίου 2006 η Aer Lingus απέρριψε την προσφορά, λέγοντας ότι ήταν αντιφατική.
Τον Αύγουστο του 2006 η εταιρεία άρχισε να χρεώνει τους επιβάτες που έκαναν τσεκ-ιν στο αεροδρόμιο, αντιστρέφοντας την πολιτική χρέωσης του τσεκ-ιν online. Αναφέρει ότι καταργώντας το τσεκ-ιν στο αεροδρόμιο, μειώνει το κόστος.Τον Οκτώβριο του 2008 η Ryanair τερμάτισε τη λειτουργία σε βάση στην Ευρώπη για πρώτη φορά, όταν έκλεισε τη βάση της στη Βαλένθια της Ισπανίας Ryanair estimated the closure cost 750 jobs.
Την 1η Δεκεμβρίου 2008 η Ryanair έκανε δεύτερη προσφορά για την εξαγορά της Aer Lingus, ύψους 748 εκατομμυρίων ευρώ. Η Ryanair δήλωσε ότι η “Aer Lingus, ήταν μια μικρή, μοναχική και περιφερειακή αεροπορική εταιρεία, που έχει περιθωριοποιηθεί και προσπεραστεί, όσο οι περισσότεροι εθνικοί αερομεταφορείς της Ευρώπης σταθεροποιούνται”. Οι δύο εταιρίες θα λειτουργούσαν ξεχωριστά. Η Ryanair δήλωσε ότι θα διπλασίαζε το στόλο της Aer Lingus από 33 σε 66 δημιουργώντας 1.000 νέες δουλειές. Το διοικητικό συμβούλιο της Aer Lingus απέρριψε την πρόταση και συμβούλευσε τους μετόχους της να μην προβούν σε καμία κίνηση. Στις 22 Ιανουαρίου 2009 η Ryanair υπαναχώρησε από την εξαγορά της Aer Lingus μετά την απόρριψη από την Ιρλανδική κυβέρνηση με βάση ότι η προσφορά ήταν κάτω από την αξία της εταιρίας και επίσης θα έβλαπτε τον ανταγωνισμό. Τον Ιούνιο του 2009 η Ryanair σημείωσε για πρώτη φορά ζημιές, σε ύψος 169 εκατομμυρίων για το οικονομικό έτος που τελείωσε στις 31 Μαρτίου.
Δεκαετία 2010
Τον Αύγουστο του 2010 η Ryanair έδωσε συνέντευξη τύπου στο Πλόβντιβ και ανακοίνωσε τον πρώτο προορισμό της στη Βουλγαρία συνδέοντας το Πλόβντιβ με το Στάνστεντ. Η υπηρεσία ήταν προγραμματισμένη να αρχίσει το Νοέμβριο του 2010 με δύο πτήσεις την εβδομάδα.
Στα τέλη του 2010 η Ryanair άρχισε να τερματίζει τα δρομολόγια της από τις μικρότερες βάσεις στο Μπέλφαστ και το Σάνον λόγω αύξησης των τελών των αεροδρομίων.
Τον Νοέμβριο του 2016 εγκαινίασε μία νέα υπηρεσία διακοπών, την Ryanair Holidays. Η υπηρεσία προσφέρει προσφορές για πτήσεις, διαμονή, και μεταφορά. Άρχισε από την Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία, με άλλες αγορές να ακολουθούν την επόμενη χρονιά. Για την πραγματοποίηση αυτής της υπηρεσίας συνεργάστηκε με την Ισπανικής βάσης ταξιδιωτική εταιρεία Logitravel και εταιρεία για παροχή διαμονής World2Meet.
Ryanair με μια ματιά
Είναι γνωστή Low cost εταιρία.
Ιδρύθηκε το 1985.
Έχει επεκταθεί και στην Ελλάδα.
Ryanair σχετικές ειδήσεις:
Ryanair: Σημαντική άνοδος των κρατήσεων από Βρετανούς και Ιρλανδούς για διακοπές στην Ελλάδα
Ryanair πτήσεις: Η γνωστή αεροπορική εταιρεία θα αποσύρει τα σχέδια για την καραντίνα τις επόμενες εβδομάδες, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
"Καταρρέουν" ολοένα και περισσότερο οι αερομεταφορές από τις επιπτώσεις της πανδημίας
Αεροπορικές εταιρείες: Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) υπολογίζει ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας στον κύκλο εργασιών των αεροπορικών εταιρειών το 2020 θα φθάσει τουλάχιστον τα 314 δισεκατομμύρια δολάρια.
Υποχρεωτική η μάσκα - Μεσαίες θέσεις όχι υποχρεωτικά κενές
Ευρωπαϊκή Επιτροπή αεροπλάνα: Η χρήση της μάσκας την ώρα της πτήσης και στους χώρους των αεροδρομίων θα είναι υποχρεωτική, ενώ οι μεσαίες θέσεις δεν θα χρειάζεται να διατηρούνται κενές.
Η Ryanair ξεκινά τα δρομολόγια από 1η Ιουλίου - Θα πραγματοποιεί το 40% των πτήσεών της
Ryanair πτήσεις: Η αεροπορική εταιρεία επιβεβαίωσε ότι θα πραγματοποιεί το 40% των προγραμματισμένων της πτήσεων από την 1η Ιουλίου, ενώ αναφέρει και τους κανόνες προστασίας που θα πρέπει να τηρούν οι επιβάτες.
Financial Times: Ο λόγος που δεν μπορούν να ισχύσουν οι αποστάσεις στα αεροπλάνα
Financial Times αεροπλάνα: Το να κρατάει μια εταιρεία άδεια τα μεσαία καθίσματα στα αεροπλάνα της είναι τελείως ανώφελο επισημαίνει άρθρο των Financial Times.
Βρετανία: Ξεπέρασε τους 30.000 νεκρούς - Περισσότερους από κάθε άλλη χώρα της Ευρώπης
Βρετανία κορωνοϊός: Δράμα δίχως τέλος στην Μεγάλη Βρετανία, καθώς ο απολογισμός από την επέλαση της πανδημίας συνεχίζεται να γράφεται αφού οι νεκροί με τις τελευταίες ανακοινώσεις ξεπέρασαν στο σύνολο τους 30.000.